Aviokompānija, kas izgudroja biznesa klasi, un tās skumjais liktenis

Lidmašīna. Ilustratīvs attēls

FOTO: Dmitry Feoktistov / TASS

Lielākā daļa mūsdienu aviokompāniju piedāvā saviem pasažieriem vietas biznesa klasē un ekonomiskajā klasē. Vairākas lidsabiedrības pēdējos gados sākušas piedāvāt arī «premium» ekonomisko klasi, savukārt pavisam maz ir tādu lidsabiedrību, kas joprojām piedāvā īstu pirmo klausi, kas ir aviopārvadājumu komforta augstākais standarts. Tomēr bija laiki, kad tādas biznesa klases nemaz nebija, vēsta aviācijas nozares ziņu tīmekļa vietne «Aviation Geeks».

Biznesa klases koncepcija regulārajos pasažieru aviopārvadājumos pirmo reizi tika ieviesta tikai 1978.gadā. Pirms tam lidmašīnu pasažieriem tika piedāvātas vien divas klases – ekonomiskā un pirmā klase.

Būtu tikai loģiski uzskatīt, ka biznesa klasi izgudroja un ieviesa kāda no lielajām un tolaik varenajām lidsabiedrībām – ASV «PanAm», Francijas «Air France» vai Vācijas «Lufthansa».

Tomēr realitāte ir pavisam savādāka –

biznesa klases koncepcijas ideja pieder sen aizmirstai un neeksitējošai Lielbritānijas aviokompānijai «British Caledonian».

1970.gadā Skotijā tika nodibināta aviokompānija «Caledonian Airways». Tajā pašā gadā tā pārņēma lidsabiedrību «British United Airways» un nomainīja nosaukumu uz «British Caledonian».

Apvienotā «British Caledonian» kļuva par lielāko privāto lidsabiedrību Lielbritānijā, jo tās galvenais konkurents «British Airways» piederēja valstij.

«British Caledonian» galvenā bāze atradās Londonas Getvikas lidostā.

Pēc 1973.gada naftas krīzes, saasinājās konkurence aviopārvadājumos starp Lielbritāniju un ASV.

Biļešu cenas samazinājās un aviokompānijām kļuva arvien grūtāk saglabāt savu peļņu, it īpaši ārpus aktīvās lidojumu sezonas.

«British Caledonian» uz lidojumu ienesīguma samazināšanos reaģēja, ieviešot «vadītāju klasi» - kas uzskatāma par pirmo biznesa klasi aviācijas vēsturē.

Aviācijas nozares izdevums «Flight International» savā 1978.gada aprīļa numurā rakstīja, ka «British Caledonian» ieviesusi trīs klašu sistēmu.

Lidsabiedrības lidmašīnas «Boeing 707» sāka «British Caledonian» reisos no Londonas uz ASV pilsētu Hjūstonu piedāvāt 24 vietas pirmajā klasē, 54 vietas – vadītāju klasē un vēl 48 – ekonomiskajā klasē.

Neilgi vēlāk jauno klasi «British Caledonian» ieviesa arī citos aviokompānijas maršrutos. Jaunās klases pievilcība tika reklamēta ar atsevišķiem reģistrācijas galdiem lidostās, ērtākām sēdvietām lidmašīnās ar papildus vietu kājām, kā arī lielāku ēdinu un dzērienu izvēli lidojumu laikā.

Citas aviokompānijas ātri vien novērtēja «British Caledonian» ieviestās sistēmas priekšrocības, jau tajā pašā gadā ieviešot biznesa klasi arī savos lidojumos.

Pirmā no kontinentālās Eiropas aviokompānijām, kas sekoja «British Caledonian» piemēram bija «Air France», savukārt Atlantijas okeāna otrā pusē jauno koncepciju pirmā ieviesa «PanAm».

Ekonomiskā klase lidojumos bija ieradusies uz palikšanu.

Lidsabiedrība «British Caledonian» turpināja veiksmīgi darboties līdz pat 1986.gadam, kad aviopasažieru plūsma starp Eiropu un ASV samazinājās pēc teroristu uzbrukumiem Eiropā un Černobiļas kodolkatastrofas.

Papildus tam, politiskā nestabilitāte Nigērijā ievērojami samazināja oienesīgumu «British Caledonian» reisos starp Londonu un Lagosu.

1985.gadā «British Caledonian» strādāja ar 21 miljona sterliņu mārciņu peļņu, savukārt gadu vēlāk tā piedzīvoja 21 miljona mārciņu zaudējumus.

No šīm neveiksmēm lidsabiedrībai tā arī neizdevās atgūties – 1988.gadā lidsabiedrību «British Caledonian» pārņēma «British Airways».

«British Caledonian» savu darbību pārtrauca desmit gadus pēc biznesa klases izgudrošanas.

Uz augšu