Kreiļi

Dalīties Dalīties E-pasts Drukāt Iesūtiet ziņu Komentāri

Pastāstiet, lūdzu, ar ko bērni, kuri raksta un arī visu pārējo dara ar kreiso roku, atšķiras no pārējiem? Ļaut viņiem strādāt ar kreiso roku vai tomēr mēģināt lauzt šo ieradumu?

Daudzi pieaugušie aplami domā, ka visiem bērniem jābūt vienādiem un galvenokārt jādarbojas ar labo, nevis kreiso roku. Taču kreilība nav ne slimība, ne patoloģija, tā ir tāda pati cilvēka īpatnība kā ķermeņa uzbūve, acu un matu krāsa. Turklāt kreilība nenozīmē tikai to, ka cilvēks darbojas ar kreiso roku un viņu vajag pārmācīt. Patiesībā viss ir daudz sarežģītāk. Jo tas, vai cilvēks ir kreilis vai labrocis, cieši saistīts ar galvas smadzeņu puslodēm un to darbību.

Kura puslode dominē?

Kreiļiem dominē galvas smadzeņu labā puslode, labročiem – kreisā. Katra puslode atbild par atšķirīgām izjūtām un spējām. Kreisā puslode – par telpas un laika izjūtu, radošajām spējām, iztēli, par asociatīvo, intuitīvo, tēlaino un telpisko domāšanu. Tā palīdz apgūt tādus priekšmetus kā ģeometrija, tehniskā zīmēšana, tā orientēta uz garīgo dzīvi, zemapziņu un sintēzi. Labā puslode atbild par loģisko, racionālo, par vārdiskās informācijas un skaitļu uztveri un pārstrādi, runāto un rakstīto valodu, analīzi, uzmanības koncentrēšanu uz detaļām. Tā orientēta uz laicīgo, palīdz apgūt algebru un augstāko matemātiku, atbild par zinātnisko jaunradi.

Tas, ka bērns raksta ar kreiso roku, vēl nenozīmē, ka viņš patiešām ir kreilis. Lai noteiktu dominējošo smadzeņu puslodi, svarīgi konstatēt arī vadošo kāju, aci, ausi. Vajadzētu pavērot, kā bērns spēlējas, ar kuru roku driblē bumbu, tīra zobus, ķemmē matus, kā krusto kājas utt. Lai noteiktu vadošo ausi, var likt runāt telefonā un klausīties pulksteņa tikšķus. Lai noteiktu, kura acs dominē, var lūgt paskatīties tālskatī vai papīra caurulē u.c.

Kāpēc tā notiek?

Lielākoties bērniem labā vai kreisā roka sāk nedaudz dominēt divu trīs mēnešu vecumā, bet pilnīgi abu roku nelīdzvērtība nostabilizējas līdz diviem gadiem. Ja bērns piedzimstot vienlīdz labi spēj darboties ar abām rokām, no kā atkarīgs, ka viens attīstās par labroci, bet otrs – par kreili? To ietekmē iedzimtība, nelabvēlīgi faktori grūtniecības laikā, dzemdību traumas.

Ja kāds no vecākiem ir kreilis, palielinās iespēja, ka arī bērnam aktīvāka būs kreisā roka. Turklāt šajā ziņā vainīgi nav tikai gēni, bet arī tas, ka mazie cenšas visu atdarināt. Tomēr izpētīts, ka bērns tāpēc par kreili nekļūs, ja viņam vadošā ir kreisā puslode.

Augļa attīstība mātes miesās ir laiks, kad straujāk attīstās labā puslode, kura dominē kreiļiem. Pēc tam kreisajai puslodei vajadzētu panākt otru smadzeņu puslodi. Taču ir faktori, kas to var ietekmēt. Proti, augļa attīstību grūtniecības laikā nelabvēlīgi iespaido mātes veselības stāvokļa pasliktināšanās, neveselīgs un nepilnvērtīgs uzturs, nepareizi miega paradumi, fiziska un emocionāla pārslodze, bērna un mātes rēzus faktoru nesaderība, kā arī sievietes kaitīgie ieradumi (alkohols, smēķēšana u.c.) Arī katri piektie dvīņi ir kreiļi, jo sievietes organismam grūtniecības laikā ir grūtāk abus nodrošināt ar nepieciešamajām vielām. Interesanti, ka arī grūtnieces vecumam ir nozīme, – gados vecākām sievietēm bērni daudz biežāk mēdz būt kreiļi nekā jaunajām māmiņām.

Ja dzemdību laikā bērnam tiek traumēta kreisā puslode, tas var būt par iemeslu, kāpēc vēlāk viņam dominējošā ir labā puslode un viņš kļūst par kreili. Labo puslodi var traumēt priekšlaicīgas vai ieilgušas dzemdības, to var ietekmēt spēcīgs dzemdību stress vai arī skābekļa trūkums dzemdību laikā (smakšana). Dzemdību traumu rezultātā kreisajā puslodē var veidoties asinsizplūdums, tā sāk darboties lēnāk, tāpēc funkcijas pārņem labā puslode. Bērns pamazām veidojas par kreili.

Ar ko viņi atšķiras?

Kreiļi no citiem bērniem atšķiras ne tikai ar to, ka visu dara ar otru roku. Viņi ir daudz emocionālāki, jutīgāki, sliktāk tiek pāri lieliem pārdzīvojumiem, viņus vairāk ietekmē stress. Parasti šie bērni ir mākslinieciski apdāvināti, viņiem ir bagāta iztēle, dominējošā ir redzes atmiņa. Kreiļi nespēj ilgstoši strādāt monotonu darbu, viņiem nepieciešamas pārmaiņas. Darbā kreiļi izceļas ar precizitāti, jaunradi. Taču šiem cilvēkiem raksturīgas arī straujas garastāvokļa maiņas (līdz pat apātijai), viņiem grūtāk pārslēgt uzmanību, reizēm novērojams arī atmiņas vājums.

Kādas problēmas sagaida?

Bērniem, kuriem dominē labā puslode, ir citādāka pasaules uztvere, tāpēc viņu apmācībai nedaudz būtu jāatšķiras. Speciālisti novērojuši un uzskaitījuši iespējamās problēmas, kas, iespējams, sagaida kreiļus, uzsākot skolas gaitas. Tie vairāk domāti vecākiem – kā brīdinājumi, ieteikumi, kuriem der pievērst uzmanību.

n Sarežģījumi matemātikā – virzienu sajaukšana, ciparu rakstīšana spoguļrakstā, dažādu divciparu skaitļu jaukšana, piemēram, 32 un 23.

n Sarežģījumi lasīšanā – lasa no labās uz kreiso pusi (jauc virzienus), mēģina vārdus uzminēt, nevis izlasīt, jauc līdzīgus burtus (d, p), kādu no zilbēm pēkšņi vārda vidū vai beigās lasa pretējā virzienā, atpaliek arī lasīšanas tempā.

n Sarežģījumi rakstīšanā – raksta pretējā virzienā, jauc labo un kreiso pusi, daudzus burtus raksta spoguļrakstā un jauc līdzīgus burtus.

Vai mēģināt lauzt?

Daudzi vecāki un pat pedagogi neizprot kreilību un šo bērnu atšķirību no pārējiem, viņiem liekas, ka tā ir novirze, kura jālabo. Viņi izturas pret to noraidoši un mēģina bērnu pārmācīt. Taču patiesībā bērns, kuram dominējošā ir labā puslode, nekad nekļūs par labroci. Labākajā gadījumā viņš būs abrocis. Iemācīt kreilim brīvi visu darīt ar labo roku var tikai līdz 9 mēnešu vecumam, kad vēl smadzeņu funkcijas ir plastiskas un darbības zonas viennozīmīgas. Laužot kreili, vecāki un pedagogi riskē ar viņa veselību. Bērns var kļūt nervozs, viegli aizkaitināms, var parādīties galvassāpes, miega traucējumi, nogurums, nespēja koncentrēties mācībām. Ja bērnam visu laiku liek strādāt ar labo roku, nemitīgi to atgādinot, viņam rodas mazvērtības komplekss, šķiet, ka viņš visu dara nepareizi, nav pietiekami labs. Smagākos gadījumos var veidoties stostīšanās, šķielēšana un slapināšana gultā.

Bērnam jāizskaidro, ka viņš atšķiras no pārējiem, un tas nav ne slikti, ne labi. Katrs cilvēks ir individualitāte, kreilība nav trūkums, bet gan īpatnība. Galvenais – mīlēt un pieņemt bērnu tādu, kāds viņš ir.

Raksta sagatavošanā izmantota V. Ivanova grāmata "Pāris un nepāris", A. Račkovska "Mans bērns kreilis?!" un D. Širajeva "Simetrisko smadzeņu asimetrija".

Uz augšu