Kas mūsdienās ir luksusa prece? (16)

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Nesen ekonomikas ministrs Aigars Štokenbergs izteica viedokli, ka strauji augošas ekonomikas apstākļos varētu piemērot nodokli patēriņam. Kā vienu no risinājumiem viņš min akcīzes piemērošanu luksusa precēm. Nedēļa skaidro, kas šobrīd būtu uzskatāms par luksusa preci.

Elena Kulberga, uzņēmēja

Katram cilvēkam ir sava latiņa. Kādam varbūt luksuss ir divas mājas vai divas automašīnas, bet citam – divi kurpju pāri. Lidmašīna man būtu luksusa prece, jo bez tās varu iztikt, bet kādam citam tā var būt ikdienas nepieciešamība. Tas, kas vienā brīdī ir objektīvs, otrā var kļūt subjektīvs. Man luksusa prece ir veselība, jo tā atļauj darīt visu, ko vēlos.

Henrijs Bukavs, reklāmas aģentūras OMD direktors

Luksusa preces – tās ir ekskluzīvas kolekcijas automašīnas, dārgi apartamenti pilsētas centrā, mākslas darbi, dārgi pulksteņi, dārglietas, ierobežota izlaiduma preces. Pēc kādiem kritērijiem šīs preces būtu nodalāmas no pārējām – tas būtu jājautā pašam ministram, taču, manuprāt, Latvijai kā relatīvi nabadzīgākajai ES loceklei būtu neadekvāti pirmajai starp jaunajām dalībvalstīm ieviest šādu sistēmu. Tas drīzāk izklausās pēc populistiskas pirmsvēlēšanu pozīcijas.

Zita Siliņa, tirdzniecības centra Mols direktore

Tās ir preces, bez kurām cilvēks ikdienā var iztikt, taču, pieaugot personas labklājības līmenim, rodas arī papildu vajadzības. Luksusa preces, piemēram, varētu būt rotaslietas un pulksteņi ar augstu pievienoto vērtību, piemēram, dārgakmeņiem. Tieši šīs kategorijas preču pieaugums pēdējos piecos mēnešos mūsu tirdzniecības centrā ir bijis ļoti būtisks – salīdzinot ar pērnā gada pirmajiem pieciem mēnešiem, tas audzis gandrīz par 50%. Šis fakts varētu iezīmēt divas tendences: vai nu iedzīvotājiem ir arvien vairāk brīvu līdzekļu un ekskluzīvi aksesuāri ir nākamais, par ko tiek domāts pēc jauna auto vai interjera, vai arī laikā, kad gaisā virmo "līdz galam neizprotamā eiro atmosfēra", cilvēkiem ir radusies pastiprināta vēlme ieguldīt līdzekļus nezūdošās vērtībās.

Ojārs Kehris, ekonomistu apvienības 2010 prezidents

Luksusa preces pasaulē jau ir definētas: tās ir dārgas, prestižas automašīnas, ekskluzīvas mēbeles, dārga video un audio tehnika, jahtas, motocikli, teorētiski arī dārglietas. Ideja šīs preces aplikt ar papildu nodokli ir solis pareizā virzienā, taču praktiski tas nav tik viegli īstenojams, jo pastāv iespēja preces iepirkt citviet. Ir jāskatās, lai nepazaudējam šo biznesu.

Elita Drāke, sieviešu kluba Emergo vadītāja

Tās ir lietas, bez kurām var iztikt, un nekas īpaši nemainās. Piemēram, dārgas mašīnas, kažoki, ekskluzīvas mēbeles, tehnika, rotaslietas, dizaineru preces, mākslas darbi. Šīm precēm ir mākslīgas cenas, par kurām nav zināms, vai ir segums. Tie, kam ir nauda, šīs lietas tik un tā pirks, neraugoties uz to, cik tās maksās.

Anita Bērziņa, Hansabankas privātpersonu kreditēšanas nodaļas vadītāja

Ja runā par banku darbības jomu, piemēram, hipotekāro kreditēšanu, rodas jautājums – kas ir uzskatāms par luksusa preci. Cik dārgam un labam jābūt mājoklim, lai to uzskatītu par luksusa? Luksusa lietu ir ļoti grūti definēt, bet vēl sarežģītāk ir izstrādāt atsevišķu sistēmu, kā šīs preces aplikt ar speciālu nodokli. Šādai shēmai ir jābūt taisnīgai un efektīvai, līdz ar to – jāizstrādā pietiekami skaidri kritēriji.

Jūlijs Krūmiņš, uzņēmējs

Valstij lielāki ienākumi, protams, nāk par labu, tāpēc šāda akcīze nebūtu slikts risinājums. Luksusa preces ir, piemēram, augstākās klases mašīnas – jaguārs, mersedess, Armāni apģērbs, jahtas, Harley motocikli.

Jeļena Vlasova, žurnāla pastaiga.ru galvenā redaktore

80. gados par luksusa kategorijas precēm tika uzskatītas diezgan konkrētas lietas: koši krekli no Versačes, Koko Šaneles žaketes, zelta mersedesi un konkrētu marku pulksteņi. Šodien greznība tiek traktēta pavisam citādi. Tagad par luksusu liecina ne tik daudz augstā preču cena (kas ir pats par sevi saprotams), cik – izmeklēta gaume un piederība slēgtam sabiedrības lokam. Jaunās buržuāzijas pārstāvji, pārēdušies materiālā luksusa, nu sāk tiekties pēc dvēseliskā. Protams, ne visi. Dažus joprojām interesē briljanti.

Komentāri (16)CopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu