Pirmie iespaidi: jaunā Mazda3 (23)

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Mazda

Gadu pēc jaunākās paaudzes Mazda6 debijas uz auto tirgus lielās skatuves pērnā gada septembrī Frankfurtes motoršovā Hirosimā, Japānā bāzētais ražotājs Mazda prezentēja arī sava kompaktā modeļa svaigāko versiju.

Autors nenoliedz, ka pēdējā Latvijas Gada auto konkursā Mazda6 bija viens no diviem auto, kam bija gatavs atdot Gada skaistākā auto nomināciju. Lai arī galu beigās pie balvas par dizainu tika sāncensis, Lexu IS, Mazda6 nenoliedzami ir skaists auto. To pašu droši var teikt arī par kompakto Mazda3.

Dizains

Vēl pirms Mazda3 oficiālās parādīšanās bija skaidrs, ka japāņi izmantos jau iestrādātās KODO dizaina valodas metodes un kompaktais modelis vairāk vai mazāk līdzināsies vidējās klases sedanam un universālim. Tā pati priekšējās daļas noformējuma kopaina, ar hromētas līstes kontūru izceltais radiatora režģis, šaurie lukturi, dizainiskas līnijas, kas caur emblēmu uz radiatora režģa savieno priekšējos spārnus, priekšējo spārnu izvēlumi un slaidās līnijas, kas no tiem stiepjas līdz pat auto aizmugurei, kur lukturu dizainā atkal redzama kompaktā un vidējās klases modeļa piederība vienam zīmolam un vienai dizaineru komandai.

Simpātiski, ka auto atšķiras un vērotāju nebaro ar taisniem virsbūves paneļiem un ar lineālu vilktām līnijām. Vienlaikus Mazda3 nav auto, uz kuru jāraugās kā uz Transformeru robotu, kam viena detaļa pārklāj otru un tā arī nav saprotams, kur priekšgals un kur aizmugure, kamēr tas nav pārvērties par dzeltenu Chevrolet Camaro vai kādu citu spēkratu.

Salīdzinājumā ar iepriekšējās paaudzes modeli jaunā Mazda3 ir zemāka un platāka, taču vispārējās virsbūves proporcijas ar salīdzinoši garu motora pārsegu, uz aizmuguri atvirzītu kabīni un strupu aizmuguri ir saglabātas. Auto ir ieguvis arī par 60 milimetriem garāku riteņu bāzi, kas ļāvis optimāli novietot dzinēju un uzlabot triecienu absorbējošās zonas šasijas priekšējā daļā.

Foto: Mazda

Vai Mazda3 radīs atsaucību automobiļu patērētāju vidū, rādīs laiks. Visi priekšnosacījumu tam katrā ziņā ir, un šeit nav runa par savdabīgajiem terminiem, ko japāņi lieto savu modeļu īpašību aprakstīšanai, piemēram, Zoom-Zoom vispārējo koncepciju, KODO - Soul of Motion dizainu un Jinba Ittai gaitas īpašības un braukšanas sajūtas. Šeit runa ir par pamatīgo mantojumu, ko pirms jaunās Mazda3 atstājušas tās priekšgājējas.

Mazda3 tiek ražota kopš 2003.gada jūnija, un tā izrādījās tik pareizs automobilis, ka visā pasaulē kompaktā modeļa pirmā paaudze tika pārdota 2,2 miljonos eksemplāru. Pirmās paaudzes Mazda3 kompakto hečbeku segmentam ierādīja arī īstu veiktspēju ar pilnpiedziņas 260 zirgspēku MPS modeli, kurš debitēja 2006.gadā. Vēl trīs gadus vēlāk notika paaudžu maiņa un tirdzniecībā nonāca otrās paaudzes Mazda3, un šā modeļa koncepcijas pamatā bija ilgtspējīgs Zoom-Zoom, kas būtībā nozīmē inženieru pievēršanos veiktspējas, uzticamības, braukšanas prieka saglabāšanai un uzlabošanai, vienlaikus veicinot arī degvielas patēriņa un attiecīgi kaitīgo izmešu līmeņa pazemināšanu.

Papildus pirmās paaudzes Mazda3 otrās paaudzes modelis visā pasaulē tika pārdots vēl 1,4 miljonos eksemplāru. Kompaktais auto tādējādi kļuva par visu laiku sekmīgāko Mazda modeli, un nu cerības par veiksmes stāsta turpinājumu tiek liktas uz jauno Mazda3, kur panākumu atslēga, pēc ražotāja ieceres, ir iekodēta plaši lietoto SKYACTIV tehnoloģiju nosaukumā.

Salonā

Tā kā jaunā Mazda3 ir platāka nekā iepriekšējais modelis, inženieriem bijušas plašākas iespējas izpausties interjera veidošanā. Pēc pustūkstoša nobrauktu kilometru iespaids ir divējāds. No vienas puses, automobilis braucējiem piedāvā vienkāršības un praktiskas elegances kombināciju, bet no otras - lai arī Mazda3 tiek pilnveidota jau 10 gadus, neiztiek bez dažiem risinājumiem, ko acīmredzot paredzēts nostrādāt līdz feislifta iznākšanai pēc dažiem gadiem, nevis tagad.

Foto: Mazda

Kopumā no vadītāja viedokļa kompaktā japāniete salonā ir pārliecinoša. Sēdekļi ērti, iekārtošanās pirmajam braucienam nesagādā ne mazākās grūtības, priekšējais panelis pārskatāms, viss labi aizsniedzams, un par montāžas kvalitāti jautājumi nerodas. Stūres rats labi guļ rokās, tikai stūres centrā izkaisīto slēdžu dizains un izvietojums gan brīžiem mulsina. Pogas ir lielas un labi redzamas, bet nav diez cik glītas un nav arī intuitīvi lietojamas. Varbūt vienkārši īkšķi par īsu un vajadzīgs ilgāks laiks, lai pierastu.

Vēl viena nianse bez stūres pogām, kas pirmajā braucienā likās dīvaina, ir caurspīdīgais polikarbonāta panelis uz priekšējā paneļa aiz stūres, kur no lejas tiek projicēts braukšanas ātruma skaitlis, informācija par adaptīvās kruīza kontroles statusu un vēl daži vadītājam potenciāli interesanti dati. Zināms, ka iznīcinātāju pilotiem šādas uzpariktes palīdz uzvarēt kaujas, taču es vēlētos, lai autovadītājam būtu iespēja to nolaist.

Tāpat arī multimediju sistēma ar stacionāro centrālo ekrānu un viduskonsolē starp ātrumpārslēgu un elkoņa balstu iebūvēto vadības bloku. Ekrāns skatam netraucē, tomēr jauki būtu, ja tas būtu nolaižams. Vēl jaukāk būtu, ja ekrāna saskarne un sistēmas vadības ripa ar tai apkārt izvietotajām piecām pogām būtu intuitīvāk lietojama. Citādi nākas vien paļauties uz ražotāja solījumu, ka jaunā iekārta ir labāka par priekšgājēju.

Foto: Mazda

Braukšana

Tai pašā laikā - no braukšanas komforta viedokļa grūti vēlēties ko labāku šādas klases automobilī. Jau minēju, ka sēdvieta ir ērta, stūre, kad noregulēta labākajā pozīcijā, labi guļ rokās, redzamība uz priekšu ir teicama (panākts, priekšējos balstus paceļot 100 mm uz aizmuguri). Gaitas īpašības šim automobilim ir pārliecinošas jebkurā no mūsu pusē atļautajiem ātrumiem pat uz nelīdzena, ielāpiem klāta ceļa. Balstiekārta tik labi prot ar to tikt galā, ka pa mazākas nozīmes šoseju ierakumiem bez bažām var braukt arī ātrāk. Pilsētā un šauros apstākļos braucējs turpretim novērtēs stūres iekārtas precizitāti un atsaucību.

Motorizācijas opciju jomā izvēles iespējas nav tik plašas kā vācu konkurentiem, taču tāpat tiek nosegts veiktspējas spektrs no 100 līdz 165 zirgspēkiem un vidusmēra braucēju tas apmierinās. Mazda3 bāzes motors ir 100 zirgspēku 1,5 litru SKYACTIV-G benzīnnieks. Ar to Mazda3 hečbeks 100 km/h sasniedz 10,7 sekundēs un maksimāli attīsta 185 km/h.

Foto: Mazda

Nākamā opcija ir 2 litru benzīna dzinējs divās veiktspējas versijās - ar 120 un 165 zirgspēkiem un 210 ņūtonmetriem abos gadījumos. Spēcīgākajā versijā Mazda3 100 km/h sasniedz 8,2 sekundēs un maksimāli attīsta 210 km/h, bet vidējais patēriņš ir 5,8 l/100 km. Ar 120 zirgspēkiem zem motora pārsega Mazda3 100 km/h sasniedz 8,8 sekundēs (10,3 ar automātisko pārnesumkārbu) un vidēji tērē 5,1 (5,6) litru degvielas uz 100 kilometriem. Gan sešu pakāpju manuālās, gan automātiskās versijas maksimālais ātrums ir 198 km/h.

Un visbeidzot dīzeļu cienītājiem izvēles iespēju nav. Ir tikai 2,2 litru dzinējs ar 150 zirgspēkiem un 380 Nm. Šis motors, ja tiek komplektēts ar manuālo pārnesumkārbu, nodrošina paātrinājumu 8 sekundēs. Ar automātisko pārnesumkārbu, kas pieejama hečbekam, bet ne sedanam, sprints ilgst 9,7 sekundes. Atbilstošie maksimālā ātruma rādītāji ir 213 un 201 km/h, savukārt vidējais patēriņš attiecīgi ir 3,9 un 4,8 l/100 km.

TVNET izmēģinājuma braucienā devās ar Mazda3 hečbeku Soul Red (dvēseles sarkana) krāsā, ar 120 zirgspēku motoru zem pārsega un sešu pakāpju manuālo transmisiju. Galvenās atziņas par tieši šo agregātu kombināciju ietilps pavisam īsā konspektā. Pārnesumkārba ir precīza un visādā ziņā patīkama, bet motora veiktspēja pietiekama būs tikai pilsētā, jo uz šosejas bez savlaicīgas apdzīšanas manevra plānošanas un pārslēgšanās vismaz uz ceturto pārnesumu iztikt būs grūti. Un vidējais patēriņš ir lielāks nekā minēts pat ar samērā rāmu braukšanu - nedaudz virs 6 litriem, lielākoties uzturoties uz šosejas.

Tehniskie dati

Dzinējs1998 cm3, I4
Jauda120 ZS @ 6000 rpm
Griezes moments210 Nm @ 4000 rpm
Transmisijas iespējas6MT/6AT
0-100 km/h8,8 sekundes (6MT)
Vmax198 km/h
Pašmasa (bez vadītāja)1200 kg
Patēriņš pilsētā6,5 l/100 km
Patēriņš ārpus pilsētas4,3 l/100 km
Vidējais kombinētais patēriņš5,1 l/100 km
CO2 izmeši119 g/km
Izmešu normaEuro5
Bagāžnieks364/1263 litri
Degvielas bāka51 litrs
Garums/platums/augstums4460/1795/1465 mm
Riteņu bāze2700 mm

Mazda3 bāzes versijas ar 1,5 litru benzīna dzinēju sākuma cena ir 15 637 eiro. 120 zirgspēku modelis prastākajā izpildījumā maksās 18 269 eiro, savukārt izmēģinātā auto vērtība - 24 335 eiro (17 tūkstoši latu).

Komentāri (23)CopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu