No Latvijas pazūd dārgi auto; izvesti ar NORVIK bankas akceptu (148)

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: LETA

Pie «Nekā personīga» vērsās kāds skatītājs, kura stāstam sākotnēji ir grūti noticēt. Viņš galvojis kredītu NORVIK bankā ļoti dārgai automašīnai, bet kredīta ņēmējs parādu vairs nevarēja atdot un mašīnu atņēma. Taču neparastākais seko tālāk. Dārgais auto ar NORVIK bankas ziņu tika izvests no Latvijas, lai pārdotu... un mašīna pazuda. Banka neziņā plāta rokas un prasa galvotājam atmaksāt kredītu. Tomēr raidījuma rīcībā esošie dokumenti rāda, ka bankā kāds, iespējams, atbalsta klientu apkrāpšanu.

Pazīstama ģimene vēlējās ņemt kredītu dārga auto iegādei, un Aleksandrs piekrita būt par galvotāju. No īpašnieka puses tā bija izšķērdīga izvēle: keramikas bremzes, Bang un Olufsen skaņu sistēma, masāžas krēsli salonā - Audi S8 bija aprīkots pēc speciāla pasūtījuma. Un arī maksāja gluži vai laba dzīvokļa cenā - 115 tūkstošus eiro jeb 80 tūkstošus latu.

Taču dīvainas bija bankas NORVIK prasības - kredītu tā deva ar nosacījumu, ja pa vidu būs starpniekfirma. Tika teikts, ka spēkrata īpašniekam pašam būs vieglāk, ja auto iegādi, tā remontus pilnvaros veikt kādai firmai - «Zeme auto». Prieki ar eleganto auto ilga vien pusotru gadu. Īpašniece Olga Adamaite vairs nevarēja kredītu atmaksāt, un kādu dienu to no servisa aizveda bez viņas ziņas. Remontdarbnīcā stāstīja, ka salabotais auto nodots firmai «Zeme auto».

Aleksandrs sazinājās ar «Zeme auto» un piedāvāja auto izpirkt. Tomēr firma solīja, ka auto pati pārdos un kredīts dzēsīsies. Tomēr tā nenotika. NORVIK banka pēc gada sūdzēja Aleksandru tiesā. No viņa kā galvotāja par automašīnas neatdoto kredītu prasīja piedzīt nu jau 100 tūkstošus latu. Par to, kur palicis bankā ieķīlātais auto, bankas pārstāvji neziņā raustīja plecus.

ALEKSANDRS JEVSEJEVS, galvoja par kredītu AUDI S8:

- Es uzdevu vienu vienīgu jautājumu – ja jūs zināt, ka mašīna pazudusi, kāpēc jūs neesat rakstījuši iesniegumu policijai, lai izsludinātu mašīnu meklēšanā?

Un atbilde, ko es saņēmu no juristiem, visu sakārtoja pa plauktiņiem: «Banka nav ieinteresēta minētās automašīnas meklēšanā.» Un tad es sapratu, ka vienīgais, kur viņi ir ieinteresēti, esmu es, un man pašam būs jānodarbojas ar meklēšanu. Un tad man pamazām pusotra gada laikā izdevās iegūt pilnīgu ainu tam, kā tas tika izdarīts.

Audi ar īpašu aprīkojumu tāpat pazust nevarēja. Aleksandrs no kāda salona Rīgā uzzināja, ka sporta auto, par kuru viņš galvoja, mierīgi vizinās pa Horvātijas ceļiem un nesen tam mainīta eļļa. Audi nevarēja izvest no Latvijas, nepārkāpjot likumu, jo komercķīla liedza auto izvest no valsts.

ĒRIKS PITERNIEKS, CSDD reģistrācijas daļas priekšnieks:

- Kam reāli šī mašīna šobrīd ir īpašumā, mēs nezinām, mūsu pēdējais reģistrētais īpašnieks ir tas, par kuru mēs runājam.

- Tā ir Olga Adamaite?

- Jā. Un tāds tas arī reģistrā stāv!

Aleksandrs lūdza palīdzību policijai auto meklēšanā. Taču arī nākamo reizi atrada to pats, šoreiz pēc sludinājuma internetā. Audi šoreiz tika tirgots Vācijā par summu, kas nosegtu atlikušo vēl nesamaksāto kredīta daļu.

NORVIK banka pārkāpj likumu

NORVIK banka Aleksandram ilgstoši noliedza, ka būtu ļāvusi izvest automašīnas no Latvijas. Tomēr oficiālai valsts iestādei – Finanšu un kapitāla tirgus komisijai banka mānīties neuzdrošinājās. Tā atklāja, ka pati devusi atļauju Audi realizēt Vācijā, jo pie mums pēc krīzes ātri pārdot lietotu auto esot bijušas grūtības.

LAIMA AUZA, Finanšu un kapitāla tirgus komisijas komunikācijas daļas vadītāja:

Jā, banka mums to ir arī apstiprinājusi, ka ir šāds akcepts dots.

Tātad NORVIK banka zināja, ka automašīnu izved no Latvijas. Vēl vairāk - tā pati tam deva atļauju. Taču pārdošanu nezināmu apstākļu dēļ nekontrolēja.

To apstiprina arī cesijas līgums. Ar to banka 2009.gadā nodod savas prasījuma tiesības firmai «Zemes auto». Vienošanās paredz: firma Vācijā pārdod Audi S8 un vēl septiņas ekskluzīvas automašīnas, kurām acīmredzot bankā ņemts kredīts un ar kura atmaksu visdrīzāk radušās grūtības - BMW M6, MERCEDES BENZ E220, LEXUS RX 350, FORD FOCUS, divus MERCEDES BENZ C320 un MERCEDES BENZ E200. No bankas puses līgumu parakstījuši valdes locekļi – Sergejs Gusarovs un Aldis Upenieks. Banku viņi vairs nevada. «Zeme auto» pa šo laiku bankrotējusi. Tās vietā dibināta cita - «Zemes auto», kurā vienīgā valdes locekle ir iepriekšējā uzņēmuma grāmatvede.

Aleksandra veiktā izmeklēšana rāda, ka banka ar starpniekfirmu ir labi pazīstamas un saistītas. Tās reģistrētas vienā juridiskajā adresē Birznieka–Upīša ielā, to amatpersonas nemitīgi bijušas pilnvarotas darboties otras iestādes vārdā. Arī vēstules, kas sūtītas «Zeme auto», patiesībā nonākušas uz bankas valdes locekļu galda.

HELĒNA PURVIŅA, zv. advokāte, cietušo O.Adamaites, A.Jevsejeva pārstāve

- Viens no apstākļiem bija tad, kad mans pārstāvamais vērsās «Zemes auto» ar korespondenci, kur lūdza atbildēt uz dažādiem jautājumiem par dažādiem dokumentiem. Dīvaini, bet šo korespondenci atvēra Norvik banka, konkrēti Gusarova kungs, un sniedza mums arī atbildi.

(telefonsaruna)

- Labdien, gribēju aprunāties ar kādu no «Zemes auto».

- Šeit vairāk nav tās firmas.

- Bet šis numurs norādīts kā «Zemes auto».

- Tādas te vairs nav jau divus gadus.

- Tad tas, kur es esmu piezvanījusi, ir Norvik banka? Jūs to numuru pārņēmāt?

- Mēs nepārņēmām, tas sākotnēji bija Norvik bankas telefons. Vienkārši ar «Zemes auto» starpniecību tika ņemti kredīti, tāpēc tika norādīts šis numurs.

Banka ilggadējo sadarbību ar «Zeme auto» nenoliedz, tomēr patlaban saites esot sarautas. Firma esot paņēmusi automašīnas, bet naudu nav atdevusi.

No NORVIK bankas atbildēm «Nekā personīga»:

«Bankas praksē ir bijuši gadījumi, ka Cesionārs (SIA Zemes auto - NP) attiecīgajā cesijas līgumā noteiktajā kārtībā nav atmaksājis Bankai līgumā noteikto cesijas maksu un Bankai ir nācies pārņemt atpakaļ prasījuma tiesības pret klientu. Tādos gadījumos Banka nekādi nevar ietekmēt komercķīlas tiesības realizācijas vēsturi, transportlīdzekļa pārdošanas procesu.»

Tomēr Aleksandrs bankai netic: tā nav stāstījusi viņam taisnību jau no paša sākuma un slēpusi daudzās vienošanās, kas tai ir bijušas ar starpniekfirmu. Ja banka nav saņēmusi naudu ne par vienu no astoņām dārgajām automašīnām, tās iztrūkums būtu mērāms vismaz ap miljonu, kas nav maza summa arī bankai. Taču policijā pret spēkratu realizētāju «Zeme auto» banka vērsās tikai pēc tam, kad par iespējamu krāpšanu bija sūdzējies Aleksandrs.

ALEKSANDRS JEVSEJEVS, galvoja par kredītu AUDI S8:

- Domāju, ka tā ir krāpnieciska shēma, kas bijusi iepriekš sagatavota, vienkārši neviens nebija domājis, ka kādam izdosies iegūt dokumentus, kas to pierāda. Ja es nebūtu dabūjis līgumu, tad arī es to nevarētu pierādīt.

Patlaban viena policijas nodaļa meklē kādreiz lepno automašīnu. Cita pēta, vai firmai bija tiesības Audi izvest no Latvijas. Tikai pēc Rīgas tiesas apgabala virsprokurora Aivara Zgirska norādēm šī lieta vispār nonākusi pie ekonomisko noziegumu izmeklētājiem. Līdz tam trīs gadus lietai nebija nekādas virzības. Aizdomās turamo tajā joprojām nav, cietušie divi - jau zināmie Aleksandrs un Audi īpašniece.

- Kopš notikušā ir pagājuši pieci gadi, vai policijai ir perspektīvas atklāt šo noziegumu?

ĢIRTS MUNDURS, VP Kriminālpolicijas pārvalde:

- Es domāju, ka, cik es runāju ar procesa virzītāju, tuvākajā laikā tiks pieņemts kāds procesuāls lēmums.

Vai banka vai starpniekfirma, saņemot naudu par ekskluzīvo auto pārdošanu, necenšas nelikumīgi nopelnīt divreiz, naudu piedzenot arī no kredīta galvotāja, šo jautājumu patlaban nepēta neviens. Arī banku uzraugs atbild, ka tas neietilpst tā kompetencē.

LAIMA AUZA, FKTK:

- Mums likumā nav deleģētas tiesības iejaukties bankas un klienta darījumos kā uzraugam.

Komentāri (148)CopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu