Gulbenes dzelzceļnieki veic unikālu atjaunošanu

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Dzirkstele.lv

Ceturto gadu Gulbenes dzelzceļa depo teritorijā turpinās 1951.gadā Vācijā ražotās šaursliežu tvaika lokomotīves “Gr319” restaurācija. Jau rakstījām, ka lokomotīvi, visticamāk, sauks “Ferdinands”. Šobrīd lokomotīve ir izjaukta. Daļēji tā būs salikta un apskatāma Bānīša svētkos 3.septembrī.

Lokomotīves restaurācijas vadītājs Dāvis Bušs, kurš ir arī viens no SIA “Gulbenes – Alūksnes bānītis” dalībniekiem, “Dzirksteli” informē, ka bija cerēts lokomotīvi sakārtot jau uz šiem Bānīša svētkiem, tomēr tas nav izdevies. “Pagaidām nav zināms, kad varētu tikt pabeigta restaurācija un notiks šā transportlīdzekļa inaugurācijas jeb oficiālās vārda došanas svētki. Ceram rekonstrukciju pabeigt šoruden,” saka D.Bušs.

Lokomotīves remontā piedalās visi SIA “Gulbenes – Alūksnes bānītis” darbinieki, kā arī brīvprātīgie entuziasti – Bānīša draugu klubs. Viņi reizi mēnesī piedalās talkās Gulbenē, kā arī palīdz bānītim ar kompetentu padomu.

“Ir paveikts unikāls darbs, ar kuru varam lepoties. Piemēram, remontējot tenderi, konstatējām, ka jāapgūst kniedēšanas tehnoloģija, kas ir arhaiska. Iemācījāmies un tagad 45 minūšu laikā spējam sakniedēt trīs kniedes. Gūta interesanta pieredze. Būtiski, ka vecās un jaunās kniedes neatšķiras,” stāsta D.Bušs.

Remonta apjoms esot liels. Piemēram, lokomotīves tendera augšējā daļa bija tādā stāvoklī, ka gandrīz vai nācās veidot no jauna. Daudz kas no metāla konstrukcijām ir izdilis, sarūsējis vai salūzis. Daudz ko vieglāk esot uztaisīt jaunu, nevis restaurēt.

“Esam tiktāl visu apguvuši, ka lielāko daļu konstrukciju spējam izgatavot paši. Grūtāk būtu, ja pilnīgi no jauna nāktos radīt lokomotīves rāmi un katlu,” atzīst D.Bušs.

Viņš stāsta, ka šobrīd remontējamā lokomotīve izrādījās daudz sliktākā tehniskā stāvoklī nekā pirms tam Gulbenes dzelzceļa depo atjaunotā tvaika “Kč4” lokomotīve “Marisa”, kas ir “Ferdinanda” vienaudze. Tieši tāpēc “Ferdinanda” atjaunošana esot daudz ilgāks un sarežģītāks process. “Toties pozitīvi ir tas, ka šī tvaika lokomotīve Gulbenē būs 10 gadus, “Marisa” pie mums varēja palikt uz pusi īsāku laiku – piecus gadus. 2009.gada pavasarī tā atgriezās pie saviem saimniekiem. Tomēr arī otra lokomotīve beigās būs jāatdod projekta sadarbības partneriem. Savukārt tad jau Gulbenē atkal varēs atgriezties “Marisa”. Sadarbības princips ir tāds, ka lokomotīves rotē no viena sadarbības partnera pie otra. Sadarbība norit ar Igaunijas Lavasāres dzelzceļmuzeju,” stāsta D.Bušs.

Viņš skaidro, ka šobrīd remontējamā tvaika lokomotīve būs bānītim pat vērtīgāka nekā “Marisa”, kuru ražotājs bija radījis neliela apjoma industriālajam dzelzceļam, piemēram, kūdras vešanai, meža materiālu transportēšanai. Otra lokomotīve konstruēta maģistrālajam dzelzceļam. Kad tā būs pilnīgā darba kārtībā, to izmantos tūristu piesaistei, tā vizinās pasažierus Bānīša svētkos, kā arī vedīs viesus pēc pasūtījuma. Ir apspriests variants, ka tvaika lokomotīve vasaras laikā varētu kursēt katru sestdienu ikdienas reisos. Tas ir domāts saistībā ar Rīgas vilcienu, kurš atved uz Gulbeni tūristus.

Bānītim pavisam šobrīd ir četras dīzeļlokomotīves. Divas no tām tiek lietotas regulāri, bet divas noliktas rezervē un šobrīd netiek izmantotas.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu