Ievērojami mazinās starppilsētu pasažieru pārvadājumu apjomu

LETA
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Lai no dotācijām vietējiem un starppilsētu pasažieru pārvadājumiem šogad ietaupītu desmit miljonus latu, plānots "pārskatīt un optimizēt" maršrutu tīklu. Netiek izslēgta iespēja, ka reisu samazinājums varētu būt arī 50%, tomēr precīzs apjoms būs zināms 1.jūnijā, šodien preses konferencē atzina satiksmes ministrs Uldis Augulis (ZZS) un Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs Normunds Narvaišs.

Samazinās reisus

Augulis skaidroja, ka maršrutu tīkls ir jāpārskata, jo pašreizējais nav tas "adekvātākais", līdz ar to nepieciešama sistēmiska sakārtošana.

Narvaišs uzsvēra, ka šogad reisu skaits tiks samazināts, ņemot vērā gan samazinātos dotāciju apjomus, gan iedzīvotāju skaita samazināšanos, gan centrtieci uz lielajiem centriem.

"Bez papildu pasākumiem nevar iekļauties šā gada dotācijā," uzsvēra Narvaišs.

Viņš neizslēdza iespēju, ka reisu samazinājums varētu būt aptuveni 50%.

Autobusu satiksme arī tiks saskaņota ar vilcienu satiksmi, tomēr tas nenozīmējot, ka, piemēram, uz Jelgavu vairs nekursēs autobusi.

Konkrētu skaitļu vēl nav

Galvenokārt tikšot samazināti paralēlie reisi, jo esot nepieļaujami, ka gandrīz vienlaikus reisā dodas gan starppilsētu, gan vietējie pārvadātāji. "Konkrētu skaitļu, par cik tiks samazināti pārvadājumu apjomi, patlaban nav," sacīja amatpersonas.

Līdz 1.jūnijam tiks sniegti priekšlikumi, cik reisu tiks samazināts, taču pakāpeniski pārmaiņas maršrutos tikšot veiktas katru mēnesi.

Izlīdzinās biļešu cenu

Izlīdzinātas tikšot arī cenas, jo līdz šim starppilsētu maršrutos biļešu cenas bijušas dārgākas nekā vietējos.

Īpaši cenu samazinājumu izjutīšot pasažieri īsajos maršrutos. Piemēram, maršrutā Līgatne-Cēsis biļete vietējam pārvadātājam maksājusi vienu latu, bet starppilsētu - 1,10 latus. Pēc jaunās shēmas biļete varētu maksāt 95 santīmus. Augulis uzsvēra, ka netiek izskatīta iespēja celt biļešu cenas.

Vērsīsies pret nelegālajiem pārvadātājiem

Plānots īpaši vērsties pret nelegālajiem pārvadātājiem, jo gadā tie dotētajiem pārvadātājiem radot zaudējumus četru līdz astoņu miljonu latu vērtībā. Valsts ieņēmumu dienestam esot jābūt aktīvākam šajā jomā, jo tā esot atbildīga par nodokļu iekasēšanu.

Vienotā biļešu sistēma tikšot ieviesta 2012.gadā, un šogad tās izveide ir izmaksājusi 30 000 latu. Tāpat tikšot izskatīta iespēja noteikt autoostu kategorijas, kas ļautu konkrētos gadījumos samazināt pārvadātāju maksu autoostām.

Lai optimizētu pārvadātāju darbu, tikšot piesaistīti zinātnieki, kuri izveidošot efektīva uzņēmuma etalonu, kuram tad konkrētie uzņēmumi varēs pielīdzināt savas izmaksas. Patlaban esot pārvadātāji, kuri savas izmaksas ir optimizējuši, bet esot arī tādi, kuriem tas ir aktuāls uzdevums. Par to liecinot fakts, ka pārvadātājiem ir būtiski atšķirīga pakalpojuma pašizmaksa.

Augulis skaidroja, ka Latvijā sabiedriskais transports pilda sociālu funkciju.

Pateicoties tam, ka valsts ik gadu piešķir dotāciju pasažieru pārvadājumiem, sabiedriskais transports ir pieejams arī reģionos ar ļoti zemu iedzīvotāju blīvumu.

Saņem kompensācijas par pasažieru pārvadāšanu

Pārvadātāji no valsts saņemot kompensācijas par to pasažieru pārvadāšanu, kuriem piemēro braukšanas maksas atvieglojumus. Arī pārējie pasažieri nemaksā pilnu biļetes cenu, bet, iegādājoties biļeti, sedz aptuveni pusi no brauciena vērtības - atlikušo sedz valsts. Piemēram, vietējā autobusa maršruta Jēkabpils-Rijnieki brauciena kopējās izmaksas esot 2,80 lati, pasažieris par biļeti maksā 1,30 latus, savukārt valsts kompensē 1,50 latus.

Satiksmes ministrija informē, ka līdz rudenim paredzēts veikt izmaiņas Pierīgas maršrutu tīklā, par prioritāti nosakot pasažieru pārvadājumus pa dzelzceļu. Savukārt Zemgalē, Vidzemē un Latgalē par prioritāti plānots noteikt reģionālos starppilsētu nozīmes maršrutus.

Turpināsies pārrunas ar pasažieru pārvadātājiem par izmaksu ierobežošanu, līdz rudenim izstrādājot zaudējumu kompensācijas mehānismu un nosakot kritērijus kompensācijas apjoma piešķiršanai. Plānā iekļauta arī tarifu izlīdzināšanas stratēģija.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu