ASV atklātajiem kukuļņēmējiem Latvijā ir arī uzvārdi (223)

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: LETA

Ir patīkami, ka starp "Daimler" daudzmiljonu kukuļošanas lietā iesaistītajām personām Latvijā parādījušies pirmie uzvārdi. Par to uzslavas KNABam, kas lietu virza uz priekšu. Ja ASV Tieslietu ministrija nebūtu novedusi izmeklēšanu "Daimler" lietā līdz atrisinājumam, kad Latvijas tiesībsargiem vairs nav kur sprukt, bāleliņus pie rociņas bīdot uz tiesas mājas pusi, mūsu jaunajai paaudzei vēl arvien šķistu, ka lielākie kretīni dzīvo tikai šodien.

Kretīni nepiedzimst, par tādiem kļūst

Augot un izglītojoties, mēs visi gribējām būt labāki, turīgāki, laimīgāki. Bet tikai daži no mums naudai un varai piedēvēja dzīves kvalitātes/pirmšķirīgu nozīmi. Ja vara ir pašmērķis, tad bailes to zaudēt kļūst par galveno dzinuli rīcībai. Ar šādu mērķi var pāriet pāri jebkuram līķim, neatskatoties. Bet sevi mānīt un atrast šķietamus attaisnojumus savai rīcībai nav grūti – tos piemeklē, nesmādējot nevienu ieganstu, neizvēloties līdzekļus mērķa sasniegšanai.

Meklējot un atrodot saskarsmes punktus, šie varaskārie politiķi, tiecoties pēc vēl lielākas varas 90.-ajos izveidoja kopīgu “nosmelšanas” tīklu, sadalot grupējumu atbildību pa konkrētām nozarēm. Paralēli viņi ilgus gadus mērķtiecīgi strādāja, lai atlases kritēriji darbam ministrijās, valsts uzņēmumos un valsts pārvaldē kopumā nodrošinātu “savējiem” jaunas asinis, pielāgojot jaunpienācējus pēc sava ģīmja un līdzības.

Kroplā sistēma izrādījās dzīvotspējīga vairāk nekā vienu gadu desmitu. Arī šodien tā funkcionē kā labi eļļots mehānisms, kurā valda anomālijas un paradoksi – kurā sakompromitētās personas runā no varas pozīcijām un jūtas pārākas par tiem dažiem, kas savu un savas ģimenes godu tur augstāk par mēslu čupu.

Korupcijai varas elitē kļūstot sistemātiskākai, tai sevi spēcinot ar nesodāmības un visatļautības apziņu, pēdējos gados arvien biežāk nākuši gaismā politiķu un viņiem pietuvināto personu pagātnes grēki. Arī par tās mūsu kopīgās pagātnes desmitgadi, par kuru varas pārstāvji tik ļoti labprāt runā – tas bija sensenos laikos, kad pa ielām staigāja reketieri, kabinetos gulšņāja korumpēti politiķi, kad atšķirība starp drošības struktūrām un noziedzību nebija skaidri saredzama utt.

Šodien ir daži mazāk zināmi uzvārdi, pārdēvēti partiju nosaukumu, bet sistēma un politiķu rīcības kritēriji fundamentāli nav mainījušies.

KNAB cīnās ar sekām

KNAB darbības laikā līdz pērnā gada 31.decembrim stājušies spēkā 95 tiesas spriedumi par 153 personām (2010.gadā 15 krimināllietas un 30 notiesātie). Salīdzinoši 87% no visām apsūdzētajām personām ir tikušas notiesātas. No notiesātajiem 62% ir valsts amatpersonas, lielākā daļa no tām ir iekšlietu un tieslietu institūciju amatpersonas, kā arī specializētu valsts institūciju un pašvaldību amatpersonas.

KNAB sasniegumi ir izmērāmi, tomēr veiksmīgas tiesvedības par korupcijas gadījumiem Latvijā ir par maz – ikgadējais atklāto noziegumu skaits nekļūst mazāks. It kā jau jauki - birojs tātad dara savu darbu un ķer noziedzniekus. Bet, ja korupcijas gadījumu skaits nesarūk, tad kaut kas nav kārtībā nevis ar KNAB, bet gan puve sasniegusi milzu apmērus valdošās politiskās varas rindās, kuras piesegs ir labvēlīga vide iztapīgajiem, lišķiem un kukuļņēmējiem.

Korupcijas shēmas kļūst vērienīgākas un sarežģītākas. Tomēr arī tiesībsargājošās iestādes grūtāk aptīt ap pirkstu. 2010.gads bija īpaši ražīgs ar atklātiem apjomīgiem korupcijas gadījumiem, piemēram, neģēlīgie Bērnu slimnīcas finanšu izsaimniekotāji, augstprātīgie “Daimler” kukuļņēmēji, Latvenergo bijušās vadības shēmotāji un ilggadējā ierēdņa Vaškeviča apcietināšana.

Lielākais izaicinājums ir izmeklēt "politiskās aizmugures" saistību

Pērn 30.martā KNAB priekšnieka vietniece Juta Strīķe izteicās, ka personas, kas varētu būt iesaistītas noziedzīgos darījumos “Daimler” autobusu iepirkumu konkursu organizēšanā, ir apzinātas – tagad priekšā rūpīgs izmeklētāju darbs, lai sagatavotu pierādījumus un iesniegtu tos tiesā.

Savukārt mums, cerot uz veiksmīgu lietas iznākumu, tomēr jāņem vērā, ka notiesājošu precedentu skaļās un apjomīgās korupcijas lietās ir pavisam maz. Maz ticama ir varbūtība, ka sodu saņems nevis tikai redzamās figūras - starpnieki un izpildītāji, bet arī viņu politiskā aizmugure jeb pasūtītāji, kuru aizsegā šeftmaņi varēja realizēt krāpšanas shēmas.

Tas ir lielākais izaicinājums KNAB izmeklētājiem. Kādēļ tas ir tik svarīgi?

Šādas “skaļās” lietas veido un noskaņo sabiedrisko domu, jo notiesājošie precedenti veicina uzticību taisnīgai valsts pārvaldei un tiesu sistēmas neatkarībai. Apziņa, ka agrāk šķietami neaizskaramie krāpnieki agrāk nekā vēlāk atsēdēs valsts maizē, uzlabo tiesisko vidi valstī un ir bieds negodprātīgajiem.

“Daimler” kukuļošanas lietā apcietināts pirmais pavasara putniņš Leonards Tenis

Autogigants “Daimler” ASV pērn atzina savu vainu kukuļdošanā vismaz 22 valstīs, tai skaitā Latvijā, un samaksāja “izlīguma” soda naudu 185 miljonu dolāru apmērā. Viela pārdomām – vai kaut kas līdzīgs iespējams Latvijā, piemēram, ietupinot mūsu kukuļņēmējus, apķīlājot viņu mantu un atlikušo mūžu no viņiem piedzenot kukuļu summas ekvivalentu līdz pēdējam santīmam?

Pēc pēdējiem KNAB sniegtajiem datiem ap 3 miljoni latu kukuļos doti bāleliņiem, kuriem, cita starpā, bija iespēja un pienākums apturēt mākslīgi sadārdzinātos Mercedes-Benz autobusu iepirkumus. Bet viņi nolēma uzkakāt mums uz galvas, par to klusējot gadiem ilgi.

Līdz pat brīdim, kad citas valsts tiesībsargājošās iestādes burtiski ielika mums mutē informāciju, kuru tagad būtu nepiedodami nopūderēt. Kavēties ar izmeklēšanu nav iemesla - noziegumu atklāja ASV Tieslietu ministrija, savācot pietiekoši pierādījumu, lai autobūves gigants “Daimler” atzītu savu vainu.

Ir absolūti nepieciešams, lai KNAB un procesu uzraugošā prokurore Velta Zaļūksne, ieņem zemā starta pozīcijas, lai ar kvalitatīviem pierādījumiem ātri virzītos uz priekšu, nonākot līdz loģiskam izmeklēšanas noslēgumam – tiesas procesam un pirmās instances tiesas pozitīvam spriedumam. Un pēc iespējas izvairītos no kāzusiem kā smagos kriminālnoziegumos apsūdzētā Ventspils mēra Aivara Lemberga gadījumā, kur pēdējais atklāti ķiķina par savu šķietamo visvarenību.

Konkurss nav izsludināts, bet RS jau sola iepirkt Mercedes-Benz autobusus

Ar galēju cinismu atkal izcēlās Rīgas mēra Nila Ušakova (SC) pārziņā esošais pašvaldības uzņēmums “Rīgas satiksme” (RS), valdes priekšsēdētājam Leonam Bemhenam paziņojot par jaunu 150 autobusu iepirkumu, turklāt - “visticamāk” iepirkti tikšot tie paši “Daimler” ražotie “Mercedes Benz” autobusi, aģentūrai LETA teicis RS preses cilvēks Viktors Zaķis.

Runas par jaunu autobusu iepirkšanu, “visticamāk”, no tās pašas kompānijas, kamēr vēl notiek izmeklēšana par iepriekšējo iepirkumu, ir, maigi sakot, bezatbildība un kretīnisms. Tas ir slikts piemērs uzņēmumam, kura pūriņā jau ir negantas prēmijas, neadekvāts vadības atalgojums, nesaprotami tēriņi, ieviešot e-talonu, un čupiņa citu apšaubāma rakstura darbību.

Ne mazākas uzmanības vērts ir fakts, ka konkurss minētajam iepirkumam vēl nemaz nav izsludināts. Šāda prakse ar iepriekš “noskatītu” konkursa uzvarētāju, publiski ieminoties par šādu iespējamību, ir nosodāma un prasās pēc kardinālas rīcības no mūsu godprātīgā Rīgas mēra.

Ušakovs līdz šim ir izturējies nepamatoti iecietīgi pret RS priekšsēdi un viņa komandu. Vai tā būs arī turpmāk, ja ir zināms, ka RS valdes priekšsēdētājs L.Bemhens laikā, kad notika koruptīvie "Daimler" autobusu iepirkumi, bija viens no diviem pašvaldības autobusu parku “Tālava” vadītājiem? Vēlāk abi autobusu parki ("Imanta" un "Tālava") tika iekļauti "Rīgas satiksmē"...

Komentāri (223)CopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu