Konsultantu piedāvātais LNG termināla projekts ir dārgs; Pavļuts vēršas EK (2)

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: LETA

Eiropas Komisijas (EK) piesaistīto konsultantu «Booz&Company» piedāvājums paredz īstenot dārgāku sašķidrinātās gāzes termināla projektu, tāpēc ekonomikas ministrs Daniels Pavļuts ir nosūtījis arī vēstuli EK Enerģētikas komisāram Ginteram Etingeram, kurā norāda uz Latvijas identificētajiem trūkumiem konsultantu ziņojumā.

Jau ziņots, ka «Booz&Company» gala ziņojumā norāda uz virkni priekšrocību, būvējot reģionālo sašķidrinātās dabasgāzes (LNG) termināli Igaunijā, kā arī norāda, ka terminālis Somijā nodrošinātu līdzīgus ieguvumus.

Kā biznesa portālam «Nozare.lv» skaidroja Ekonomikas ministrijā (EM), jau pētījuma sagatavošanas fāzē tika konstatētas būtiskas neprecizitātes konsultantu izdarītajos aprēķinos par infrastruktūras uzlabošanas projektu izmaksām, kā arī izdarītajos secinājumos par infrastruktūras uzlabošanas nepieciešamību atkarībā no termināļa atrašanās vietas. Tāpat šaubas radīja pieņēmumi par dabasgāzes patēriņa prognozi un informācija par gāzes plūsmām reģionā. Par konstatētājām nepilnībām EM informēja gan EK, gan konsultantus, norādot, ka pētījumu nepieciešams precizēt.

Pēc sākotnējās iepazīšanās ar EK pētījuma gala secinājumiem, EM ir nepatīkami pārsteigta, ka tas būtiski atšķiras no informācijas, kas iesaistītajām valstīm bija pieejama pētījuma laikā. Turklāt pētījuma rezultāts un izmantotie kritēriji būtiski atšķiras no sākotnējās ieceres, par kuru bija panākta vienošanās, proti, ekonomiski izdevīgāko risinājumu.

Latvijai patlaban nesaprotamu iemeslu dēļ ekonomiskais izdevīgums nav bijis galvenais kritērijs piemērotākās vietas izvēlē. «Diemžēl pašlaik pētījumā piedāvātais risinājums Latvijas dabasgāzes lietotājiem dabasgāzi, visticamāk, sadārdzinās, jo būtu nepieciešams veikt būtiskus infrastruktūras uzlabojumus, pirmkārt, nepieciešama dabasgāzes zemūdens vada izbūve no Somijas uz Igauniju un, otrkārt, būtiski jāpielāgo arī Igaunijas un Latvijas pārrobežu starpsavienojums, palielinot tā jaudu,» atzina ministrijā.

Šādu izmaksu ietilpīgu projektu veikšana pēc EM ieskatiem ir nepamatota, jo reģionā iespējams rast arī citus termināļa risinājumus, kuru izmaksas ir ievērojami mazākas.

Tāpēc Pavļuts ir nosūtījis arī vēstuli EK Enerģētikas komisāram Etingeram, kurā norāda uz Latvijas identificētajiem trūkumiem konsultantu ziņojumā, uzsverot, ka Latvijas un visa reģiona interesēs ir īstenot ekonomiski izdevīgāko projektu. Vēstulē norādīts, ka Latvijas gāzes apgādes infrastruktūrā nav nepieciešami papildu ieguldījumi, tāpēc patērētājiem nebūtu jāmaksā par dārgāku risinājumu tikai tāpēc, ka šāds risinājums paredz nepietiekami uzturētas infrastruktūras uzlabošanu, lai kaimiņvalsts varētu šādā veidā paaugstināt savu apgādes drošumu.

Vēstulē ministrs atkārtoti norādījis arī Latvijas būtiskākos iebildumus par pētījumā izmantotajiem datiem un riskiem, kas nav ņemti vērā, izvēloties pētījuma risinājumu.

Jau ziņots, ka, Baltijas valstīm nespējot vienoties par labāko valsti reģionālam ES finansētam sašķidrinātās dabasgāzes terminālim, EK piesaistīja konsultantus «Booz&Company». Sākotnējā izvērtējumā tie atzina: ja tiktu izveidots gāzes savienojums starp Igauniju un Somiju, termināļa būvēšana Igaunijā būtu izdevīgāka nekā Latvijā vai Lietuvā. Latvija sniedza savus argumentus, norādot uz Latvijas priekšrocībām. Vēlāk izskanēja neoficiāla informācija, ka konsultanti ieteikuši termināli būvēt Somijā.

Komentāri (2)CopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu