Programmatūru kompānija "Roxio" iegādājas "Napster" nosaukumu un patentus

Interneta mūzikas pārlādēšanas kompānija "Napster" par 5,3 miljoniem ASV dolāru (3,19 miljoni latu) skaidrā naudā un akcijās pārdota programmatūru ražotājam "Roxio", vēsta BBC.

Taču "Roxio" iegādājās tikai "Napster" firmas zīmi un patentus, bet ne tās juridiskās saistības. "Roxio" samaksāja piecus miljonus dolāru skaidrā naudā un 300 000 dolārus "Roxio" akcijās. Pārējie "Napster" līdzekļi, kas sastāv no serveriem un datoriem, tiks pārdoti izsolē 11.decembrī. To organizēs kreditori "Napster" bankrota procedūras ietvaros. "Roxio" vadītājs Kriss Gorogs agrāk, paziņojot par kompānijas nodomiem, sacīja, ka "Napster" iegādāšanās "paplašinās mūsu lomu digitālo mediju vidū un veicinās mūsu piedāvājumus patērētājiem". "Roxio" gatavojas pārveidot "Napster" jaunā un, iespējams, citādā kompānijā. Kompānijas plāni attiecībā uz "Napster" nākotni gan nav zināmi, taču tā solīja tuvākajos mēnešos sniegt vairāk informācijas. "Napster" preču zīmes slava mūzikas fanu vidū varētu būt izdevīga "Roxio". Tomēr, lai atjaunotu "Napster" kā mūzikas pārlādēšanas sistēmu, "Roxio" vispirms ir jāpanāk virkne sarežģītu vienošanos ar ierakstu kompānijām. "Patērētāji nelietos "Napster" vienkārši nosaukuma dēļ, ja pastāv daudz lielāki servisi ar lielākiem mūzikas un filmu katalogiem," norādīja "Raymond James & Associates" analītiķis Fils Lī. "Napster", kas jūnijā iesniedza bankrota pieteikumu, lūdzot aizsardzību no kreditoriem, septembrī pārstāja darboties. "Napster" radīja 19 gadu vecais students Šons Fenings, un savos ziedu laikos tai bija vairāk nekā 70 miljoni reģistrētu lietotāju. Tā deva iespēju lietotājiem apmainīties ar mūzikas ierakstiem bez maksas, nepērkot tos no ierakstu kompānijām. Taču lielās ierakstu kompānijas - "AOL Time Warner", EMI, "Sony", "Universal", kā arī pati "Bertelsmann" iebilda, ka šī kompānija krāpjot tās un atņemot māksliniekiem honorārus. 1999.gadā tās iesūdzēja "Napster" tiesā, prasot atlīdzināt zaudējumus. Pirms gada "Napster" slēdza failu apmaiņas dienestu. Tagad bez finansējuma un ieņēmumiem, kā arī bez citiem pircējiem, kas varētu mēģināt radīt jaunu biznesa modeli, sagaidāms, ka "Napster" izbeigs savas atlikušās operācijas un atlaidīs vēl palikušos darbiniekus. ASV tiesa septembrī bloķēja "Napster" pārdošanu Vācijas mediju lielfirmai "Bertelsmann". "Bertelsmann" ir pieņēmusi tiesas lēmumu un negatavojas to pārsūdzēt. "Bertelsmann" bija piekritusi samaksāt 9 miljonus dolāru "Napster" kreditoriem, lai izpirktu šo kompāniju. Firmas "Bertelsmann" veterāns un pašreizējais "Napster" izpilddirektors Konrāds Hilberss teica, ka kompānijai tagad draud pilnīga likvidācija. Tomēr autortiesību pārkāpumi līdz ar to nav beigušies, jo ir parādījusies virkne failu apmaiņas alternatīvu, piemēram, tādas populāras programmas kā "Kazaa", "Audiogalaxy" un "Morpheus". Programmai "Kazaa", kas ir vispopulārākā no tām, tagad ir aptuveni 8,2 miljoni lietotāju ASV, un, kā liecina interneta firmas "Comscore Media Metrix" rīcībā esošie dati, tā maz atpaliek no "Napster" ziedu laikiem, kad tās lietotāju skaits sasniedza 13,6 miljonus. "Kazaa" strauji kļūst populāra un tikai gada laikā vien ir palielinājusi savu lietotāju bāzi par 1 491 procentu.

Uz augšu