Dāņu mēbeļu giganta JYSK tēvs Larss Larsens un viņa veiksmes stāsts

FOTO: JYSK

Aiz katra lielā uzņēmuma nosaukuma stāv kāds ambiciozs sapņotājs, kas dzīves laikā ir īstenojis savu ideju. Šis stāsts ir par Larsu Larsenu – dāņu mēbeļu veikala franšīzes JYSK dibinātāju, kam izdevās atrast izdevīgus mēbeļu piegādātājus un banku, kas atbalstīja Larsena trakos plānus un beigu beigās radīja vienu no veiksmīgākajiem mājas preču mazumtirdzniecības uzņēmumiem pasaulē. Šogad uzņēmumam aprit jau 40 gadi, kas to padara par vienu no ietekmīgākajiem mājas preču zīmoliem.

Pirmā JYSK veikala durvis vērās 1979. gada 2. aprīlī Orhūsas pilsētā Jitlandē, Dānijā, kur tas atrodas vēl šodien. Nepagāja ne gads, kad veikals jau bija ieguvis ķēdes statusu un ieguvis plašu atpazīstamību visā Dānijas mērogā, bet turpmāko gadu laikā JYSK jau kļuva par starptautisku veikala ķēdi – šī veiksmes stāsta centrālā persona ir tās dibinātājs Larss Larsens.

Uzņēmējs Larss Larsens, kuru mēdz dēvēt arī par “Segas Larsenu”, ir dzimis 1948. gada 6. augustā, dažus mēnešus pēc sava tēva nāves.

JYSK radītājs ir bijis jaunākais no četriem bērniem un uzauga palielā fermā.

Larsa bērnība bija visai skaudra – zēns uzauga bez tēva, bet 12 gadu vecumā strauji pasliktinājās arī nākotnes uzņēmēja mātes veselība – sieviete slimības rezultātā kļuva par invalīdi, par kuru rūpējās viņas četri bērni.

Lai nenonāktu bērnunamā, jaunieši bija spiesti rūpēties par mājsaimniecību, māti, maksāt rēķinus un piepelnīties, kā vien var – sākot ar darbu fabrikās, beidzot ar tukšās taras nodošanu. Larss atklāj: “Mana bērnība bija skarba, bet šīs atmiņas un piedzīvotais mani padarīja spēcīgāku. Jau agrā jaunībā sapratu, ka dzīve nesastāv tikai no spēlēm un jautrības.”

FOTO: JYSK

1963. gadā Larsens saņēma stipendiju mācībām, kas ļāva jaunajam censonim pirmajam no četriem bērniem apmeklēt arodskolu.

Tolaik jaunietis plānoja kļūt par skolotāju, taču vecākais brālis Hanss pamudināja Larsu mācīties biznesa pamatus un ekonomiku.

“Brālis manī saskatīja biznesmeni. Tolaik mēs atradām reklāmu avīzē un viņš mani aizveda uz interviju. No simtiem pretendentu pasniedzēji izvēlējās tieši mani,” atklāj Larsens.

Ideja par savu uzņēmumu radās pēc vairākiem mājas tekstila preču veikalos nostrādātiem gadiem – Larsens bija iepazinies ar vairākiem mājas preču izplatītājiem un ieguvis vērtīgus kontaktus. 70. gadu beigās Larsens jau bija izcīnījis mājas tekstila preču veikala vadītāja amatu, kur arī kala idejas par savu veikalu. Tolaik topošais uzņēmējs iepazinās ar diviem citiem veikala darbiniekiem, kas atbalstīja Larsena idejas un pat bija gatavi investēt jaunā biznesa tapšanā. Larsens bija izplānojis radīt gultasveļas veikalu tīklu. Tolaik jaunietim nebija nekādu līdzekļu, bet bija labas un pārliecinošas idejas.

Jaunajam uzņēmējam, pateicoties daudzajiem kontaktiem, izdevās atrast vairākus piegādātājus un banku, kas bija gatava atbalstīt viņa idejas.

Jau drīz vien tapa ikoniskais JYSK nosaukums un logo, bet tūlīt pēc tam tika atvērts pirmais veikals, kas acumirklī guva atsaucību. Larsena ambiciozie mērķi, degsme un taktiska biznesa attīstības plānošana bija JYSK veiksmes stūrakmeņi, kas joprojām turpina virzīt franšīzes izaugsmi globālā mērogā.

Uz augšu