Līdzšinējais izglītības modelis šādu iedziļināšanos nepieļāva, – visi mācījās trīs gadus no visa kā pa druskai, kopumā 18 līdz 20 mācību priekšmetus., dažās skolās pat vairāk. Ņemot vērā, ka laika resurss ir ierobežots (apmēram 3 500 stundu trīs mācību gados), jaunajā modelī piedāvāta mācību satura apguve trīs līmeņos un jauniešiem ļauts izraudzīties dažus no sev interesējošiem priekšmetiem, kurus mācīties padziļināti. “Ja laika resursi nepalielinās, tad jāmēģina mācības operatīvi pārveidot tā, lai dotu iespēju vismaz trīs mācību priekšmetos mācīties maksimālo stundu skaitu un iedziļināties tajā, ko mācās, bet pārējos priekšmetos, kas nav izvēlētie virzieni, aprobežoties ar pamatkursu līmeni. Nevienā mācību priekšmetā stundu skaitu nesamazinām, bet ietaupījumu panākam uz lielākas integrācijas rēķina,” stāsta G. Catlaks. Piemēram, skolēns, kurš savu nākotni nesaista ar dabaszinībām, visticamāk izvēlēsies vienu integrētu dabaszinību pamatkursu, kurā apgūs vispārīga līmeņa zināšanas un prasmes fizikā, ķīmijā, bioloģijā un ģeogrāfijā. Savukārt izvēloties apgūt atsevišķus pamatkursus fizikā, ķīmijā, bioloģijā un ģeogrāfijā, viņš jau varēs iet tālāk un izvēlēties mācīties šos priekšmetus padziļināti. Līdz ar to mūsu skolu atestātus arī būtu iespējams pielīdzināt ārvalstu izglītības sistēmām, kurās ir prasība pēc lielāka stundu skaita konkrētā priekšmetā.
Skolas veidos mācību “komplektus”
Pilnveidotā izglītības pieeja paredz, ka uzsākot mācības 10. klasē, skolēns izvēlas vienu no skolas piedāvātajiem izvēļu groziem (piedāvājumus ar trīs padziļināto mācību priekšmetu kombinācijām veidos skolas pašas), kā arī citus kursus no skolas piedāvājuma. 10. klasē visiem būs jāapgūst pamatkursu līmenis, padziļinājums sekos pēc tam – 11. un 12. klasēs. Pamatkursu apguvei paredzēts veltīt aptuveni 70% mācību laika, bet padziļināto un specializēto kursu apguvei – aptuveni 30% no mācību laika.