“Vajadzība pēc pārmaiņām sen bija nobriedusi. Ir mainījušies apstākļi, visa tautsaimniecība, sabiedrība kopumā. Mēs dzīvojam strauju pārmaiņu laikā un pašlaik nemaz nevaram iedomāties, kādas nozīmīgas profesijas būs svarīgas trīsdesmit gadus tālā nākotnē,” komentējot pārmaiņu nepieciešamību, saka Valsts izglītības satura centra (VISC) vadītājs Guntars Catlaks. Pilnveidotais mācību saturs tapa vairāku gadu garumā, iesaistot vairāk nekā 300 praktizējošus pedagogus un izglītības ekspertus. Kompetenču pieeja tika izmēģināta virknē pilostskolu, no 2019. gada to sāka ieviest pirmsskolās, bet no šī gada – pakāpeniski arī pamatskolās un vidusskolās.
G. Catlaks uzsver, – pārmaiņu pamatā ir vēlme un vajadzība sagatavot mūsdienīgām prasībām atbilstošus jauniešus, kuri ne tikai apguvuši noteiktas zināšanas, bet ir arī iemācījušies lietot dzīvē konkrētas prasmes un ir iepazinuši vērtību nozīmi sabiedrības un valsts veidošanā. “Mums bija jārīkojas tagad, lai jaunie cilvēki, nākotnes sabiedrības locekļi, būtu kritiski domājoši, rīcībspējīgi, radoši, lai spētu lietot vērtībās balstītas zināšanas un ieradumus, risināt problēmas reālās dzīves situācijās.”
Komentējot nozīmīgākās pārmaiņas vidējās izglītības posmā, G. Catlaks uzsver nepieciešamību apzināties, kas jaunieti interesē un mācību procesā īpaši iedziļināties šajos, interesi raisošajos, mācību priekšmetos. “Vidējās izglītības specifika ir tāda, ka šajā posmā izglītojamie jau ir savā ziņā pieauguši cilvēki, jo tagad jaunieši beidz vidusskolu deviņpadsmit divdesmit gadu vecumā. Šādā vecumā jauniem cilvēkiem nav jēgas trīs gadus mācīties no visa kā pa druskai, turklāt tik un tā neaptverot visas nākotnē, iespējams, vajadzīgās zināšanas, un laika īsti nepietiek iedziļināties nevienā jomā. Bet jaunietim ir svarīgi vidusskolas laikā saprast, ko viņš tālāk dzīvē darīs, par ko gribēs kļūt, ko studēs,” norāda VISC vadītājs.
Līdzšinējais izglītības modelis šādu iedziļināšanos nepieļāva, – visi mācījās trīs gadus no visa kā pa druskai, kopumā 18 līdz 20 mācību priekšmetus., dažās skolās pat vairāk. Ņemot vērā, ka laika resurss ir ierobežots (apmēram 3 500 stundu trīs mācību gados), jaunajā modelī piedāvāta mācību satura apguve trīs līmeņos un jauniešiem ļauts izraudzīties dažus no sev interesējošiem priekšmetiem, kurus mācīties padziļināti. “Ja laika resursi nepalielinās, tad jāmēģina mācības operatīvi pārveidot tā, lai dotu iespēju vismaz trīs mācību priekšmetos mācīties maksimālo stundu skaitu un iedziļināties tajā, ko mācās, bet pārējos priekšmetos, kas nav izvēlētie virzieni, aprobežoties ar pamatkursu līmeni. Nevienā mācību priekšmetā stundu skaitu nesamazinām, bet ietaupījumu panākam uz lielākas integrācijas rēķina,” stāsta G. Catlaks. Piemēram, skolēns, kurš savu nākotni nesaista ar dabaszinībām, visticamāk izvēlēsies vienu integrētu dabaszinību pamatkursu, kurā apgūs vispārīga līmeņa zināšanas un prasmes fizikā, ķīmijā, bioloģijā un ģeogrāfijā. Savukārt izvēloties apgūt atsevišķus pamatkursus fizikā, ķīmijā, bioloģijā un ģeogrāfijā, viņš jau varēs iet tālāk un izvēlēties mācīties šos priekšmetus padziļināti. Līdz ar to mūsu skolu atestātus arī būtu iespējams pielīdzināt ārvalstu izglītības sistēmām, kurās ir prasība pēc lielāka stundu skaita konkrētā priekšmetā.