Policija atsakās šķetināt mīklu par invalīdu lielo skaitu Brandava mikroautobusos (14)

CopyLinkedIn Draugiem X
"Rīgas satiksme" maršruta mikroautobuss.
"Rīgas satiksme" maršruta mikroautobuss. Foto: Edijs Pālens/LETA

Pagājušajā gadā būtiski samazinājies pārvadāto invalīdu skaits Rīgas mikroautobusu satiksmes transportā, taču joprojām šo personu īpatsvars vairāk nekā 2 reizes pārsniedz tramvajos, trolejbusos un autobusos braukušo invalīdu skaitu. 

Pirms trīs gadiem RMS deklarēja, ka viņiem katrs sestais pasažieris ir invalīds, par kura braucienu jāmaksā valstij.  Tas ir neticams skaits, un Autotransporta direkcija solījās noskaidrot, kā tas ir iespējams, un vērsās policijā.

Tagad abas iestādes ir atmetušas ar roku pārbaudēm, jo pārkāpumus, ja tādi ir bijuši, vairs neesot iespējams konstatēt. 

"Rīgas mikroautobusu satiksmei" ir īpašas attiecības ar invalīdiem, par kuru biļetēm maksā valsts. Pārbaudīt, kāpēc uzņēmums uzrāda neticami lielu invalīdu īpatsvaru, apņēmās Autotransporta direkcija, piesaistīja arī valsts policiju, taču mīklu atrisināt tā arī nav izdevies.

2017.gadā "Rīgas mikroautobusu satiksme" pārvadāja 10 miljonus pasažieru un 17,4% no tiem bijuši invalīdi.  2018.gadā invalīdu īpatsvars samazinājās līdz 14 procentiem, bet pērn bija 11 procenti. Tajā pašā laikā Rīgas satiksmes autobusos, tramvajos un trolejbusos invalīdu skaits ir no  4,2 līdz 4,7 procentiem. 

Par savādajiem skaitļiem pirmoreiz stāstījām 2019.gada sākumā. Datiem nebija loģiska izskaidrojuma, un tiem neticēja arī paši invalīdi, jo šāda cieņa pret minibusiem viņu vidū nebiju novērota. 

Valsts dotāciju  pasažieru pārvadātājiem par pirmās un otrās grupas invalīdu braucieniem uzrauga Autotransporta direkcija. Tās priekšsēdētājs Kristians Godiņš uzsāka pārbaudi. Bija bažas par  iespējamu krāpšanos, tāpēc lieta nonāca policijā. 

Policija izskatīja saņemtos materiālus un atteicās sākt kriminālprocesu, jo nesaskatīja noziedzīgu nodarījumu.  Izmeklētāji pārbaudīja, vai invalīdu viedkartēm nav izgatavoti dublikāti, vai ir loģiski pārvietošanās maršruti laikā un telpā. Neko aizdomīgu neatrada.  Taču pārbaudīt, vai šoferi pamatoti izsnieguši nulles biļetes tiem invalīdiem, kam nav personalizētā e-talona, bet tikai invalīdu apliecības, nav iespējams. 

No policijas lēmuma var secināt, ka nav iztaujāti autobusu šoferi, nav veikta ekspertīze mikroautobusu kases sistēmām, vai manipulācijas ar datiem nav notikušas virtuāli. Policijā skaidro, ka algot ekspertus būtu nesamērīgi dārgi un nav tiešu pierādījumu, ka manipulācijas ar datiem  būtu bijušas. 

Autotransporta direkcijai bija iespēja policijas lēmumu pārsūdzēt.  

No 2017.gada, kad Rīgas mikroautobusu satiksme pārvadāja rekordskaitu invalīdu, šo pasažieru skaits arvien samazinās.  Togad kopā reģistrēti 1,77 miljoni īpašo pasažieru braucienu, no kuriem 425 tūkstošiem izsniegtas nulles biļetes, tad pērn, kad sākās pastiprinātas kontroles, pārvadāto invalīdu skaits samazinājās līdz 1,4 miljoniem, bet nulles biļetes izsniegtas 265 tūkstošiem invalīdu.

"Rīgas mikroautobusu satiksmē"  manipulācijas ar invalīdu biļetēm noliedz, bet 2019.gadā reģistrēto invalīdu skaita kritumu skaidro ar nederīgu personalizēto e-talonu izskaušanu.  

"Rīgas mikroautobusu satiksmei" un tās līgumpartnerim ir viena e-talonu jeb kases un uzskaites sistēma. To apkalpo uzņēmums "Rīgas karte". Līdz 2019.gada sākumam trīs uzņēmumus vienoja viena persona Aleksandrs Brandavs.  Tobrīd Rīgā valdošās partijas “Gods kalpot Rīgai” biedrs vienlaikus bija patiesais labuma guvējs "Rīgas mikroautobusu satiksmē", valdes loceklis "Rīgas kartē" un Elektronisko norēķinu un projektu daļas vadītājs "Rīgas Satiksmē". Pēc varas maiņas "Rīgas Satiksmē" un vēlāk arī Rīgas domē, Brandavs un viņa firmas krita nežēlastībā.

 Atklājās, ka "Rīgas Satiksmei" sadarbība ar Brandava mikroautobusu satiksmi nes miljonu  zaudējumus. Savukārt "Rīgas kartē", kuras pakalpojumi pašvaldības uzņēmumam ir nesamērīgi dārgi, labumu gūst arī Brandava biznesa partneri.  Brandavam ir statuss  krimināllietā par kukuļošanu, kas, iespējams, saistīta ar viņa transporta firmas panākumiem Rīgā. 

Maijā ar Brandavu saistītās kompānijas ir uzvarējušas Autotransporta direkcijas konkursā par pasažieru pārvadājumiem reģionos. Tas firmām, kur nu jau Branavs vairs neparādās kā īpašnieks, ļauj saņemt līdz 70 miljoniem valsts pasūtījumos. 

SIA "Rīgas karte" atzīst, ka līdz šim nekad neviena valsts institūcija nav pārbaudījusi viņu kases uzskaites sistēmas drošību pret krāpšanos. To darījuši viņu pašu algoti eksperti. Uzņēmumā noliedz, ka kādam būtu iespējas manipulēt ar datiem, piemēram, pieskaitot nenotikušus braucienus. 

SIA "Rīgas karte" 51 procents kapitāla pieder "Rīgas Satiksmei". Uzņēmuma vadībai neesot pamata neticēt meitasfirmas sniegtajiem datiem par Rīgas mikroautobusu satiksmes pārvadājumiem. 

"Rīgas Satiksmei" nesamērīgi dārgais  līgums ar "Rīgas karti" beidzas 31.decembrī.  Tad visas iekārtas un programmas pāries "Rīgas Satiksmes" īpašumā. Līdz šim daudz tika spriests, vai sistēmu mainīt pret citu, vai turpināt izmantot vecās iekārtas un programmas, kuras uzturēšanai arī vajadzēs sludināt konkursu. 

Komentāri (14)CopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu