VID skaidro, ka šādas situācijas reizēm veidojas, iepērkoties platformās, kurās tirgojas fiziskas personas, kas patstāvīgi nodot sūtījuma datus pasta operatoram. Lai saņemtu atpakaļ pirkuma brīdī samaksāto PVN, sūtījuma saņēmējam jāvēršas pie e-komercijas platformas administrācijas ar prasību to atmaksāt.
Ja trešās valsts uzņēmums nav reģistrējies IOSS režīmā, pārdodot preces pircējam Latvijā, tas neiekasē PVN. Šādā gadījumā PVN ir jāsamaksā sūtījuma saņēmējam tā atmuitošanas brīdī. Informāciju par atmuitojamu sūtījumu persona saņem no pasta operatora. Kad saņemta ziņa par to, ka jāveic sūtījuma atmuitošana, personai ir jāizvēlas, vai pati deklarēs sūtījumu, izmantojot VID Elektroniskās deklarēšanas sistēmu (EDS), vai uzticēs šo pienākumu attiecīgi "Latvijas pastam" vai eksprespastam.
Pasta nosūtītajā ziņā par muitojamo sūtījumu ir norādīta informācija, kas vajadzīga, lai EDS noformētu vienkāršoto Importa muitas deklarāciju pasta sūtījumiem - numurs (pasta sūtījuma numurs vai izsekošanas numurs/"Tracking number"), Pagaidu uzglabāšanas deklarācijas (PUD) numurs, PUD preces kārtas numurs, svars. Pārējā informācija ir paša pircēja rīcībā.
Aprēķinot nodokļus par komerciālo sūtījumu, tiek ņemta vērā gan preču vērtība, gan piegādes izmaksas, kas saistītas ar konkrēto sūtījumu. Piemēram, ja sūtījumā no ASV ir apģērbi 70 eiro vērtībā, piegādes izmaksas ir divi eiro, tiek aprēķināts PVN 21% no 72 eiro. Tātad nodokļu summa, kas saņēmējam jāsamaksā par sūtījumu, ir 14,7 eiro.
VID vērš uzmanību, ka sūtījumos nav atļauts saņemt tabakas izstrādājumus, elektroniskās cigaretes un uzpildes flakonus.