Cik daudz dienā drīkst lietot cukuru?

FOTO: shutterstock.com

Pēdējo gadu laikā uztura speciālisti un influenceri jeb labsajūtas ietekmētāji ir pieteikuši īstu karu cukuram! Un tomēr, cik daudz dienas uzturā šo balto atkarību ir iesakāms lietot?

Pievienotais cukurs nodrošina organismam kalorijas, bet tam ir minimāla uzturvērtība. Ilgtermiņā tas var ietekmēt vielmaiņu, izraisīt lieko svaru un rosināt vairākas slimības. Cik daudz cukura var patērēt, nekaitējot veselībai un savai figūrai?

Pirmkārt, ir svarīgi skaidri saprast atšķirību starp pievienoto cukuru un dabīgo cukuru.

Vislabāk izvēlēties dabīgi saldinātos produktus: augļi, medus, sīrups. Piemēram, dateles salduma ziņā diez vai ir mazāk saldas par šokolādes konfektēm, taču tajās ir arī daudz mikroelementu un šķiedrvielu.

No baltā cukura vislabāk atteikties vispār vai aizstāt to ar agaves sīrupu. Ir arī ieteicams ierobežot pārtikas produktus ar pievienotu cukuru.

Vidēji dienā cilvēks apēd 19 tējkarotes cukura, kas ir aptuveni 300 papildu kalorijas. Tas ir līdzvērtīgs kaloriju daudzums sātīgām un sabalansētām vakariņām.

Ir ļoti grūti viennozīmīgi atbildēt uz jautājumu par pieļaujamo cukura daudzumu dienā. Ņemot vērā katra organisma īpatnības, daži cilvēki var ēst cukuru bez  lielām sekām, savukārt citiem vispār vajadzētu no tā atteikties. 

Saskaņā ar Amerikas Sirds asociācijas (AHA) datiem maksimālais pievienoto cukuru daudzums, ko mum vajadzētu uzņemt dienas laikā, ir

Vīriešiem - 150 kalorijas dienā (37,5 g vai 9 tējkarotes);

Sievietēm - 100 kalorijas dienā (25 g vai 6 tējkarotes).

Pasaules Veselības organizācija (PVO), balstoties uz cukura patēriņa datiem, stingri iesaka samazināt cukura daudzumu savā ēdienkartē. Gan bērniem, gan pieaugušajiem cukura daudzumam

nevajadzētu pārsniegt 10% no dienā uzņemtā enerģijas daudzuma.

Proti, ja pieaudzis cilvēks uzņem vidēji 2000 kilokaloriju dienā, tikai 200 no tām varam patērēt ar cukuru, kas praksē nozīmē aptuveni 50 gramus papildus pievienotā cukura. Bērniem šis daudzums būs attiecīgi mazāks, fiziski ļoti aktīviem cilvēkiem – lielāks.

Uz augšu
Back