Sankcijas pret Krieviju, ja tā iebruks Ukrainā, ietekmēs ne tikai “Nord Stream 2” likteni, bet arī pārējos gāzesvadus.
“Eiropai rastos lielas grūtības, ja ar sankcijām tā atteiktos no Krievijas gāzes vai arī samazinātu lielāko daļu no gāzes piegādēm,” raksta ING analītiķi.
Kādas ir Eiropas opcijas?
Dažām valstīm ir virkne citas iespējas. Piemēram, Vācija ir lielākā Krievijas gāzes patērētāja. Tomēr tai ir iespēja importēt gāzi no Norvēģijas, Nīderlandes, Lielbritānijas un Dānijas. Norvēģija ir otrs lielākais gāzes piegādātājs Eiropā, un tā jau pašlaik veic piegādes ar pilnu kapacitāti, tāpēc šajā gadījumā runāt par Krievijas gāzes aizstāšanu nevar.
Dienvideiropa gāzi var iegūt, izmantojot Adrijas jūras gāzesvadu, kas savieno Itāliju un Turciju. Kaimiņvalstis, protams, var saņemt gāzi no šī gāzesvada, taču infrastruktūras un citu faktoru dēļ šī gāze izmaksā dārgi.
Tomēr galvenā problēma ir tā, ka pašlaik – ziemas periodā, kad pieprasījums tradicionāli ir visaugstākais, Eiropas gāzes krātuvju līmenis ir zemā līmenī. Tieši tādēļ teorētiski drīzumā varētu tikt izmantota “drošības spilvena gāze” – tā, kas visu laiku krātuvēs tiek glabāta spiediena uzturēšanai un izmantošanai ārkārtas situācijās.
Ilgākā termiņā Eiropas Komisija ir ierosinājusi veidot sistēmu, kas ļautu Eiropas Savienības valstīm kopā iegādāties stratēģiskus gāzes krājumus, kā arī renovēt miljoniem ēku, lai ļautu mazināt CO2 emisijas un padarīt apdzīvotās vietas energoefektīvākas.
Sašķidrinātās dabasgāzes (LNG) eksports uz Ziemeļrietumeiropu šomēnes ir pieaudzis no ASV, taču – ir būtiski augusi šī gāzes veida cena.
Eiropas Savienības infrastruktūra ļauj apstrādāt lielākus LNG apjomus, tomēr – pastāv ierobežojumi tajā, cik daudz LNG izplatītāji var saražot un transportēt. Jau pašlaik globālā gāzes sašķidrināšanas kapacitāte globālā līmenī ir sasniegusi teju maksimumu.
“Pieņemot, ka šī ziema Eiropā būs ar vidusmēra temperatūrām, LNG imports ļaus Eiropai noturēties bez nopietnām problēmām,” norādīja domnīca “Bruegel”.
Vairākām valstīm ir iespējas “aizlāpīt enerģētikas robus”, iegādājoties gāzi no kaimiņvalstīm, vai arī palielināt enerģijas ieguvi no kodolenerģijas, atjaunīgajiem resursiem, ūdens elektrostacijām vai oglēm. Tomēr valstīs kā Vācija, Beļģija, Francija un Lielbritānija atomelektrostacijas pakāpeniski tiek slēgtas.
Lai sasniegtu klimata mērķus, vairākās Eiropas Savienības valstīs ir slēgtas ar oglēm kurināmās elektrostacijas. Citas valstis savukārt ieņem nogaidošu pozīciju un ir gatavas atjaunot ogļu elektrostaciju darbību, lai “nomierinātu situāciju tirgū”, kur nopietni dominē augstās gāzes cenas.
Iepriekšējās krīzēs valstis faktiski sagatavoja enerģētikas resursu tam, ka varētu būt jādarbojas “taupības režīmā” – ar samazinātu ražošanas apjomu rūpnīcās, kā arī mājsaimniecībās ierobežot enerģijas patēriņu.
Krīzes plānošana
Eiropas Savienībai ir regulējumi, kā rīkoties gāzes piegāžu pārrāvuma gadījumā. Regulas paredz trīs krīzes līmeņus: agrīno brīdināšanu, trauksmi un ārkārtas situāciju. Katrai Eiropas Savienības dalībvalstij ir jābūt pieejamam konkrētam plānām, kā rīkoties jebkurā no trim situācijām un preventīvi novērst krīzi.