:format(webp)/nginx/o/2023/02/10/15132239t1h00e4.jpg)
Kā vēl būtu iespējams ietaupīt? Šis ir jautājums, ko pēdējā laikā bieži uzdod ne vien privātpersonas, bet arī uzņēmumi, jo būtiski sadārdzinājušies teju visi resursi - gan degviela, gan elektrība kļūst arvien dārgāka, ceļas arī citas izmaksas. Šajā laikā no nelielajiem tirdzniecības uzņēmumiem, kas daudzviet Latvijā vēl arvien darbojušies pašu spēkiem, izjūtam pastiprinātu interesi par pievienošanos vienotam zīmolam, jo daudzi uzņēmumi sāk patiesi saprast, ka apvienojoties daudzas lietas iespējams organizēt efektīvāk un tiešām ietaupīt.
Latviešiem patīk pieņemt lēmumus pašiem un uzticēšanās parasti nāk lēnām, taču veidojas pamatīgi un viennozīmīgi atmaksājas - to redzam ar saviem jau esošajiem partneriem un to stāstām arī jaunajiem. Diemžēl šajos laikos tirdzniecībā saimniekot vienam ir ekonomiski neizdevīgi un arī pārāk sarežģīti. Iedomāsimies vienam īpašniekam piederošu veikalu, kuram pašam ir jātiek galā ar IT risinājumiem, kases sistēmām, pašam jānodrošina atbilstība Valsts ieņēmumu dienesta noteikumiem, pašam jāveic preču sortimenta izvēle, pasūtījumi, uzskaite, preču izvietošanu, veikala vadība un personālvadība, atskaišu sagatavošana, mārketinga aktivitātes, visi saimniecība jautājumi u.c. pienākumi. Un otrā pusē, savukārt, ir ražotāji un piegādātāji, kas saņem neskaitāmus mazus pasūtījumus – tie jāapstrādā, jāpiegādā un katram no tiem jāveltī apjomīgi resursi. Protams, šim atsevišķajam veikalam ar minimālu pasūtījumu apjomu preču cenas ir augstākas, jo izmaksas katras preces nonākšanai plauktā ir augstākas, tāpēc zūd uzņēmuma konkurētspēja. Ko darīt, ja gribas saglabāt savu uzņēmumu, veiksmīgi darboties smagas konkurences apstākļos, bet vienlaikus ietaupīt? Ir atbilde - pievienoties franšīzes tīklam.
Franšīze ir biznesa modelis, kas ļauj uzņēmumam paplašināties un attīstīties, pieņemot franšīzes devēja zināšanas, procedūras, intelektuālo īpašumu, uzņēmējdarbības modeli, zīmolu un unikālās zīmola vērtības, vienlaikus saglabājot autonomiju un spēju lemt par būtiskākajām lietām un sava biznesa attīstību.
Visbiežāk mūsu sadarbības partneri sāk ar nelielām izmaiņām – pievienojas vienotajam iepirkumam. Tas garantē to, ka uzņēmumiem ir iespēja iegādāties produktus par zemākām cenām, jo visa tīkla kopējais iepirkto preču apjoms ir daudz lielāks par viena veikala iepirkumu, tāpēc cenas ir izdevīgākas. Pievienošanās vienotam iepirkumam ļauj pievienoties arī vienotai loģistikas sistēmai – preces uz veikalu vienā pasūtījumā ved viena mašīna, tāpēc piegādes izmaksas ir lētākas un arī laiks, kas jāveltī pasūtījumu apstrādei veikalā – krietni mazāks. Pēc tam veikalniekiem ir iespēja arvien paplašināt sadarbību – izmantot mūsu komandas zināšanas iepirkumu organizēšanai, veikala telpu pārveidošanu atbilstoši tirgus tendencēm un cilvēku iepirkšanās paradumiem, mārketinga pakalpojumus, IT sistēmas, u.c. Franšīze nozīmē iegūt ekspertu komandu, kas specializējusies sadarbības partneru apkalpošanā, nealgojot šos cilvēkus savā uzņēmumā.
Esmu dzirdējusi, ka veikalnieki baidās pievienoties tīkliem, jo uztraucas par nepieciešamo investīciju apjomu, bet šīs investīcijas būtībā ir ieguldījumi, kas atmaksājas īsā laika periodā. Jā, protams, mēdz būt situācijas, kad jāpārkrāso sienas vai jāveic citi remontdarbi, lai konkrētais veikals varētu lietot konkrēto zīmolu, bet praksē vienmēr pierādās – pēc tam pircējiem ir patīkamāk iepirkties, viņi veikalā iegriežas biežāk, tādējādi palielinot apgrozījumu un arī peļņu.
Pievienošanās franšīzei nenozīmē kontroles zaudēšanu, bet gan efektivitātes uzlabošanu. Mūsu pieredze divdesmit gadu garumā ir iemācījusi palīdzēt veikalu īpašniekiem augt un attīstīties, veicinot sadarbību arī ar vietējiem ražotājiem. Piemēram, vairāki mūsu partneri ir izvietojuši veikalos speciālus plauktus, kur atrodami veikalam tuvākajā reģionā ražotie produkti, bet praktiski visās mūsu zīmola tirdzniecības vietās var atrast lokāli ražotu medu vai žāvētas vistas, kas nozīmē to, ka arī sortimentu iespējams pielāgot katram individuāli. Protams, mēs nemitīgi analizējam, kas ir pieprasītākās preces un rekomendējam, kurus produktus izvēlēties, taču veikalos tik un tā saimnieks ir katrs pats, un lēmumi tiek pieņemti individuāli. Plānojot sortimentu, franšīzes sadarbības modelī veikala īpašnieks iegūst arī iespēju tirgot unikālas konkrētajam zīmolam importētas preces, kvalitatīvos un pircēju iecienītos privātās preču zīmes produktus, kas viennozīmīgi ļauj veikalam piešķirt pievienoto vērtību un veikalu atšķir no konkurentiem. Kopš esam izveidojuši savu loģistikas centru un uzsākuši savu unikālo produktu importu, veikalu finansiālie rādītāji un konkurētspēja preču grupās, kur spējam nodrošināt unikālu sortimentu, ir būtiski uzlabojusies.
Turpmākie mēneši daudziem veikaliem, kas nav iekļāvušies kādā no franšīzēm, var būt liktenīgi. Energoresursu cenas ir augstas, degvielas izmaksas preču pārvadāšanai arī, savukārt iedzīvotāju maksātspēja arvien samazinās. Tieši tāpēc svarīgi biznesam būtiskos lēmumus pieņemt laikus, lai nezaudētu gadiem veidotu biznesu. Šie mazie uzņēmumi bieži vien ir ģimenes vērtība, ko izlolojuši vecāki un pārņēmuši bērni, un tos būtu ļoti žēl zaudēt ekonomisko grūtību dēļ. Franšīze ir veids kā saglabāt kontroli, bet kļūt efektīvākiem, un tieši tas Latvijas uzņēmumiem šobrīd ir visbūtiskākais.