Franšīze – populārs biznesa modelis arī ārvalstu zīmolu vidū

CopyLinkedIn Draugiem X
Foto: Publicitātes foto

Lai gan daudzi varētu domāt, ka franšīze jeb zīmola nomas pakalpojums ir samērā jauns biznesa modelis, patiesībā, tas ir ļoti populārs visā pasaulē, nodarbinot lielu skaitu cilvēku un veiksmīgi pelnot, pārstāvot plaši pazīstamus zīmolus. Uzņēmums “Francorp Baltic” ar franšīžu izveidi no nulles un franšīzes partneru atrašanu nodarbojas jau vairāk nekā desmit gadus, kļūstot par tirgus līderi franšīzes nozarē Baltijas reģionā.

Bieži vien iedzīvotājiem šķiet, ka lieli un atpazīstami zīmoli, uzsākot darbu kādā jaunā valstī, dibina tur uzņēmumus, organizē visas procedūras un strādā pēc visiem zināmas uzņēmējdarbības formas, taču patiesībā, liela daļa no šiem zināmajiem zīmoliem strādā ar franšīzes jeb zīmola nomas pakalpojuma pieejas. Artūrs Beiers, kurš ir franšīzes portāla Franchising.lv vadītājs un uzņēmuma “Francorp Baltic” vadītājs stāsta, ka visvairāk franšīžu pašreiz ir pieejamas trīs nozarēs – ēdināšanas, mazumtirdzniecības un pakalpojumu nozarēs. Vietējiem uzņēmumiem iespējams iegādāties franšīzes gan no Latvijas, piemēram, ELVI, “Pica Lulū”, “Ezītis Miglā”, “SALA”, “AVER” un citus, gan arī pasaulē zināmus zīmolus, tostarp “Narvesen”, “Subway”, “Stenders”, “Papa John’s” “ActionCOACH”, “Speed Queen” un citus. Pašreiz kompānija piedāvā populāras franšīzes no Igaunijas, Lietuvas, Polijas, Ukrainas, ASV, Kanādas, Lielbritānijas, Austrālijas, Somijas, Zviedrijas, Norvēģijas, Dānijas, Portugāles, Spānijas, Francijas, Vācijas, Austrijas, Singapūras, kā arī citām valstīm, palīdzot Latvijas uzņēmējiem atrast sev piemērotāko zīmola nomas pakalpojuma sniedzēju.

Kā norāda A.Beiers, galvenās franšīzes priekšrocības, raugoties no franšīzes ņēmēja puses ir pārbaudīts biznesa modelis un atpazīstams zīmols. Tāpat jāņem vērā, ka izvēloties pasaulē zināmu uzņēmumu zīmolus, pastāv mazāki riski uzsākot biznesu, jo tiek sniegts sākotnējs atbalsts, tostarp saistībā ar mārketinga jautājumiem, veiktas nepieciešamās apmācības gan sākuma procesā, gan arī turpmāk, bizness ir sistematizēts, jo izstrādāti standarti, vadlīnijas un procedūras, kā arī iespējams izvairīties no biežāk pieļautajām kļūdām, izmantojot citu partneru pieredzi. “Visi šie ieguvumi ir ļoti svarīgi, ievērojami samazinot bankrota iespējamību,” saka A.Beiers, “bieži vien, uzsākot uzņēmējdarbību, ir daudz nezināmu apstākļu un risku, tāpēc visas procedūras, ko piedāvā franšīzes devējs, ir vērstas uz to, lai bizness būtu veiksmīgs.”

Kāpēc uzņēmumi nolemj dot savus zīmolus nomai? Jo tādējādi tīkls attīstās daudz ātrāk, neieguldot papildu laiku un pūles jaunas vietas atvēršanā, ko nodrošina partneris. “Izmantojot franšīzes pieeju, konkrētais zīmols aug daudz straujāk kopā ar partneriem, tāpēc iespējams daudz veiksmīgāk attīstīt atpazīstamu tīklu, apsteidzot konkurentus,” skaidro A.Beiers, piebilstot, ka arī menedžments, kas vada katrs savas vienības, ir motivēts organizēt veiksmīgu biznesu, atbildot arī par peļņas rādītājiem, “jo vairāk vietas, jo labāka zīmola atpazīstamība, jo lielāka peļņa!”

Viens no svarīgākajiem ieguvumiem ir kopīgi nosacījumi iepirkumiem, jo kolektīvi strādājot var panākt daudz labākus nosacījumus no piegādātājiem, tādējādi nodrošinot labākas cenas gala patērētājiem un lielāku peļņas procentu sev. Savukārt darbinieki iegūst iespēju mācīties no jau pieredzi guvušajiem, palīdzot nodrošināt stabilu ienākumu plūsmu, mārketinga pasākumus u.c.

Kā norāda A.Beiers, citās valstīs pieeja šim biznesa modelim tiek veidota citādi, paredzot arī valsts atbalstu. Piemēram, ASV 2022.gadā bija aptuveni 792 tūkstoši franšīzes ņēmēju, kas kopā veidoja 827 miljardu ASV dolāru apgrozījumu, nodarbinot 8,5 miljonus iedzīvotāju. Lai veicinātu šīs uzņēmējdarbības formu, ASV valdība izstrādājusi dažādas programmas, tostarp arī īpašu finansējuma pieejamības programmu, lai uzņēmēji varētu saņemt aizdevumus un subsīdijas. Tiek piedāvātas arī dažādas bezmaksas konsultācijas un apmācības, tādējādi veicinot biznesu un tā attīstību. “Protams, Latvijas un ASV mērogi ir nesalīdzināmi, taču arī mazākos tirgos līdzīgs mehānisms varētu veiksmīgi darboties, piemēram, franšīzes iestādes palīdzētu ģenerēt jaunas darba vietas, pretī saņemot nodokļu atlaides vai kādus citus labumus, lai uzņēmēji būtu ieinteresēti veidot pienesumu Latvijas ekonomikai,” skaidro A.Beiers.

Lai paaugstinātu Latvijas iedzīvotāju izpratni par franšīzēm un šo biznesa modeli, izveidota īpaša akadēmija, ko veido gan noderīgi raksti par šo tēmu, gan arī pieredzes stāsti, kas apkopoti portālā https://www.franchising.lv/izglitoties/.

Foto: Publicitātes foto
CopyLinkedIn Draugiem X
Uz augšu