Izslēgta pat no nosaukuma: Ķīna atteikusies no Krievijas līdzdalības nozīmīgā projektā (7)

TVNET | FINANCENET
CopyLinkedIn Draugiem X
Foto: Reuters / Scanpix

Ķīna oficiāli izslēgusi Krieviju no CR929 lidmašīnas projekta, kas tika izstrādāts ar mērķi radīt konkurentu "Boeing" un "Airbus".

Kā ziņo "South China Morning Post", Ķīnas lidmašīnu būves kompānija "Commercial Aircraft Corporation of China" (COMAC) vairs neuzskata Krieviju par projekta dalībvalsti un tagad 280 pasažieru ietilpīgo lidmašīnu reklamē kā tikai ekskluzīvi Ķīnas izstrādājumu.

Par Krievijas dalību projektā vairs nekas netika teikts arī septembrī, kad tika atklāta CR929 īpašā laboratorija, raksta medijs. COMAC toreiz ziņoja par Ķīnas sasniegto "tehnisko pašpietiekamību" un "neatkarīgām inovācijas iespējām". Krievijas "Apvienotās Aviobūves korporācijas" (OAK) iesaiste sākotnēji bija plānota, lai radītu lidmašīnas korpusu. Tāpat OAK vēlējās piedalīties dzinēju izstrādē, taču COMAC dokumentos tas vairs netiek pieminēts.

2023. gada vasarā "Le Bourget" avioizstādē jaunais lidaparāts tika prezentēts kā Ķīnas izstrādājums, lai gan lainera nosaukums CR simbolizē projekta dalībvalstis (C - China, Ķīna; R - Russia, Krievija). Tagad arī R ir izslēgts no lidmašīnas nosaukuma, un COMAC to reklamē kā C929.

Problēmas ar Krievijas dalību lidmašīnas izstrādē sākās jau projekta pastāvēšanas pirmajos gados. COMAC atteicās ļaut Krievijai gūt ienākumus no lidmašīnas pārdošanas Ķīnas iekšējā tirgū. Tā vietā OAK tika piedāvāta paaugstināta ienākumu daļa no lidaparāta pārdošanas rezultātiem pasaulē (70%). Taču tieši Ķīnas iekšējā tirgū tika gaidīts lielākais pieprasījums pēc lidmašīnas (pasūtītas vairāk nekā 3000 vienības), savukārt globālās perspektīvas bija neskaidras.

2022. gadā, pēc kara sākuma Ukrainā un Rietumu sankciju ieviešanas pret Krievijas aviācijas nozari, Ķīna nolēma atteikties no visām Krievijas iestrādnēm CR929 projektā un aizstāt tās ar Rietumu ražojumiem.

Krievijā ražoto šasijas riteņu vietā COMAC uzstāja uz vācu un amerikāņu ražojumiem, turklāt tika pieņemts lēmums piesaistīt "Rolls-Royce" un "General Electric" kā partnerus dzinēju izstrādē, lai gan tieši Krievija cerēja būt galvenais spēlētājs šajā projekta daļā.

Bijušais vicepremjers Jurijs Borisovs, uzstājoties forumā "Inženieri nākotnei" pagājušā gada jūnija beigās, atzina, ka projekts noris "principā ne tādā virzienā, kas apmierinātu Krieviju".

"Ķīna, kļūstot par industriālu milzi, arvien mazāk un mazāk ir ieinteresēta mūsu pakalpojumos. Mūsu līdzdalība arvien samazinās un samazinās," žēlojās Borisovs.

Komentāri (7)CopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu