Turcijas terminālis palīdz Krievijas degvielai netraucēti apiet sankcijas (1)

TVNET | FINANCENET
CopyLinkedIn Draugiem X
Foto: Reuters / Scanpix

Turcijas dienvidu piekrastē atrodas Maskavas enerģētikas produktu tirdzniecības pieturas punkts - vieta, no kuras maskēti tiek piegādāta Krievijas degviela pircējiem Eiropā un, iespējams, pat ASV militārpersonām, vēsta “The Financial Times”.

Līdz šim Dertjolas terminālis bijis nosacīti neuzkrītošs punkts Turcijas naftas biznesa kartē. Tas galvenokārt tika izmantots Irākas naftas kravu apstrādei. Tomēr pēc 2022. gada februāra, kad Krievija iebruka Ukrainā, viss mainījās. Terminālis laika posmā no 2022. gada marta līdz jūnijam saņēma trīs sūtījumus pa jūru – no Izraēlas, Ēģiptes un Grieķijas.

Taču no jūlija, kad spēkā sāka pieņemties Rietumvalstu sankcijas pret Krieviju, Dertjola kļuva par ļoti svarīgu punktu Krievijas ēnu flotei, kas ļauj Vladimiram Putinam turpināt slēpti tirgoties ar naftu, apejot sankcijas.

Lielākā daļa naftas, ko saņem Dertjolas terminālis, ir Krievijā apstrādāta degviela. No Dertjolas degviela tiek piegādāta tālāk pircējiem Eiropā, apejot sankcijas. ASV senatori ceļ trauksmi, ka “maskēta krievu degviela” nonākusi pat uz ASV karakuģiem.

Eiropas Savienībā ievest Krievijas naftu ir aizliegts kopš 2022. gada decembra, bet naftas produktus – no pagājušā gada februāra. Tomēr Dertjolas dati rāda, ka naftas produkti caur šo termināli ir spējuši sasniegt pircējus Eiropas Savienībā.

Stambulā bāzētā kompānija “Global Terminal Services AS” (GTS), kas ir Dertjolas īpašnieks, uzsver, ka “tas ir neatkarīgs uzglabāšanas terminālis, un tam nav nekādas saistības ar tirdzniecību, un terminālim nav ne pilnvaru, ne atbildības uzraudzīt tajā uzglabāto naftas produktu galamērķi.”

Pēc Eiropas Savienības un G7 valstu sankcijām pret Maskavas naftas tirdzniecību Turcija ir kļuvusi par galveno Krievijas jēlnaftas un naftas produktu galamērķi. Pašlaik Turcija ir trešais lielākais Krievijas naftas produktu galamērķis aiz Indijas un Ķīnas, kā arī tas ir lielākais Krievijas degvielas noieta tirgus.

Dažos gadījumos Turcija izmanto Krievijas lēto degvielu, piemēram, dīzeļdegvielu savām vajadzībām, bet citos gadījumos Krievijas degviela nonāk jau Turcijas naftas pārstrādes rūpnīcās, no kurienes tā tiek pārdota tālāk pircējiem Eiropā.

Kā norāda FT, vairākos gadījumos Dertjolā nonākusi degviela tiek piegādāta Eiropai faktiski tieši tāpat kā pirms sankcijām.

Lai arī tagad Dertjola uzņem un uzglabā Krievijas naftas produktus, no kurienes tie tiek piegādāti tālāk Eiropai, GTS galvenais biznesa virziens ir Irākas naftas produktu uzglabāšana Dertjolā. Šie produkti tiek ievesti pa sauszemes ceļiem. No 2023. gada janvāra līdz novembrim, Irākas izcelsmes produkti veidoja nedaudz vairāk nekā pusi no 3,2 miljoniem tonnu terminālī saņemto kravu. Pārējie 1,5 miljoni tonnu naftas produktu ievesti pa jūru, 90% gadījumu – no Krievijas.

Turcija nav aizliegusi savām kompānijām saņemt naftas produktu piegādes no Krievijas, tādējādi GTS nepārkāpj nekādus noteikumus, saņemot Krievijas naftas produktus.

Tiek norādīts, ka GTS šos rādītājus ir apstrīdējuši, norādot, ka “Krievijas kravu kapacitāte” 2023. gadā ir bijusi vien 10% jeb 300 000 tonnas gadā.

Atšķirība starp datiem, ko fiksējis kravu izsekošanas rīks “Kpler” un GTS, var nozīmēt, ka termināļa klienti ir snieguši maldinošu informāciju Turcijas muitai. “Kpler” sistēmas izseko kuģus no ostām. Piemēram, ja kuģis no Krievijas ostas dodas uz Dertjolu, tad tiek uzskatīts, ka tā ir ar Krieviju saistīta krava, taču nav zināms, kādas izcelsmes krava tiek pārvadāta.

Dati rāda, ka 2023. gadā aptuveni 85% no Dertjolā saņemtās naftas piegādāti Grieķijai, Beļģijai un Nīderlandei.

Komentāri (1)CopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu