:format(webp)/nginx/o/2025/06/03/16892041t1h0a84.jpg)
Bateriju elektrovilcienus primāri paredzēts izmantot vilcienu satiksmes nodrošināšanai starp Rīgu un attālākiem valsts reģioniem - maršrutos Rīga-Cēsis un Rīga-Daugavpils, izriet no Satiksmes ministrijas (SM) sagatavotā noteikuma projekta anotācijas, kuru otrdien pieņēma zināšanai valdība.
Valdība atbalstīja grozījumus SM nolikumā, kas paredz ministrijai atkārtoti deleģēt Autotransporta direkcijai (ATD) bateriju elektrovilcienu iegādi pasažieru pārvadājumiem pa dzelzceļu, aktualizējot finansējuma avotu - Eiropas Savienības (ES) Kohēzijas programmu.
SM skaidro, ka atbilstoši ES Kohēzijas programmas vidusposma grozījumiem bateriju elektrovilcienu iegādei un to uzlādes infrastruktūras izveidei pieejamais kopējais finansējums ir 123,069 miljoni eiro, tostarp ES fondu finansējums ir 104,609 miljoni eiro.
Pēc ministrijā norādītā, maršrutos Rīga-Cēsis un Rīga-Daugavpils patlaban pastāv būtiska pasažieru plūsma, un līdz 2029.gadam dzelzceļa stacijās turpināsies peronu paaugstināto platformu izbūve.
Pēc ministrijā minētā, indikatīvi šajos maršrutos būtu nepieciešamas četras bateriju elektrovilcienu uzlādes stacijas. Maršrutā Rīga-Cēsis būtu nepieciešamas uzlādes stacijas Siguldā un Cēsīs, bet maršrutā Rīga-Daugavpils - Līvānos un Daugavpilī.
Ministrijā atzīmē, ka plānotās ES fondu investīcijas bateriju elektrovilcienu iegādei ir ar augstu gatavības līmeni. ATD patlaban īsteno iepirkumu par jaunu pasažieru pārvadāšanai paredzētu akumulatoru bateriju elektrovilcienu vienību piegādi. Atbilstoši iepirkuma prasībām visiem bateriju elektrovilcieniem ir jābūt nodotiem ekspluatācijā ne vēlāk kā 42 mēnešu laikā no iepirkuma līguma noslēgšanas datuma.
Ieguldījumu nosacījumi paredz, ka līdz 2029.gada beigām ir nepieciešams pabeigt bateriju elektrovilcienu iepirkumu un noslēgt iepirkuma līgumu.
TVNET jau ziņoja, ka valdība šogad 27.maijā apstiprināja Finanšu ministrijas (FM) iesniegtos grozījumus ES fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda programmā, tostarp vairāk nekā 460 miljonus eiro pārdalot transporta projektiem, bet vairāk nekā 170 miljonus eiro - drošībai. Tostarp 104,6 miljoni eiro paredzēti bateriju elektrovilcienu iegādei un uzlādes infrastruktūras izveidei.
FM informē, ka šie grozījumi izstrādāti, pamatojoties uz programmas vidusposma novērtējumu, un to mērķis ir elastīgi pielāgot investīcijas aktuālajām nacionālajām prioritātēm, vienlaikus optimizējot finansējuma plūsmu un paātrinot tā izlietojumu.
Tāpat ziņots, ka ES Ekonomisko un finanšu jautājumu padomes (ECOFIN) sanāksmē šogad februāra vidū Briselē tika apstiprināti grozījumi Latvijas Atveseļošanas fonda plānā, paredzot 114 miljonus eiro "Rail Baltica" Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas dienvidu daļas būvdarbiem. Savukārt nauda stacijā sākto būvdarbu turpināšanai pārdalīta, atsakoties no Rīgas ātrgaitas sabiedriskā transporta līnijas projekta īstenošanas par 40 miljoniem eiro un no bezemisiju vilcienu uzlādes infrastruktūras izveides par 74 miljoniem eiro.
Iepriekš SM pārstāvji skaidroja, ka ministrija meklēs risinājumus dzelzceļa satiksmes nodrošināšanai neelektrificētās zonās, jo BEMU vilcienu projekts nav īstenojams atbilstoši Atveseļošanās fonda nosacījumiem.
Iepirkumā par bateriju elektrovilcienu iegādi pērn aprīlī tika saņemti divi piedāvājumi, no tiem atbilstošs konkursa prasībām un vērtējams bija tikai "Škoda Transportation - Škoda Vagonka" ("Škoda") piedāvājums.
Izmantojot ES fondu un Latvijas valsts budžeta līdzekļus, paredzēts iegādāties deviņus bateriju elektrovilcienus. Iepirkuma dokumentācijā ir paredzēta iespēja papildu finanšu iespēju rašanas gadījumā iegādāties vēl papildu vienības.