Risks dod iespēju karjeras un uzņēmuma izaugsmei (1)

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Kopš 2000. gada SIA "Bella Rīga" ir ieņēmusi stabilu un augošu vietu Latvijas tirgū. 2003. gadā SIA "Bella Rīga" ieguva balvas "Gada prece" divās preču grupās.

2004. gadā uzņēmuma apgrozījums pārsniedza vienu miljonu latu. Arī 2004. gadā uzņēmumam tika piešķirta balva "Gada prece". Šogad uzņēmums un tā tirdzniecības koordinators Jānis Šveds saņēma LTA iedibināto apbalvojumu labākajiem ražotājiem un izplatītājiem par 2005. gadu – goda zīmi.

SIA "Bella Rīga" ir dibināta 2000. gada 20. novembrī kā Polijas koncerna "Torūnas pārsienamo materiālu uzņēmuma" (TZMO.S.A) meitasfirma Latvijā ar 100% Polijas uzņēmuma kapitālu. Rūpnīca savu darbību Polijā ir sākusi 1951. gadā. Latvijā "Bella" produkcija ir zināma jau sen. Vēl bijušās Padomju Savienības laikos uz Latviju tika eksportēta viena no pirmajām "Bella" higiēniskajām paketēm – "Bella Normal". Tādēļ vidējās paaudzes sievietēm šī produkcija ir labi zināma. Jaunākās sievietes "Bella" produktus iepazīst tagad – ar SIA "Bella Rīga" darbības sākšanu.

Divus gadus uzņēmums strādāja ar zaudējumiem, kas saistīti ar stereotipu laušanu un atgriešanos visos lielākajos tirdzniecības tīklos. 2003. gadā peļņa un apgrozījums salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu bija audzis par 60%. Tas skaidrojams ar to, ka tika ieguldīti lieli līdzekļi mārketinga aktivitātēm, reklāmai un sava imidža veidošanai. 2005. gadā uzņēmuma apgrozījums sasniedza gandrīz 1 400 000 latu, par 32% pārsniedzot iepriekšējo gadu. "Latvijas Tirgotājs" uz sarunu aicināja uzņēmuma tirdzniecības koordinatoru Jāni Švedu, kurš uzņēmumā strādā kopš tā dibināšanas sākuma.

Kā kļuvāt par tirdzniecības koordinatoru? Kompānija man deva izaugsmes iespēju, jo savu darbu kompānijā sāku kā tirdzniecības pārstāvis. Par tirdzniecības koordinatoru sāku strādāt pirms trijiem gadiem. A/s "Latvijas balzams" es biju padotais, kurš īsteno citu ieceres. SIA "Bella Rīga" esam septiņpadsmit darbinieku. Mums nav atsevišķa personāla atlases menedžera, bet uzņēmuma vadība darbiniekus izvēlas, vadoties pēc menedžmenta principiem.

Jūs nestudējat ekonomiku, bet nodarbojaties ar tirdzniecību. Kāpēc? Ir divi ceļi, pa kuriem var nonākt tajā darbā, ko daru. Var iegūt augstskolā teorētiskās zināšanas, kuras pēc tam izmanto praksē, bet var iet arī otro ceļu – vispirms zināšanas un iemaņas apgūstot praksē. Strādājot esmu daudz mācījies no cilvēkiem, kurus uzskatu par saviem skolotājiem. Esmu pārliecināts, ka ekonomiku vēl studēšu un apgūšu teorijas.

Kāpēc izvēlējāties šo uzņēmumu? Iepriekšējā darbavieta ir ar savu stabilu vietu tirgū, bet "Bella Rīga" bija jauns ienācējs tirgū, kur konkurentu netrūkst. Vai tas nebija risks? Protams, tas bija risks, jo uzņēmums bija tikko izveidots. Tas bija izaicinājums gan man, gan uzņēmumam, un es ar to rēķinājos. Viegli nebija. Mūsu brends jau bija zināms. Latvijā bija uzņēmums, kas tirgoja "Bella" produkciju, bet mātesuzņēmums gribēja izveidot savu meitasuzņēmumu, un tā viss notika. Es uzņēmumam pievienojos komandas veidošanas laikā. Tos mērķus, kurus gribējām sasniegt uzņēmuma veidošanas brīdī, jau esam sasnieguši. Tagad ejam tālāk.

Kā skaidrojat uzņēmuma panākumus Latvijā? Tā ir tikpat laba vai pat labāka kvalitāte nekā citām šīs grupas precēm, bet par labu cenu, un labs mārketings.

Kādas ir kopīgās un atšķirīgās pircēja vēlmes Rietumeiropā un Baltijas tirgū? Jārēķinās ar to, ka Latvijā ekonomiskā situācija atšķiras – pie mums minimālā alga netiek līdzi minimālajam patēriņa grozam. Tādēļ mūsu patērētājs ne vienmēr var izvēlēties dārgāko un kvalitatīvāko preci. Mēs strādājam dažādos segmentos, bet mūsu lētākās higiēnas preces ir kvalitatīvas. Rietumeiropas un Skandināvijas pircēji izvēlas labāko, nerēķinoties ar cenu. Baltijā cena ir būtiska, tādēļ piedāvājam lētu, taču kvalitatīvu preci. Tāpat kā pārtikas tirgū aizvien lielāku vietu ieņem produkti, ko dēvējam par dabiskiem jeb ekoloģiski tīriem, arī higiēnas preču tirgū ienāk produkcija, kas ražota uz dabīgu izejvielu bāzes. Mēs tādu produkciju piedāvājam.

Tātad jums jāpanāk, lai pircējs uzzina un notic, ka jūsu izplatītā produkcija nav sliktāka par ļoti pazīstamu firmu higiēnas precēm, un jāieinteresē, lai cilvēki mainītu savus iepirkšanās paradumus. Mūsu māteskompānija ir labi zināma pasaulē, un pēdējos gados tā savu produkciju tirgo gan Austrumeiropā, gan ieiet Rietumeiropas un Āzijas tirgos, ASV.

Vai nebaidāties, ka, augot labklājības līmenim, pircēji izvēlēsies dārgāku un kvalitatīvāku preci? Noteikti tā nebūs, jo necenšamies ielauzties tirgū, kura prece ir ar tradīcijām un labi pazīstama. Mēs strādājam ar jauniem produkcijas veidiem. Piemēram, mums ir tā dēvētā kokvilnas sērija, kas ražota no dabiskām izejvielām. Mums ir produkts, kāda nav konkurentiem, jo tas atšķiras ar savu struktūru. Mūsu galvenais arguments ir kvalitāte. Pēdējos trīs gados kompānijas produkcijas kvalitāte ir ļoti augusi. Mātes ražotājkompānija uzklausa un ievēro mūsu un citu meitasuzņēmumu ieteikumus.

Cik procentu Latvijas tirgū aizņem "Bella" produkcija? Mēs esam otrais spēlētājs tajā tirgus segmentā, kurā tiek piedāvāta mūsu produkcija. Mēs piedāvājam ne tikai sieviešu higiēnas preces, bet arī autiņbiksītes, sieviešu kosmētiku.

Kas nosaka uzņēmuma mārketinga stratēģiju un taktiku – darbinieki Latvijā vai mātesuzņēmums? Pircējs Latvijā, Polijā un Francijā atšķiras gan ar pieredzi un vēlmēm, gan pirktspēju. Protams, pircēji dažādās valstīs atšķiras. Baltijas tirgum tiek izstrādātas savas mārketinga akcijas un vīzijas, kuras mēs Rīgas uzņēmumā apspriežam, un labākās idejas dzimst diskusijās. Vērojam tirgus attīstības tendences Latvijā un Eiropā, skatāmies, kā strādā kompānijas meitasuzņēmumi citās valstīs, ko dara konkurenti.

Gan kosmētikas, gan higiēnas preču klāsts ir ļoti plašs – vai ir kādi īpaši paņēmieni, lai "Bella" reklāma piesaistītu pircēju uzmanību? Cenšamies reklāmas veidot lakoniskākas, lai tās radītu preces tēlu, jo reklāmas kopējā tendence bieži vien ir daudz stāstīt par preces īpašībām, un tas kļūst apnicīgi. Atsauksmes liecina, ka pēdējos gados esam kļuvuši pamanāmi.

Ļoti strauja uzņēmuma attīstība sākās 2003. gadā, bet pirms tam mūsu produkcija veikalu plauktos nebija tik labi pamanāma. Tagad, ieejot lielajos veikalos, higiēnas preču plauktos "Bella" produkciju uzreiz var pamanīt. Protams, autiņbiksīšu un kosmētikas preču segmentā vēl tādu atpazīstamību neesam panākuši.

Sievietes kosmētiku izvēlas ne tikai pēc cenas vai brenda, bet vienmēr patur prātā, ka ne katrs sejas krēms – pat visekskluzīvākais – der katrai sejas ādai. Vai ir iespējams ielauzties kosmētikas tirgū, kurš ir pārsātināts ar slaveniem un mazāk slaveniem brendiem un pārliecināt, ka "Bella" produkcija noteikti noderēs? Protams, šajā segmentā spēlētāji ir vēl lielāki un niknāki nekā higiēnas preču jomā. Tādēļ varu vien teikt, ka tas ir segments, kurā ļoti daudz strādāsim. Par to, kā Latvijā šajā jomā veicas, vēl neko nevaru pateikt – patiesībā tas ir segments, kurā mēs vēl tikai gatavojamies nopietni startēt. Cenu līmenis mūsu kosmētiskajai produkcijai ir vidējā līmenī.

Latvijā jūs gaida nopietns konkurents – to šeit pazīst, tā cenas nav augstas, un produkcija arī tiek gatavota uz dabīgu izejvielu bāzes – "Dzintars". Vai esat gatavi konkurēt ar šā ražotāja produkciju? Pašlaik mēs vēl pētām šo tirgus segmentu. Neapšaubāmi, ka "Dzintars" ir labi pazīstama kompānija. Jāpiebilst gan, ka arī "Bella" produkcija tiek ražota uz dabīgo izejvielu bāzes. Ir produkti, kas veidoti uz ārstniecisko zālīšu pamata. Ir tā dēvētā linu sērija, kuras pamatā ir Latvijā labi zināmais lins.

Vai jūs reizēm nemulsina, ka nodarbojaties ar ļoti sievišķīgu preču pārdošanu? Nē. Piemēram, māteskompānijā ir ļoti daudz pārdevēju vīriešu. Mārketings ir mārketings neatkarīgi no tā, vai pārdodamā prece domāta sievietēm vai vīriešiem. Turklāt ārpus darba laika varu nodarboties ar visu to, ko mēdz dēvēt par vīriešu lietām.

Vai savus nākotnes plānus saistāt ar kompāniju "Bella"? Jā, es tā domāju. Saņemt goda zīmi šogad bija patīkami, un mūsu darbs jau agrāk bija saņēmis labu novērtējumu. Tāda atzinība ir kā balva par padarīto darbu.

Komentāri (1)CopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu