Vērtīga pieredze: Pelna ar pašu saražoto (49)

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Veselīgums, dabiskums, kvalitāte. Tās ir galvenās īpašības, ko Gunta Vībāne (29 gadi) nosauc, runājot par ģimenes medus veikalā tirgotajām precēm. Kopā ar brāli Jāni Malcenieku (23 gadi) viņa intervijā portālam TVNET stāsta par principiem, kas ar medu saistītajiem uzņēmumiem “Deiva” un “Deiro” palīdzējis izdzīvot krīzes laikā.

Tiekamies viņu lielākajā medus veikalā netālu no Vērmanes dārza Rīgā. Viņu ģimenei kopā ar citiem sadarbības partneriem pieder arī vairākas mazākas tirdzniecības vietas gan galvaspilsētā, gan citviet Latvijā.

Latvijas produkti

Veikaliņā tirgo medu ne tikai no pašu dravas Vecpiebalgā, bet arī citu Latvijas bitenieku savākto. “Pārdodam tikai Latvijas medu. Pārsvarā visa veikalā produkcija nāk no Latvijas,” Gunta saka un skaidro, ka no ievestajām lietām tiek izmantotas tās, kuras Latvijā nevar saražot, piemēram, mūmiju vai olīveļļu.

Runājot par izdzīvošanu un veiksmīgu darbību, Gunta vairākkārt uzsver produktu kvalitāti. Par to pārliecināties ļauj arī pašiem sava laboratorija.

Cilvēki no kvalitatīviem produktiem neatsakās arī krīzes laikā.

Kvalitatīvi produkti bijis arī viens no stūrakmeņiem, kas ļāvis uzņēmumiem labi pārdzīvot krīzes laiku.

Vēl krīzes iespaidā pēdējā laikā īpaši tiek domāts par dažādu saimniecības izdevumu samazināšanu un tādējādi naudas taupīšanu. Piemēram, pirms dažiem gadiem veikalā par elektrības, telefona un apkures rēķiniem nedomāja tik daudz kā šodien.

Taču noteikti netiekot taupīts, pērkot izejvielas, jo tas ļauj saglabāt nemainīgi augstu produktu kvalitāti.

Lielajos spaiņos sapildītais medus gaida savus pircējus
Lielajos spaiņos sapildītais medus gaida savus pircējus Foto: TVNET

Nākotnes plāni

Runājot par nākotnes plāniem, Jānis stāsta, ka nesen atvērts arī medus interneta veikals. Tajā pircēji var iegādāties gan fasētu medu, gan dažādus ar to saistītos produktus. Par sveramā medus tirgošanu ar interneta starpniecību Jānis ir skeptisks. Cilvēkiem labāk patīkot, ja viņi var redzēt, kā medu ielej burciņā.

Ar medus internetveikalu plānots piesaistīt jaunākos pircējus.

Patlaban vairums (60-70%) veikala apmeklētāju ir pensionāri.

Jauni našķi

Tāpat uzņēmēji izstrādā jaunus produktu iesaiņojumus, lai tos padarītu pircējiem pievilcīgākus, kā arī veido pavisam jaunus saldos kārumus un citas lietas. Viens no pēdējiem jaunumiem ir ogu ekstrakti medū.

Gaidot svētkus, veikalā piedāvā arī skaisti noformētas dāvanas, piemēram, riekstus un dzērvenes medū. 

Veikaliņā daudz strādā ar pastāvīgajiem klientiem, kuriem piedāvā atlaides. Esot cilvēki, kas uz medus veikalu dodas ik nedēļu.

Veikalā pieejami vairāki desmiti medus veidu
Veikalā pieejami vairāki desmiti medus veidu Foto: TVNET

Iecienītākās preces

Kad jautāju par iecienītākajām precēm, Gunta smaidot atsaka: “Kā jau medus veikalā, tas ir medus.” Te var iegādāties aptuveni 30 veidu dažādus medus. Tie atšķiras gan pēc garšas, krāsas, konsistences, gan piegādātāja un iepakojuma. Ļoti daudz šai veikalā ir dažāda sveramā medus. Saaukstēšanās laikā iecienīts ir liepu medus. Savukārt

krievi ļoti daudz pērk griķu medu.

Savs patērētāju loks izveidojies arī baltajam rapšu medum. Kopumā populārākie ir liepu, viršu un griķu. 

Tāpat ļoti daudz pircēju iegādājas dabiskās vaska sveces. Īpaši to pārdošanas apjomi pieaug decembrī līdz ar gadu mijas svētku tuvošanos. Veikaliņā var nopirkt aptuveni 70 veidus dažādu sveču.

Darbinieku algas neaiztiek

Taujāta par krīzes laiku un darbinieku algām, kas daudzviet samazinātas, Gunta stāsta, ka pie viņiem tā neesot noticis. Viņa uzskata – kvalificētiem, ilgi un ar atdevi strādājošiem speciālistiem jāsaņem atbilstoši ienākumi.

Viņa arī stāsta, ka ražotnē strādā kvalificēti darbinieki, jo “sapildīt medu burkās ir vienkārši. Viss pārējais prasa zināšanas un kvalifikāciju.” Arī par sveču meistaru nederot kurš katrs gribētājs, jo ne visiem šis arods padodas.

Bilance – pozitīva

Lai arī pēdējie gadi Latvijas ekonomikā bijuši ļoti grūti un gandrīz katrs to izjutis arī savā maciņā, veikalā pārdotā medus apjoms nav samazinājies.

Mēnesī veikalā pārdod aptuveni 400 kilogramu sveramā medus.

Šāds daudzums medus rīdzinieku virtuvēs nonāk medus tirdzniecības sezonas laikā – no oktobra līdz aprīlim. Savukārt siltajos gada mēnešos medu pērk mazāk, un tad vairāk laika bitenieki velta darbam dravā un ražotnēs.

Kopumā medus veikalam ir neliela peļņa, taču ar to saistītie uzņēmumi balansē starp pozitīviem un negatīviem peļņas rādītājiem.

Jānis demonstrē dažādas medus šķirnes
Jānis demonstrē dažādas medus šķirnes Foto: TVNET

Nekonkurē ar ievesto medu

Runājot par konkurenci, Gunta to apzīmē ar vārdu "veselīga". Tā esot vajadzīga, lai uzņēmumi attīstītos. Tāpat – ja viņiem būtu vienīgais medus veikals galvaspilsētā, nevarētu apgādāt visus Rīgas pircējus ar kvalitatīviem produktiem. 

Kad jautāju, cik liels konkurents Latvijas medum ir ievestais, Gunta smaidot saka: "Nekāds." Latviešu veikaliņā tirgotais medus pārsvarā nekonkurējot ar ievestajiem medus produktiem, kurus vairāk izmanto konditorejā.

Latvijā dzīvojošie cilvēki ikdienas lietošanai un mājas apstākļos tomēr vairāk izvēloties pašu zemē savāktu medu: “Cilvēki novērtējuši to atšķirības un tādēļ labu medu meklē caur paziņām vai paziņu paziņām vai arī nāk uz medus veikaliem.”

Tāpat arī tirgū nopērkamais medus ir tikai daļējs konkurents veikalos tirgotajam medum. Kaut arī tirgū medus cena mēdz būt zemāka, tomēr daži laboratorijas pētījumi apstiprinājuši, ka tā kvalitāte ne vienmēr ir augsta.

Biškopības uzplaukums

Jānis stāsta, ka pirms dažiem gadiem biškopju skaits Latvijā samazinājās, taču tagad šī nozare atkal kļūst populārāka. Daudz ir tādu biškopju, kuriem ir dažas bišu saimes un kas ar medu apgādā savu ģimeni.

Šādi biškopji, kuriem darbs dravā saistīts ar vaļasprieku, vienlaikus ir gan medus veikala konkurenti, gan klienti. Konkurenti tādā ziņā, ka viņi medu nepērk veikalā, bet ievāc savā dravā, bet par klientiem viņi kļūst brīdī, kad dodas uz veikalu pēc biškopības inventāra un citām veikaliņā nopērkamām lietām.

Kad jautāju pēc veikala moto, abi jaunie uzņēmēji runā par medus saistību ar cilvēka veselību. Medus veikala interneta mājas lapā viņi atrod precīzu veikala saukli:

Būsim veseli, lietojot pasaulē visdabiskākos saldumus!

P.S. Šis materiāls tapis jaunās portāla TVNET rakstu sērijas “Vērtīga pieredze” ietvaros. Šai stāstu sērijā rakstām par Latvijas uzņēmumiem, kuri veiksmīgi pārcietuši krīzes gadus un turpina attīstību.

Ar šiem rakstiem TVNET vēlas atbalstīt vietējos veiksmīgos un inovatīvos uzņēmējus, tādēļ par šiem materiāliem TVNET neprasa nekādu naudu. Par šiem rakstiem neviens TVNET nav maksājis. Un ja kādam labam uzņēmumam tā ir papildus reklāma, tad mēs par to tikai priecāsimies!

Ja arī tev zināms kāds Latvijas uzņēmums, kurš attīstījies krīzes iespaidā un par kura darbošanos būtu vērts uzzināt citiem, droši pavēsti to portālam, rakstot uz e-pasta adresi zinas@financenet.lv!

Komentāri (49)CopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu