Reklāmas Raimonds Pauls

Andis Ansons (Autographic, Bandmaster), studijā "Mute"

FOTO: TVNET

Pie Arņa Račinska, mūziķa, dziesmu rakstnieka un ierakstu studijas «Mute» īpašnieka viņa mājīgajā Lāčplēša ielas birojā, kas kalpo arī kā ierakstu studija, viesojos brīdī, kad top kārtējās reklāmas ieraksts. Jau kopš 2008. gada «Mute» Latvijas reklāmas ierakstu tirgū nostabilizējusies kā viens no šā tirgus segmenta līderiem, tomēr ne tikai reklāmas ir tās, kas šajā nelielajā «mūzikas fabrikā» tiek ražotas.

Ar jau gatavām iestrādnēm

Studijas «Mute» tapšana sakrita ar 2008. gada lielo finanšu krīzi, kas deva pamatīgu rūdījumu jaunajam uzņēmējam. Tiesa, ideja par savas ierakstu studijas veidošanu dzima mazliet agrāk. «Toreiz strādāju pie kāda liela reklāmu ražotāja, kas veidoja audio/video reklāmas, tomēr, redzot dažādas vadības iekšējās nesaskaņas, arvien vairāk sāku domāt pats par savu studiju,» stāsta Račinskis. Būdams pats mūziķis («Mofo», «kuba», tagad «Laika suns»), viņš jau bija «apaudzis» ar daļu no studijai nepieciešamā aprīkojuma, atlika tikai šo to piepirkt klāt un atrast telpas. Līdzību varētu veidot ar amatnieku, kurš, piemēram, krāso sienas. «Laika gaitā jau kaut kāds inventārs - otas, krāsas, darba apģērbs jau ir pašam,» viņš saka.

Dziedātāja Iluta Alsberga. Notiek reklāmas ieraksts

FOTO: TVNET

Vēl viens liels dzinulis paša studijas veidošanai bija Račinska paša muzikālā darbība, proti, 2008. gadā kopā ar skaņu inženieri Gati Zaķi tapa rokgrupas «Mofo» albums «Raķete», un, lai to īstenotu maksimāli efektīvi, likās tikai loģiski, ka dziesmas varētu tapt ierakstītas paša veidotā studijā.

«Pārdevu mašīnu, paņēmu nelielu kredītu un nobāzējāmies nelielā 23 kvadrātmetru telpā Elizabetes ielā,» par studijas pirmajiem soļiem stāsta Račinskis.

«To varētu nosaukt par avantūru,» atskatoties viņš saka.

«Nebija nekāda plāna, tikvien kā apziņa, ka tev ir 28 gadi un tev nav ko zaudēt.»

Darbības virzieni

Šodien studijas «Mute» galvenais darbības pamatvirziens jeb galvenais produkts ir audioreklāma jeb skaņu ieraksti reklāmai. Studija sadarbojas ar vairākiem pazīstamiem aktieriem, kuri reklāmas ierunā, ar dziedātājiem, kas tās ieskaņo, kā arī nodrošina reklāmu muzikālo noformējumu.

Otrs virziens, kas ir laika ziņā ietilpīgāks, bet finansiāli ne tik rentabls, ir mūzikas ierakstu veikšana. «Šajās telpās bijis arī Raimonds Pauls,» stāsta Arnis, piebilstot, ka tieši «Mute» studijā tapis gan Maestro un Agneses Rakovskas kopīgais albums «Vienaldzības», gan tapuši arī daudzi no dziedātāja Dona lielākajiem grāvējiem.

«Mūzika ir nerentabla, bet prestiža, reklāma savukārt ir salīdzinājumā rentabla,» secina Arnis.

Andis Ansons (Autographic, Bandmaster), studijā "Mute"

FOTO: TVNET

Vēl viens no virzieniem, kurā studija maziem soļiem dodas, ir sadarbība ar kādām lielajām Eiropas un ASV reklāmas skaņu ierakstu studijām, piedāvājot kādu šaura segmenta ārpakalpojumu. Arnis gan norāda: ja simtprocentīgi pievērstos šādam biznesa modelim, tad ciestu citi studijas darbības virzieni. «Tas, ko mēs šeit darām Latvijā un ko dara mūsu kolēģi Stokholmā vai Ņujorkā, tehniski ir tas pats, atšķirība ir tikai cenā,» viņš saka. «Mēs esam četras reizes lētāki.»

Ja izvēlētos sniegt regulārus ārpakalpojumus lielajām Rietumu kompānijām, būtu jāaizmirst par mūzikas radīšanu un ierakstīšanu. Tāpēc šobrīd Račinskis uzskata, ka «Mute» ir atradusi ļoti labu balansu savā darbībā, sadarbojoties ar ārvalstu kompānijām, strādājot ar vietējo reklāmas tirgu un ierakstot, kā arī producējot mūzikas ierakstus šeit pat Latvijā.

«Mute» jautājumi un atbildes

Kad sākta darbība?

2008. gadā.

Uzņēmējdarbības forma

SIA.

Īpašnieku skaits

1.

Īpašnieku pamatizglītība

Augstākā, vadības zinību bakalaurs.

Nodarbināto skaits

Kompakta komanda, sezonāli 2-3 cilvēki.

Noieta tirgus/klientu loks

Divas nošķirtas, nesaistītas grupas - reklāmu aģentūras un mūziķi, ansambļi.

Aktivitātes sava biznesa popularizēšanai

Šis ir personīgu attiecību bizness, patikšanas bizness. Mums savukārt patīk tas, ko darām, un, domāju, to novērtē arī klienti.

Starp citu, mūsu industrija arī Rietumos balstās personīgās attiecībās, rekomendācijās. Esmu spēris vien dažus soļus tajā virzienā, un viens ir skaidrs - tur pretī ir konkrēti cilvēki nevis anonīmas, bezpersoniskas biznesa intereses.

Kas traucē biznesam

Reizēm - dalīta uzmanība: attīstot tikai reklāmu, izžūtu dvēsele. Pievēršoties tikai mūzikas projektiem - izžūtu bankas konts. Bet ir risinājums - kalendārs.

Lielākie panākumi

Pastāv iespēja, ka Latvijā pēdējos padsmit gados katrs būs kaut reizi būs dzirdējis kādu manu meldiņu no reklāmas. Tāds jautrs panākums būt par reklāmas Raimondu Paulu, bet tas ir reāls darbiņš.

Nupat svinētā 10 gadu jubileja, iespaidīgs darbu portfelis un ilgstoša klientu uzticība.

Uz popmūzikas goda plauktiņa stāv daži labi ieraksti, kas pilnībā vai daļēji tapuši šeit, piemēram, Dona, Aijas Andrejevas, A.Rakovskas un Maestro Paula vinils, «Astro'n'out», protams, arī mans ansamblis «Laika suns» un citi ieraksti..

Lielākā neveiksme

Neveiksme būtu uz grābekļa kāpt divreiz, līdz šim izdevies uzkāpt un no tā mācīties. Bet veiksmju ir vairāk - ar mums viss ir kārtībā.

Ko nācies upurēt biznesa vārdā

Galvenokārt laiku, bet tas nav upuris, tas ir maiņas līdzeklis, kas pretī dod pieredzi, iemaņas, ja paveicas - arī ienākumus.

Kur redzat sevi pēc 3 gadiem

Paredzu, ka spersim vēl dažus soļus mūzikas ierakstu producēšanas virzienā - tā lieta Latvijā šobrīd attīstās ar jaunu sparu, un dienā, kad pie mums brauks pirmie kaimiņzemju mākslinieki taisīt ierakstus, tad varēsim teikt - esam nākamajā līmenī.

Gūtās atziņas

Mums ir tautā populāra apziņa, ka rezultāts jānopelna smagā darbā. Bet, manuprāt, ja tas ir smags, kaut kas procesā ir nepareizi - nav īstie darbarīki, trūkst īsto cilvēku vai vienkārši tas nav priekš tevis. Katrs darbs būs fiziski vai mentāli intensīvs, bet tur jābūt priekam, tur jābūt gandarījumam un jēgai. Vismaz uz to jātiecas.

Uz augšu