Iesūti ziņu!

Uzņēmēja gēns - vai ar to piedzimst vai iegūst augstskolā?

Raksta foto
Foto: freepik.com

Pastāv uzskats, ka uzņēmējdarbības spēja var iedzimt vai neiedzimt – vienam ir dotības būt uzņēmējam, bet citam nē. Saskaņā ar Latvijas oficiālās statistikas datiem 2024. gadā Latvijā reģistrēti vairāk kā 9300 jaunu uzņēmumu un tendence salīdzinot ar iepriekšējo gadu ir augoša. Vai tas nozīmē, ka Latvijā arvien vairāk cilvēku sajūt sevī uzņēmēja gēnu, vai arī Latvijas izglītības sistēma sagatavo labu augsni uzņēmēju tālākai darbībai? Tas rosina jautājumus – kas ir uzņēmējdarbības domāšana, vai ar to piedzimst, vai tomēr iegūst ar izglītību un vai uzņēmēji dod priekšroku noteiktu augstskolu studentiem? Par to vairāk turpinājumā.

Kas ir biznesa domāšana un ko tā sniedz?

“Spēja būt uzņēmējam, tā ir spēja pieņemt lēmumus nenoteiktības apstākļos. Uzņēmējdarbība vienmēr saistās ar risku un nezināmo, un tieši šī prasme – analizēt situāciju, izvērtēt iespējas un pieņemt lēmumus – ir viena no svarīgākajām. Tāpat būtiski ir attīstīt komunikācijas un sadarbības prasmes, jo uzņēmējdarbībā nekas nenotiek vienatnē – veiksme ir atkarīga no komandas un sadarbības ar citiem,” par biznesa domāšanas kritērijiem saka Junior Achievement Latvia izpilddirektors Jānis Krievāns. Tātad biznesa domāšana patiesībā ir spēja stratēģiski plānot, drosmīgi pieņemt racionālus lēmumus un saskatīt iespējas tur, kur citi redz tikai šķēršļus. Vaicāts par to, vai ar uzņēmēja gēnu piedzimst, J. Krievāns turpina: “Lai gan jau agrā bērnībā var pamanīt uzņēmējdarbības domāšanai raksturīgas iezīmes – augstāku riska toleranci, līderības iezīmes un radošumu –, uzņēmējspējas nav tikai iedzimts talants. Uzņēmība, kas veicināta ģimenē, var radīt labvēlīgu pamatu, taču izšķiroša nozīme ir izglītībai un praktiskai pieredzei.”

Vai par uzņēmēju var kļūt augstskolā

Aicinājums studēt ir vērtīgs pats par sevi, tomēr, ja domā par uzņēmējdarbību, ir iespējams izvēlēties tādu augstskolu, kuru novērtē paši uzņēmēji. Ik gadu pētījumu centrs SKDS* veic pētījumu par to, kuru augstskolu studenti uzņēmējdarbības vidē ir visnovērtētākie un topa virsotnē gadu no gada redzamas vienas un tās pašas augstskolas. Augstskolas veiksmes stāstu komentē lielākās biznesa augstskolas līderes Baltijā - Biznesa augstskolas Turība rektore, profesore Zane Driņķe: “Esam vienīgā augstskola Latvijā, kurā fakultāšu dekāni paši ir attiecīgo nozaru eksperti, mācībspēku vidū ir attiecīgo jomu speciālisti. Viņi ir profesionāļi, kas zina jomu no A līdz Z. Turklāt studiju laikā studenti apgūst gan teorētiskās zināšanas, gan praktiskās iemaņas, kas nepieciešamas veiksmīgai uzņēmējdarbībai. Studentiem mūsu augstskolā ir iespēja praktizēt – piedalīties tiesas procesā, veidot mārketinga kampaņas studijā, radīt uzņēmumus biznesa inkubatorā. Nešaubīgi varam arvien vairāk redzēt mūsu absolventus vadošos amatos gan publiskajā, gan privātajā sektorā.” Teorijas pārbaude praksē ir pamats tam, ka daudzi no augstskolas studentiem jau studiju laikā dibina savus uzņēmumus vai kļūst pieprasīti darbinieki pieredzējušu uzņēmēju acīs.

Vai uzņēmējdarbībai ir loma arī vides, sociālo sfēru un sabiedrības dzīves kvalitātes uzlabošanā

Politiskā, ekoloģiskā, ekonomiskā un sociālā vide Latvijā un pasaulē arvien biežāk liek aizdomāties par to, ka uzņēmējdarbība sniedzas pāri individuāla labuma robežām, tā var kalpot sabiedrībai un pat veikt valsts deleģētas funkcijas. Arī tad, kad jautājumi skar vides aizsardzību, sabiedrības atbalstu vai dzīves kvalitātes uzlabošanu, uzņēmējdarbības zināšanas un prasmes ir svarīgs rīks uzlabojumu veikšanā. Turpina J. Krievāns: “Mūsdienu uzņēmējdarbība sniedzas tālāk par peļņas gūšanu – tā kļūst par nozīmīgu instrumentu sociālo, vides un ekonomisko problēmu risināšanā. Ilgtspējīga un sociāli atbildīga uzņēmējdarbība veido iekļaujošāku sabiedrību, uzlabo dzīves kvalitāti un ietekmē kultūrvidi. Latvijā un pasaulē pieaug uzņēmumu skaits, kas integrē sociālo atbildību savā biznesa modelī – vai nu caur ilgtspējīgiem produktiem, darbinieku labklājības nodrošināšanu vai iesaistīšanos kopienas attīstībā.” Šādam uzskatam piekrīt Biznesa augstskolas Turība Uzņēmējdarbības vadības fakultātes dekāne, asociētā profesore Evija Kļave: “Turības studenta profils to apliecina pilnā mērā. Maģistrantūras uzņēmējdarbības programmās studē ne tikai tiem, kam ir interese attīstīt savu biznesu privātajā sektorā, bet arī valsts un pašvaldības iestāžu darbinieki un vadītāji, nevalstiskā sektora pārstāvji, meklējot svaigu – biznesa domāšanā – balstītu skatījumu uz savas jomas attīstīšanu, procesu efektivitātes celšanu un organizāciju vadīšanu.” Šo pieredzi apstiprina Turības absolvents,“Ārona Zemīša rehabilitācijas centra” izveidotājs un vadītājs Ārons Zemītis: “Esot medicīnas nozarē gan kā ārstniecības personai, gan kā ārstniecības iestādes vadītājam, nepietiek tikai ar medicīnas fakultātē iegūtajām profesionālajām zināšanām. Lai veiksmīgi dibinātu un vadītu savu uzņēmumu, būtiska ir stratēģiskā vadība un biznesa domāšana, kas nodrošina uzņēmuma ilgtspējību un attīstību. Neapšaubāmi šīs vērtīgās zināšanas esmu ieguvis Biznesa augstskolā Turība, kur augsti kvalificēti profesori un nozares profesionāļi sniedz ne tikai teorētisko bāzi, bet arī praktiskas iemaņas uzņēmējdarbībā.”

Secinājums

Lai gan daži cilvēki jau no mazotnes demonstrē uzņēmējdarbībai raksturīgus instinktus, piemēram, iniciatīvu un spēju risināt problēmas, tomēr būtisks faktors ir vide, kurā šiem cilvēkiem ir iespēja šādas spējas attīstīt un izkopt. Kā izrādās - izglītība un pieredze ir galvenie elementi, kas palīdz attīstīt uzņēmēja domāšanu un sekmēt veiksmīgas karjeras izveidi uzņēmējdarbībā, turklāt, tas var notikt visa mūža garumā, tāpēc uzņēmējdarbības studijas ir vērtīga investīcija ikvienā vecumā, turpina E. Kļave: “Turība ir biznesa augstskola, kas piedāvā kvalitatīvi atšķirīgu un citādu profesionālo augstāko izglītību. Biznesa domāšana caurvij katru studiju kursu, praksē tas izpaužas ar lielu uzsvaru uz zināšanu pielietošanu praksē, teorijas pārnesi uz praksi, nodarbībām, kuras tiek vadītas ne tikai augstskolā, bet arī reālā biznesa vidē uzņēmēju vadībā. Studiju process ir veidots tā, lai attīstītu biznesa domāšanu, kas ietver inovācijas, elastību un apņemšanos rast risinājumus, kas pārsniedz ierastā robežas un rada nozīmīgu ietekmi. Tā ir neatlaidīga tiekšanās pārvērst izaicinājumus par iespējām un sapņus par realitāti.”

Atsauces:

  1. https://www.turiba.lv/lv/jaunumi/turiba-atkartoti-ierindojas-uznemeju-atzitako-biznesa-izglitibas-augstskolu-vidu-1?fbclid=IwY2xjawIrk8VleHRuA2FlbQIxMAABHeygVFWqHxMYidG-F8hQAAiWxziWemukrF5rjRBgq17JIea1CzGZC-L1WQ_aem_sAktbc_O5hu4NsyBoTQ6rg
  2. https://www.researchgate.net/publication/254735362_Successful_Entrepreneurship_as_Developmental_Outcome_A_Path_Model_From_a_Lifespan_Perspective_of_Human_Development
  3. https://stat.gov.lv/lv/statistikas-temas/uznemejdarbiba/skaits-demografija
Uz augšu