Grils pleca somā

Gizzo grils

FOTO: Valters Pelns

Trīs liepājnieki sāk lauzīt galvu par to, kā brīvā dabā pagatavot kaut ko vairāk par ugunskurā ceptām desiņām. 18 mēnešus vēlāk «Gizzo» grils jau ir pieteikts patentam ASV.

No idejas līdz patentam

Šis ir stāsts par pozitīvu apsēstību ar ideju, neatlaidību un prasmi novest iesākto līdz galam.

Ideja radās trim draugiem, braucot ar auto no Rīgas uz Liepāju. Aizrunājušies par to, ka derētu doties pie dabas, viņi sāka prātot par to, kā brīvā dabā pagatavot kaut ko sarežģītāku par ugunskurā ceptiem kartupeļiem un desiņām. Kāds izmeta domu, ka šādā gadījumā noderētu portatīvs grils.

Saruna drīz vien novirzījās uz citu tēmu, taču pāris dienas vēlāk doma par grilu atgriezās. Izpētījuši piedāvājumu, viņi secināja, ka tādu grilu nopirkt nevar. Pati no sevis uzprasījās visai pārdroša ideja, ka jātaisa pašiem.

Viens no draugiem, Dāvis Grietēns, atceras: «No tā brīža mēs sākām strādāt pie šīs idejas kā apmāti. Pāris mēnešu nedomājām ne par ko citu, sākām mācīties, kā vispār jāgatavo gaļa. Tad ievietojām projektu platformā «Kickstarter», kurā gan nesavācām visu nepieciešamo summu, taču dabūjām ļoti labas atsauksmes.»

Ideja dzima 2016. gada vasaras vidū, līdz 2017. gada janvārim tika prātots par konceptu, un kopš tā brīža visas pūles, laiks un resursi ieguldīti tikai šajā produktā. Pirms tam katram no domubiedriem vēl bijusi kāda papildu nodarbe naudas pelnīšanai, bet šobrīd tikai ar grilu projektu nodarbojas 4 pilna laika darbinieki plus piesaistītie speciālisti un 5-6 uzņēmumi, kas palīdz ar dažādiem uzdevumiem.

Kopā ar pāris puišiem, kuri Dānijā apgūst pavārmākslu, tika izplānotas pareizās proporcijas gaisa ventilācijai, atstarpe starp oglēm un grilējamo produktu, kas nodrošina pareizu un efektīvu karstuma izplatību.

Laimīgas sakritības rezultātā tika atrasts partneris ASV, kurš šai jomā darbojas jau 10 gadus un kuram ļoti iepatikās šī ideja.

Viņa pirmais noteikums sadarbībai esot bijis, ka šo produktu - konceptu, konstrukciju un dizainu - vajag pēc iespējas vairāk aizsargāt.

Pašu ideju it kā neesot grūti nokopēt taču vienlaikus ir daudz sīku nianšu, kas izstrādātas pusotra gada laikā. «It kā izskatās vienkārši - kaste, kas salokās, bet tur ir daudz līdz sīkumiem pārdomātu detaļu,» atzīst Dāvis.

Sīko detaļu konstrukcija līdz pilnībai novesta 3-4 mēnešu garumā, sadarbojoties gan ar inženieriem, gan projektētājiem un dizaineriem.

Panākumu atslēga - pareizie partneri un mentori

Tā kā nevienam no draugiem nav inženiera izglītības, sākotnēji ar visu - slodzes testiem, materiālu izturību, krāsojumu - palīdzējuši Liepājas biroja «UPB» inženieri.

Grila galvenās sastāvdaļas tiek ražotas Latvijā - sadarbībā ar Rīgas kompāniju «KNK Mefab», kas ražo paša grila detaļas un liek tās kopā. Folijpannas tiek ražotas Itālijā. Partneris no ASV piegādā speciālās grila restes.

Iepirkumu eksperts devis padomus, kā strādāt ar Ķīnu. Pirmā pieredze starptautiskā pieredze bijusi izstāde Vācijā, Ķelnē - lielākā saistībā ar grila piederumiem. Tur izdevies dabūt ķīniešu ražotāju kontaktus, tad arī paši devušies uz Ķīnu. Rezultātā noslēgts līgums par grila piederumiem, kuri tur tiek ražoti īpaši «Gizzo». Tur pēc piedāvātā dizaina tiek ražotas arī somas un cimdi.

Grila somu dizainējusi Ilze Muciņa, kas absolvējusi dizaina augstskolu Milānā. Ar somām arī esot bijis daudz darba - nācies ilgi un rūpīgi izvēlēties pareizo materiālu, ko viegli notīrīt. pareizo rāvējslēdzēju, izplānot kabatu skaitu un tamlīdzīgas nianses.

Dāvis atzīst, ka lielākā veiksme bijusi pareizajā brīdī atrast pareizos mentorus - tam palīdzējis Latvijas-Igaunijas valdību atbalstītais kopprojekts «Export Express», kurš pulcina dažāda veida mentorus dažādās produktu un pakalpojumu kategorijās. Tieši mentori ir palīdzējuši novadīt visu projektu no idejas līdz gatavam produktam.

Ja ir laba ideja - nauda atradīsies

Kopumā šai projektā ieguldīti 50 000 eiro - projektēšanai, dizainam, prototipu izstrādei, testiem. Tā visa ir piesaistītā nauda no investoriem un valsts grantiem. Folijas patentēšanai saņemts grants 10 000 eiro apjomā, jo bija nepieciešams uzbūvēt testēšanas iekārtu.

Jautāts par iespējām un izredzēm piesaistīt investoru finansējumu, Dāvis atzīst, ka tas, kā šobrīd notiek attīstība Liepājā, lielā mērā ir LIIA biznesa inkubatora nopelns. Tagad ir iespējams sākt tikai ar ideju, kurai var piesaistīt investīcijas un 2 gadu laikā novest to līdz realizācijai.

Šobrīd situācija ir tāda, ka jāiet un jārok. Tas ir pavisam citādi nekā pirms 10 gadiem.

«Man bija izdevība redzēt atšķirību starp to, kā šis process notiek Latvijā un ārzemēs. Toreiz, pirms apmēram 10 gadiem, ārzemēs bija sajūta, ka nauda projektiem vispār nav problēma. Negribu apgalvot, ka šobrīd kāds Latvijā naudu mestu pakaļ, bet ir iespējas un veidi, kā pie tās tikt. Tas, kurš grib sameklēt līdzekļus, tos arī atradīs. Tas ir galvenais, kas mainījies Latvijā šo 5-8 gadu laikā. Tas ļauj cerēt, ka radīsies un attīstīsies daudz labu uzņēmumu, kas varēs konkurēt Baltijas un Skandināvijas tirgū.»

Kā ļoti būtisku faktoru Dāvis min darba pieredzi ārzemēs - viņš ir strādājis restorānos ASV un Šveicē kā bārmenis un viesmīlis, pēc tam studējis mārketingu Zviedrijā; otram partnerim Dānijā ir iegūta izglītība starptautiskajā mārketingā.

Dzīvošanai un strādāšanai ārzemēs ir liela priekšrocība - tur var iegūt citu skatījumu, mērogu un vērienu. Zūd latvietim tipiskais biklums un nedrošība.

Šobrīd «Gizzo» ir saražojuši 1500 sava portatīvā grila eksemplārus un neslēpj ambīcijas: «Mūsu amerikāņu partneris atzina, ka ir pārsteigts, ka neviens cits līdz šim vēl nebija izdomājis to, ko mēs. Daudzi ir mēģinājuši atrisināt salokāmā un pārnēsājamā grila konceptu, bet nav spējuši atrisināt svara problēmu. Mūsu grils salocītā veidā ar visiem piederumiem un somu sver 11 kg. Tāpēc arī mums būs interesanti redzēt notikumu tālāko attīstību. Milzīgie ražotāji, tādi kā «Weber», aizņem pusi no grila piederumu tirgus. Gribam redzēt, ko varam izdarīt mēs - maziņi un kompakti. Kam mēs varam iekost.»

Gizzo jautājumi un atbildes

Kad sākta darbība?

SIA dibināta 2017. martā, taču līdz tam vismaz 7 mēnešus veidojām un attīstījām produktu.

Uzņēmējdarbības forma

SIA.

Īpašnieku skaits

3.

Īpašnieku pamatizglītība

Augstākā - mārketings, starptautiskais mārketings.

Nodarbināto skaits

4.

Noieta tirgus/klientu loks

ASV un Eiropa (Lielbritānija, Vācija, Skandināvija).

Aktivitātes sava biznesa popularizēšanai

Internets, Instagram, soctīkli.

Kas traucē biznesam?

Vēl neapgūtas zināšanas šajā biznesa segmentā.

Lielākie panākumi

Sadarbības noslēgšana ar ASV kompāniju «GrillGrate».

Lielākā neveiksme

Pagaidām tādu īsti nav, cerams ka arī nebūs.

Ko nācies upurēt biznesa vārdā

Negulētas naktis, laiks, milzumdaudz enerģijas, daudz mazāk laika atliek sociālām aktivitātēm.

Kur redzat sevi pēc 3 gadiem?

Vēlamies pārbaudīt, ko varam izdarīt pret lielākajiem šīs sfēras spēlētājiem.

Gūtās atziņas

Jāmeklē risinājumi arī tad, ja šķiet, ka to nav, jo beigu beigās tie tomēr uzrodas.

Uz augšu