Valsts kontrole izstrādājusi mehānismu, kā atgūt izšķērdētos līdzekļus

TVNET
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Evija Trifanova/LETA

Valsts kontrole (VK) izstrādājusi mehānismu, lai varētu atprasīt izšķērdētos līdzekļus, ja valsts vai pašvaldības iestāde pretēji likumā noteiktajam to nedarīs pati. Tas darīts, lai nepieļautu situācijas, kad pēc revīzijām, kurās konstatēta nelikumīga rīcība ar finanšu līdzekļiem un mantu, bieži vien neseko atbilstoša rīcība, tieši vēršoties pret vainīgajām amatpersonām, TVNET informēja VK pārstāve Ilva Liepiņa-Milzarāja.

Atbilstoši likumprojektam «Grozījumi Valsts kontroles likumā» pēc lēmuma par revīzijas ziņojuma stāšanos spēkā pieņemšanas VK varēs lemt par administratīvās lietas sākšanu, lai izvērtētu, vai un pret kuru amatpersonu vai darbinieku veicama zaudējumu piedziņa, ja konstatēta nelikumīga rīcība ar finanšu līdzekļiem vai mantu. Lēmums par piedziņu jāpieņem pašā iestādē, bet, ja tas nenotiks, VK izdos administratīvo aktu par naudas piedziņu. Lēmumu varēs pārsūdzēt administratīvajā tiesā. Jautājuma izskatīšana un visi citi procesuāli tehniskie jautājumi tiks risināti vispārējā kārtībā, kādu nosaka Administratīvā procesa likums.

Šāds mehānisms gan neattieksies uz visiem ieteikumiem, jo lielākā daļa no tiem jau šobrīd tiek ieviesta un galvenokārt attiecas uz pārvaldības pilnveidošanu un risku novēršanu.

Ne katrā revīzijā konstatētā finansiālā ietekme ir zaudējums, ko ir iespējams atgūt tiesas ceļā. Turklāt jāņem vērā arī amatpersonu un darbinieku maksātspēja.

Mehānisma izstrādē tika pētīts gan Latvijas starpkaru perioda, gan citu Eiropas Savienības augstāko revīzijas iestāžu darbības regulējums un prakse.

«Latvijas starpkaru periodā Valsts kontrole noteica uzrēķinus iestādēm, bet to vadītāji bija personīgi atbildīgi par zaudējumu piedziņu regresa kārtībā. Šādu kompetenci Satversmes tēvi atzina kā pieļaujamu,» norāda VK.

Eiropas Savienībā ir valstis, kurās augstākajām revīzijas iestādēm ir tiesības pašām pieņemt lēmumus par atsevišķu sodu piespriešanu amatpersonām vai zaudējumu piedziņu no tām (piemēram, Beļģija, Portugāle, Itālija, Francija, Spānija, Slovākija, Rumānija). Citās dalībvalstīs secinātajam ir tikai ieteikuma raksturs vai pastāv vēl citi mazāk iedarbīgi ietekmēšanas mehānismi. Lietuvā Valsts kontrole dažos gadījumos mēdz uzdot iestādēm piedzīt zaudējumus no atbildīgajām amatpersonām.

Apkopotā ministriju prakse zaudējumu atgūšanā liecina:

ja iestādes vadītājam ir griba atgūt darbinieku izšķērdētos līdzekļus, tas notiek, turklāt ļoti raiti, jo normatīvā bāze zaudējumu atgūšanai jau tagad ir pietiekama.

Izstrādātais mehānisms ir pārejas instruments ar preventīvu efektu, lai veicinātu šo gribu un apziņu, ka par savu rīcību jāatbild personīgi, nevis jāuzkrauj atbildība nodokļu maksātājiem. Mērķis nav iekasēt papildu līdzekļus.

Grozījumi neparedz jaunus sodus, neietekmē jautājuma izskatīšanu kriminālprocesuālā kārtībā, izņemot gadījumu, ja zaudējumu kompensēšana kriminālprocesuālā kārtībā nav veikta cietušās iestādes bezdarbības dēļ. Valsts kontrole pati to varēs iniciēt pēc procesa pabeigšanas.

Vienlaikus ar Valsts kontroles kompetences paplašināšanu finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas gadījumā jāpagarina noilgums zaudējumu piedziņai no diviem uz četriem gadiem. Līdzīgi kā kaimiņvalstīs iecerēts noteikt: ja pārkāpums izdarīts aiz rupjas neuzmanības, tiek noteikts atbildības limits, piemēram, divu gadu algas apmērā. Ja nodarījums izdarīts ar nodomu – pilnā apmērā.

Papildus iepriekšminētajiem priekšlikumiem Valsts kontrole rosinās arī paredzēt iespēju noteikt aizliegumu prēmēt vai izmaksāt naudas balvas tās iestādes administratīvajai vadībai, kurā būs konstatēti būtiski pārkāpumi, jo nav loģiski, ka tiek saņemta prēmija par kļūdainu rīcību.

2015.gada 20.maijā izstrādātais risinājums prezentēts Saeimas Publisko izdevumu un revīzijas komisijai.

Nepieciešamie likumprojekti ir izstrādāti un nosūtīti viedokļa sniegšanai Tieslietu ministrijai, Finanšu ministrijai, Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam, Ģenerālprokuratūrai, Latvijas Pašvaldību savienībai, Sabiedrībai par atklātību – Delna, Sabiedriskās politikas centram «Providus», Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamerai un Latvijas Administratīvo tiesnešu biedrībai. Ar vairākiem pārstāvjiem no minētajām organizācijām jau ir bijušas konsultācijas dažādos formātos.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu