Turbulenču kļūs vairāk un tās būs spēcīgākas (17)

TVNET
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Reuters/ScanPix

Viens no aviosatiksmes nepatīkamajiem blakusefektiem ir tā dēvētās gaisa bedres jeb turbulences.

Ikviens, kurš ir lidojis lidmašīnā, zina par ieteikumu palikt piesprādzētam visa lidojuma laikā. Tā kā tas ir ieteikums, tad īsi pēc pacelšanās, kad pilots izslēdz attiecīgo norādi griestu panelī, vairums pasažieru atsprādzējas un iekārtojas ērtāk.

Tomēr Austrumanglijas universitātes pētnieku secinājumi pēc atmosfēras un klimata modelēšanas eksperimentiem liecina par iespējamām izmaiņām lidošanas paradumos un uz to, ka piesprādzēšanās var kļūt par nepieciešamību.

Universitātes klimata eksperts Manojs Joši norāda, ka zinātnieki jau ilgāku laiku pēta aviācijas industrijas (tā ir viens no lielākajiem oglekļa dioksīda izmešu «ražotājiem») saistību ar klimata pārmaiņām. Taču tagad izpētīts, kā klimata izmaiņas ietekmēs aviācijas industriju, proti, lidojumus, raksta The Associated Press.

Joši ar kolēģi Polu Viljamsu veikuši klimata simulāciju, kurā oglekļa dioksīda saturs atmosfērā palielināts divkārt, salīdzinot ar līmeni pirms industriālā perioda, un tās rezultātā atklāts, ka periodā līdz 2050. gadam dubultosies turbulenču skaits virs Atlantijas okeāna un to intensitāte palielināsies par 10 – 40 procentiem. Tāpat noskaidrots, ka kopš 1958.gada virs Eiropas un Ziemeļamerikas turbulenču ir par 40-90 procentiem vairāk, vēsta The Guardian.

Zinātnieki savās simulācijās izmanto tās pašas metodes, ko lieto gaisa satiksmes kontrolieri, lai brīdinātu aviolaineru pilotus par iespējamām turbulencēm. To intensitātes pieaugums pēc zinātnieku domām savukārt ir tieši saistīts ar to, ka arktiskajos reģionos strauji samazinās ledus (kur tas kalpo kā saules starus atstarojoša virsma) apjoms, šīs zonas silst ātrāk nekā reģioni tuvāk ekvatoram, samazinās temperatūras atšķirības starp polārajiem reģioniem un mērenajām klimata joslām un attiecīgi palielinās lidmašīnu lidošanas augstumā valdošo pastāvīgo vēju (jet streams) ātrums.

Zinātnieku pētījuma rezultāti pilnā apmērā lasāmi pirmdien iznākušajā izdevumā Nature Climate Change.

Komentāri (17)CopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu