10 minūtes tīra miera. Kafijas burvji no Rankas (1)

Evija Hauka
, Žurnāliste
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Tīrs Miers

Veldzējošs pavēnis zem simtgadīga ozola, tālumā majestātisku egļu silueti, viegla pūsma sabužina matus, dobji klauvē dzenis. Pasauli piepilda kafijas smarža – tik pazīstama, mierinoša, iedvesmojoša, Malks, vēl viens. Tīrs Miers! Neatkārtojamā mākslas darbā katra kafijas tase pārtop Rankas pagastā nelielā kafijas grauzdētavā “Tīrs Miers”. Biznesu pirms gada sāka Kalvis un Baiba Lapsiņi.

Nebūs par skaļu teikts, ka daži kafijas mirkļi dienas gaitā daudziem ir neaizstājams, neaizskarams, pat svēts rituāls. Minūtes piecas, desmit, divdesmit – kā nu kuram, bet labsajūta, ko sniedz kafijas dzeršana, ir tas “sīkums”, kas visu dzīvi padara skaistu, bet reizēm, kad iet baigi smagi, izturamu, Maza aromātiskas kafijas tase ļauj sapurināties, dziļi ievilkt elpu un turpināt ikdienas skrējienu. Ak, jā, kafijas dzeršana ir intīms, pat mazliet maģisks process.

Pavilkties uz kafiju

“Mans ceļojums kafijas pasaulē sākās pirms astoņiem gadiem,” iesāk Kalvis. Tas sākās toreiz, kad viņi abi ar Baibu pēc augstskolas beigšanas devās uz Lielbritāniju. Kādu dienu Kalvis pamanīja, ka vietējās kafejnīcas logā ir izlikts darba sludinājums, un pieteicās. Kalvis kļuva par kafijas bārmeni jeb baristu. “Es sāku mācīties gatavot kafiju un, jo vairāk apguvu, jo skaidrāk sapratu, ka par kafiju zinu pārāk maz – zināšanu, ko apgūt, ir bezgala daudz.” Drīz vien Kalvis kļuva par galveno baristu, sāka apmācīt kolēģus un bija atbildīgs par to, lai kafija vienmēr būtu fantastiska. Sekoja vēl viens lēciens karjerā – Kalvis kļuva par kafejnīcas vadītāju, kas ļāva attīstīt dažādas iemaņas, iemācīja ātri pieņemt lēmumus un norūdīja. Mīnuss: Kalvis attālinājās no tā, kas viņu iedvesmoja visvairāk, – pašas kafijas. “Zvaigznes izkārtojās tā, ka mani uzaicināja kāda skotu kafijas grauzdētava – viņiem trūka cilvēka, kas ar aizrautību stāsta par kafiju. Tā es kļuvu par baristu treneri: braukāju pa Lielbritāniju un strādāju ar nozarē strādājošajiem, dažādu tautību cilvēkiem vecumā no 14 līdz 70 gadiem.” Kalvis tuvāk iepazina specializēto kafiju, kas tajā laikā Londonā ļoti strauji attīstījās.

Mani pārsteidza, cik dažādi var garšot kafija – gan pēc aprikozēm, gan jāņogām, gan zemenēm, gan kā tēja.

"Es sāku izmēģināt kafiju no dažādām grauzdētavām, līdz kafija kļuva par manu hobiju un dzīves stilu. Vispirms iegādājos kafijas dzirnaviņas, sekoja citi kafijas pagatavošanas rīki, līdz ar tiem bija pilna visa virtuve,” stāsta Kalvis. Viņa aizrautība “parāva” līdzi arī Baibu. Tā nu viņu rīti sākās ar jaunu kafijas šķirņu baudīšanu un sarunām par kafiju.

Dāvana dzimšanas dienā

“Mēs vienmēr zinājām, ka atgriezīsimies mājās, bet nezinājām, ko darīsim. Kādreiz teicu, ka laukos nekad nedzīvošu, tikai pilsētā, bet, dzīvojot Londonā, sapratu, ka saskaņa ar sevi un tīrs lauku miers man ir būtiskāki par pilsētas iespējām.”

Jaunā ģimene atgriezās Baibas dzimtas mājās Gulbenes novada Rankas pagastā. “Dabas ieskauti – ainava te tieši tāda, kāda redzama logo,” par mājām saka Kalvis. Gleznaini skati, dabas harmonija – ideāla vieta kafijas baudīšanai!

Tomēr “tīram mieram” jaunajai ģimenei laika neatliek – darba pilnas rokas, jo uzņēmumā viņi strādā divi vien – visu dara paši.

Pirms vairāk nekā gada - savā dzimšanas dienā Kalvis nopirka kafijas grauzdētāju, un nu jau vairs atkāpšanās ceļa nebija - “kafijas dzirnaviņas sāka griezties”. Vairāki mēneši pagāja, kārtojot formalitātes, lai varētu sākt uzņēmējdarbību. “Mēs astoņus gadus bijām prom, tāpēc nezinājām ne Latvijas likumdošanu, ne kā reģistrēt uzņēmumu, viss bija pašiem jāapgūst. Turklāt kafija Latvijā, atšķirībā no Lielbritānijas, ir akcīzes prece,” stāsta Kalvis.

Viss pa īstam!

“Kafijas kultūrā ir divi virzieni – viens komerciālais, saistīts ar masu produkciju, otrs vērsts uz kafijas specializāciju, tās kvalitāti, procesa caurredzamību – kur un kā kafija audzēta, kā novākta, transportēta,” turpina Kalvis.

Tā nu Lapsiņu ģimene acīmredzami izvēlējusies otro. Kalvis saka, ka grauzdēšanai iepērkot tikai arabikas kafijas pupiņas, un uzreiz paskaidro: “Tāpat kā āboliem ir dažādas šķirnes, arī arabikas pupiņām ir vairākas variācijas, kas atšķiras pēc formas un garšas. Un tā ir šīs nozares burvība - katra kafija garšo citādāk!” Kafijas pupiņas “Tīrs Miers” iepērk no kompānijas, kas ir vidutāja starp kafijas fermeriem un grauzdētāju, apejot dažādus starpniekus. “Pupiņas izvēlamies atkarībā no sezonas,” skaidro Kalvis. Uz Ranku zaļās kafijas pupiņas ceļo no Brazīlijas, Hondurasas, Etiopijas, Ruandas, Salvadoras, Kolumbijas..

Kafiju tieši no grauzdētavas var nopirkt “Tīra Miera” interneta veikalā.

Tomēr hops un gatavs nesanāk. Kafiju Baiba un Kalvis grauzdē reizi nedēļā un uzreiz sūta klientiem, lai tā pa īstam būtu “svaigi grauzdēta”, nevis nedēļām stāvējusi.

Kalvis saka, ka izveidojies savs kafijas cienītāju loks, kas regulāri pērk viņu grauzdēto kafiju. “Labas kvalitātes kafiju nemaz nevajag septiņas krūzes dienā – pietiek ar vienu tasīti dienā,” saka Kalvis.

Lai pa īstam novērtētu specializēto kafiju, ir jāspēj sagaršot aromātu buķeti un nenāk par sliktu šo to zināt par kafijas vēsturi, audzēšanu, novākšanu. Doties ceļojumā kafijas pasaulē var Lapsiņu rīkotajā kafijas skolā.

Kafijas planētas noslēpumi

Kafijas pupiņa ir pārsteidzoša! Starp citu, vai zinājāt, ka kafija aug kokā un divas zaļās kafijas pupiņas atrodas ķirša ogas iekšpusē? Pats ķirsis garšo saldi un zaļi – to izmanto kā mēslojumu vai aplej kā tēju.

Kad kafijas ķirši nogatavojušies, atšķirībā no variācijas tie var būt tumši sarkani, oranži vai dzelteni.

Kafija aug tikai ap ekvatoru, galvenā raža tiek novākta reizi gadā, var būt arī otra raža, bet mazāka. Kafija, kas nonāk “Tīra Miera” grauzdētavā, tiek vākta ar rokām. “Ir četri galvenie kafijas reģioni - Āfrika, Dienvidamerika, Centrālamerika, Āzija. Katra reģiona kafijai ir citas garšas nianses. Āfrikas kafija ir sulīga, tējaina, no Āzijas nākusī tumša, bieza – zemjaina, Centrālamerikas kafijā jūtamas dažas augļu notis, bet Dienvidamerikas kafija ir klasiska, pie mums iecienīta,” kafijas planētas aizkulises atklāj Kalvis.

Atbilde uz jautājumu, kā pareizi jādzer kafija, ir vienkārša: tā, kā garšo!

Ar saldo krējumu, putotu pienu, cukuru, medu? Protams, kāpēc gan nē?

Kalvis saka, ka tas ir kafijas pluss – noteikumu nav, galvenais nosacījums – gūt baudījumu. Stāsts par kafiju ir ļoti demokrātisks – bez kategorijām “pareizi”, “nepareizi”. Vispirms tomēr vajadzētu pagaršot tīru kafiju bez piedevām un tikai tad, ja gribas, kaut ko pievienot.Tomēr liela nozīme, gatavojot kafiju, ir ūdenim - vēlamais ūdens pH līmenis ir 7 jeb neitrāls. Ar mīkstu ūdeni kafijas garša ir skābāka, ar cietu – rūgtāka. Kalvis iesaka izmantot ūdens filtru. Turklāt nefiltrēts ūdens ātri vien “nobeigs” espreso mašīnu. Vēl viena lieta, kam der pievērst uzmanību, ir kafijas malums. Nospiedkannai piemērota ir rupjāka maluma kafija, mokas kanniņai mazliet smalkāka, krūzītēm – vidēja.

Apceļojot pasākumus un tirdziņus, Kalvis un Baiba iepazīstina klientus ar patieso kafijas pasauli un dod nogaršot pa īstam labu dzērienu. “Cilvēki pie mūsu stenda mēdz pakavēties ilgāk.

Zaļās kafijas pupiņas izraisa nostalģiju – daudzi atceras, kā deviņdesmito gadu sākumā stāvēja garās rindās pēc zaļām kafijas pupiņām un paši tās grauzdēja.

Katram bija sava recepte. Šīs sarunas un prieks cilvēku acīs mūs pozitīvi uzlādē un motivē virzīties tālāk,” saka kafijas eksperts.

“Pagaidām tikai ieguldījumi, kā jebkuru uzņēmumu uzsākot,” viņš saka, atbildot uz jautājumu par peļņu. “Pozitīvā ziņa ir tāda, ka esam sapratuši, kādā virzienā jāstrādā. Tā ir mūsu sirdslieta, kas mūs padara laimīgus. Mazā ģimenes uzņēmumā tā ir lieliska kombinācija. Jā, darba ir daudz, bet ir lieliska brīvības sajūta, ka vari no rīta piecelties un izdomāt, ko šodien darīt,” sarunas noslēgumā saka Kalvis.

Atbild “Tīrs Miers”

Kad sākta darbība?

2017. gada jūlijā.

Uzņēmējdarbības forma

SIA.

Īpašnieku skaits

1.

Īpašnieku pamatizglītība

Bakalaura grāds biznesa vadībā.

Nodarbināto skaits

2.

Noieta tirgus/klientu loks

Interneta veikals un tiešā tirdzniecība.

Mūsu klienti ir kafijas baudītāji un cilvēki, kuri vēlas iepazīt kafijas patieso burvību.

Aktivitātes sava biznesa popularizēšanai

Piedalāmies visdažādākajos pasākumos, stāstam par sevi, kafijas apburošo pasauli un dodam cilvēkiem iespēju nobaudīt mūsu burvīgo kafiju.

Kas traucē biznesam?

Sliktais ceļu stāvoklis laukos.

Lielākie panākumi

Ikviena mūsu klienta pateicība un atzinība.

Lielākā neveiksme

Līdz šim ar visu cītīgi tiekam galā un katru grūtību, kas ir bijusi, uztveram kā izaicinājumu, kas padara mūs zinošākus un spēcīgākus.

Ko nācies upurēt biznesa vārdā?

Tā kā mūsu bizness ir mūsu sirdslieta, tad izbaudām visu, ko darām, un upurēt neko nenākas.

Kur redzat sevi pēc 3 gadiem?

Mūsu mērķis ir apburt arvien vairāk kafijas baudītāju.

Gūtās atziņas

Savai uzņēmējdarbībai ir jāvelta vairāk nekā 100%, jābūt stipram, jātic sev un savai iedvesmai, attīstot spēju rast risinājumu pat visneiedomājamākajās situācijās.

Komentāri (1)CopyLinkedIn Draugiem X
Uz augšu