Tehnoloģiju kopienas – mūsdienu zināšanu apmaiņas platforma

Dalīties Dalīties E-pasts Drukāt Iesūtiet ziņu Komentāri

Aldis Ērglis

FOTO: Publicitātes foto

Paziņojums, ka mūsdienās informācijas tehnoloģiju (IT) izmaiņas notiek ļoti strauji, vairs nevienu nepārsteigs. Izmaiņas ir jaunā norma katram, kas saskaras ar tehnoloģijām. Produktu un risinājumu dzīves cikls saīsinās, bet jaunās versijas iznāk vismaz reizi mēnesī, turklāt ar nozari saistītiem cilvēkiem nepietiek tikai ar zināšanām par tehnoloģiskiem produktiem, bet nepieciešama pilna spektra informācija par tehnoloģiju pielietošanas iespējām, iespaidu uz biznesu, citu kompāniju pieredzi, izmantotajām metodēm. Tieši tehnoloģiju kopienas jeb “meetup” ir sadarbības formāts, kas iekļauj visas iepriekš minētās vērtības un ieguvumus. 

Aldis Ērglis,

AS "Exigen Services Latvia" "Machine Learning Lab" vadītājs

Tehnoloģiju kopienas nojauc korporatīvās barjeras

Ja pirms 10 gadiem galvenais šāda veida informācijas apmaiņas mehānisms bija klasiskās mācības, tad līdz ar tematiskajām konferencēm jau ir parādījušās tehnoloģiju kopienas, kas nodrošina IT speciālistu zināšanu uzturēšanu atbilstošā līmenī. Šādas kopienas pēc būtības ir neformāla tikšanās, kur pulcējas cilvēki ar kopīgām interesēm un vērtībām. Tas ir lielisks instruments, kā vienuviet pulcēt nozares ekspertus no dažādiem sektoriem (valsts, privātais, izglītības), radot pilnvērtīgu “prāta vērtu” un jaunu ideju ģenerēšanu, turklāt “meetup” nojauc korporatīvās robežas, jo visi dalībnieki strādā vienoti - ar virzību uz kopīgi definētu mērķi. Svarīgi, ka iesaistās speciālisti ar plašu kompetenču loku (datu entuziasti, IT profesionāļi), piesaistot plašu interesentu auditoriju, jo katrs var atrast sev interesējošu tēmu vai tās šķautni. 

Ne velti uzskata, ka mūsdienās inovatīvas pieejas tehnoloģiju ieviešanā un vadīšanā ir tikpat svarīgas kā inovācijas pašās tehnoloģijās un produktos, tāpēc svarīgi, ka arī paši speciālisti zina iespējami vairāk par procesiem citās ar nozari saistītās jomās. 

Latvijā interese pakāpeniski pieaug

Tehnoloģiju kopienas pēc būtības ir regulāri klātienes pasākumi, kur tiek apskatītas noteiktas tēmas un piedalās dažādi runātāji, kas dalās ar savām zināšanām un pieredzi. Pirms trīs gadiem dibināju tehnoloģiju kopienu par datu analīzi un vizualizāciju ar “Microsoft rīkiem – Riga Power BI”. Tā ir oficiāla “Microsoft Power BI” lietotāju grupa un bija viena no pirmajām šāda veida grupām Eiropā. Kopš kopienas dibināšanas ir notikuši 43 pasākumi, kurus vidēji apmeklē ap 20 – 40 dalībnieki.  

Savukārt šobrīd ļoti aktuāla ir mākslīgā intelekta un mašīnmācīšanās tēma, un tika izveidota atsevišķa kopiena par šo tēmu “Riga AI, Machine Learning & bots”. Interese bija tik liela, ka uz pirmo pasākumu atnāca ap 90 cilvēku, un divu gadu laikā “meetupā” ir gandrīz 800 reģistrēti biedri. Konkrēti šīs kopienas vīzija ir dalīties ar mašīnmācīšanās sasniegumiem Latvijā jeb plašāk pastāstīt par savu pieredzi un realizētiem projektiem mašīnmācīšanās jomā. Varam būt gandarīti, ka Latvijā ir diezgan daudz uzņēmumu, kas ir tālu tikuši šajā jomā – gan čatbotu jomā, gan risinājumu ar mašīnredzi jomā.

Būtiski ir definēt skaidru kopienas vīziju

Tas, ko vēlos uzsvērt – kopienas neaizvieto mācību kursus, taču tā kļuvusi par būtisku komponenti IT karjeras veidošanā. Veiksmīgas tehnoloģiju kopienas izveidē svarīgi ir trīs faktori: skaidra vīzija, norises vietas izvēle (gan fiziska, gan virtuāla) un patstāvīga kopienas un tēmu attīstība. Ja pirmie divi aspekti ir visai pašsaprotami, lai apmeklētāji varētu sevi labāk asociēt ar sevi vai savām interesēm, tad patstāvīgā attīstība ir elements, pie kura jāstrādā ļoti daudz. Arī “Exigen Services Latvia” mudina savus darbiniekus  ne tikai piedalīties, bet arī pašiem uzņemties šādu tehnoloģiju kopienu jaunradīšanu un organizēšanu. Tas ir ļoti vērtīgs “biznesa tīklošanās” rīks, kas nereti pat sniedz lielāku pievienoto vērtību nekā klasiskās apmācības. 

Kopienām ir “jāelpo” 

Kopienai patstāvīgi jāattīstās, tas nozīmē, ka jāseko līdzi visiem jaunumiem, piedāvājot aktualitātes, jaunāko informāciju un pieredzi.  Tas prasa daudz laika, lai apgūtu šīs tēmas, jo, lai nodotu savas zināšanas tālāk, tās vispirms ir jāiegūst. Piemēram, pēdējā laikā ir parādījies pieprasījums pēc Power BI tēmām iesācējiem jeb cilvēkiem, kas nesen sākuši strādāt ar šo programmatūru. Šajā gadījumā jārada veids, kā arī viņus informēt gan par pamata lietām, kas apspriestas iepriekš, gan jāaktualizē nianses, kas mainījušās šo gadu laikā. 

Jau no pirmās dienas, kad sāku strādāt IT nozarē, ticēju, ka tehnoloģijas mainīs ierasto ikdienas ritmu teju visās dzīves jomās – ikdiena, karjera, izglītība. Datu analīze un datos balstītu lēmumu pieņemšana būtiski ietekmēs katra cilvēka, uzņēmumu vai valsts iestāžu izaugsmi, tāpēc vēl svarīgāk ir iespējami ātrāk par to informēt Latvijas iedzīvotājus. Tikpat būtiski ir analizēt katra pieredzi, nekautrēties no kļūdām un mācīties vienam no otra. Esmu pārliecināts, ka arī turpmāko ekonomisko izrāvienu, kur liela loma ir IT nozarei un tehnoloģijām kopumā, iespējams nodrošināt tikai kopīgiem spēkiem. 

Uz augšu