Es gribu sev palīdzēt sasniegt mērķi

FOTO: Publicitātes foto

Katra mūsu diena (un dažreiz arī nakts) sastāv no lielāku un mazāku mērķu realizēšanas. Darba dienas mērķus strādājošam cilvēkam parasti uzstāda universāli noteikumi, kuri jāievēro, lai saglabātu normālu notikumu gaitu. Brīvdienu mērķis var būt atpūsties un nestrādāt, nedēļas mērķis - apciemot vecākus, bet gada mērķis - pieteikties mācībām sen kārotos kursos un pabeigt tos. Ir dienas, kad pat vienkāršākie mērķi nav izpildāmi. Lai arī cik liels būtu mērķis - iegūt maģistra grādu, sakārtot attiecības, nopirkt auto, aizbraukt uz Japānu - tas ir izdarāms katram un patiesībā diezgan vienkārši, ja ir patiesa vēlme to darīt. Saskaņā ar Science today un Mindtool publicēto jāseko vienkāršiem soļiem, lai jebkuru mērķi padarītu sasniedzamu

Mērķim jābūt motivējošam - ja mērķis ir svarīgs personīgi jums, nevis vecākiem, draugiem, sabiedrībai, būs daudz vieglāk sevi motivēt realizēt to. Atbildiet uz jautājumu: vai tiešām man tas ir svarīgi un kāpēc man tas ir svarīgi? Pārliecinoša atbilde ir puse no uzvaras.

Mērķim jāatbilst šādiem kritērijiem:

* mērķim jābūt precīzam - jo izplūdušāks, nekonkrētāks mērķis, jo grūtāk ir uz to koncentrēties un izpildīt. Piemēram, mērķis apgūt ko jaunu pats par sevi nenozīmē neko, iespēja iemācīties ko jaunu var nākt, bet ikdienas rūpes var to noslāpēt. Precizējiet. Iemācīties vēl vienu valodu? Kādu? Kad? Kāpēc?

* mērķim jābūt izmērāmam - ja mērķis ir izmērāms, tad ir iespējams sekot tā attīstībai. Piemēram, uzstādot mērķi skriet pievienojiet izmērāmu lielumu - skriet katru dienu, skriet katru dienu 2 km.

Uzdevums samazināt izdevumus arī ir pārāk nekonkrēts. Lai sasniegtu rezultātu, definējiet precīzi - ja vēlaties ietaupīt naudu krājumam, tad mērķis varētu būt - katru mēnesi atlikt 50 Eur krājkontā. Uzdevums ir vienkāršs, precīzs, viegli izmērāms un no tā ir iespējams gūt gandarījumu mēnesi pēc mēneša.

* mērķim jābūt sasniedzamam - nesasniedzams mērķis demotivē un izdara vairāk ļaunuma kā labuma. Tas mazina pašapziņu un var radīt sajūtu, ka nespējat izpildīt iecerēto. Protams, nav vēlama arī otra galējība - pārāk viegli sasniedzams mērķis. Rūpīgi izvērtējiet, kas ir jūsu vēlmju un iespēju izaicinājums un tiecieties uz to, kas ir iegūstams ar piepūli.

* mērķim jāpiešķir termiņš - laika nogrieznis palīdzēs gan motivēt, gan izmērīt sasniedzamā rezultāta progresu. Termiņš var iedot pozitīvu stresu un palīdzēt ielikt vairāk pūļu realizēšanā.

Uzrakstiet savu mērķi. Mērķu uzstādīšana 2. janvāra rīta gulšņājot pie TV (šogad tievēšu) vai sēžot sastrēgumā pie auto stūres (tik daudz nedusmošos) nebūs tik efektīva, kā augstāk minētās analīzes veikšana un tās pierakstīšana.

Sastādiet mērķa sasniegšanas plānu - tas ir - sadaliet mērķa sasniegšanu vienkārši izpildāmos soļos un atcerieties par termiņu. Apdomājiet, kas nepieciešams, lai, piemēram, veidotu ietaupījumus? Mazliet samazināt izdevumus, mazliet nolikt krājkontā (cik? cik bieži?). Kas nepieciešams, lai sāktu skriet katru dienu 2 km? Pamosties 40 minūtes ātrāk un 20 mazāk laika veltīt kafijas dzeršanai? Tieši tik detalizēti sastādiet mērķa sasniegšanas plānu. Palīdzēs, ja izpildīto atzīmēsiet kalendārā.

FOTO: Publicitātes foto

Pieturieties pie plāna. Kamēr mērķa izpilde nav kļuvusi par ieradumu, pieturēties pie plāna var būt diezgan izaicinoši, tāpēc periodiski (bet regulāri) veltiet laiku plāna pārskatīšanai. Progress motivēs darboties tālāk, bet plānošana palīdzēs novērst neparedzētas (un speciālas) atkāpes no tā.

Veiksmīgs laiks mērķu nolikšanai ir rīta stundas (piecelieties 1 stundu pirms ierastā celšanās laika), kad cilvēks ir atpūties, mazliet brīvāks no liekām domām un darbiem. Malkojot rīta tēju nesteidzīgi apdomājiet jums svarīgo šajā dienā, nedēļā, mēnesī, gadā vai šajā dzīves posmā.

Ja gadījumā motivācijas, kritēriju vai iespējamo termiņu nolikšana sagādā grūtības, droši vērsieties pie kāda, kas var palīdzēt - sporta entuziasta, uztura speciālista, finansista vai vecākiem - atkarībā no mērķa specifikas atradīsiet ekspertu, kurš ne tikai dos vērtīgu padomu, bet vēl pamatīgāk motivēs sasniegt rezultātu un iespējams, jau pēc pus gada krājkontā būs nevis 300, bet 500 Eur, būs noskriets pusmaratons un ieplānots ceļojums uz tālu zemi. Lai veicas!

Uz augšu