2027. gadā Polijā darbu sāks jauna un iespaidīga lidosta. Tā nākotnē potenciāli varētu kļūt pat par pasaulē lielāko lidostu. Jau pašlaik vairākas arhitektu firmas piedalās metu konkursā, cīnoties par tiesībām to projektēt. Uzvarētājs tiks noskaidrots līdz 2020. gadam, vēsta biznesa medijs “Business Insider”.

Paredzams, ka jaunās lidostas nosaukums tulkojumā no poļu valodas būs “Centrālā sakaru osta” (“Centralny Port Komunikacyjny” - CPK), un tās atklāšana pašlaik paredzēta 2027. gadā.

Lidosta atradīsies starp Varšavu un Lodzu, un prognozēts, ka vismaz pirmajos gados tā spēs apkalpot aptuveni 45 miljonus pasažieru gadā. Tomēr lidostas kapacitāte būs daudz lielāka, un tajā potenciāli būs iespējams apkalpot pat 100 miljonus pasažieru gadā, liecina Polijas valdības publiskotie dokumenti.

Šādi skaitļi liecina, ka CPK kļūs par ļoti noslogotu un nozīmīgu transporta mezglu – pagājušajā gadā noslogotākā bija Atlantas starptautiskā lidosta ASV, kas apkalpoja vairāk nekā 107 miljonus pasažieru.

Lai gan Polijas nacionālās lidsabiedrības pārstāvji pauduši, ka jaunā lidosta taps, iedvesmojoties “no labākajām lidostām pasaulē”, Polijas infrastruktūras ministrs Mikolajs Vilds intervijā “Business Insider” sacīja, ka lidostas izskats oficiāli būs zināms vien nākamajā gadā, kad noslēgsies starptautisks konkurss, kurā piedalās vairākas arhitektu firmas.

Pašlaik uzņēmums, kas ir atbildīgs par CPK projektēšanu, ir saņēmis sešas dažādas idejas par to, kā varētu izskatīties jaunā lidosta. Pašlaik pieejamās skices jau ļauj projekta virzītājiem gūt ieskatu, ar ko jārēķinās lidostas celtniecības procesā.

“Mēs esam uzaicinājuši vairākus prominentus arhitektus iesaistīties šajā vērienīgajā projektā. Viņi ir bruņoti ar bagātīgām zināšanām, lielu pieredzi un radošumu. Mums ir liels prieks, ka arhitekti ar prieku ir iesaistījušies jaunā transporta mezgla projektēšanā,” sacīja CPK plānošanas uzņēmuma pārstāvis Dariušs Savickis. Viņš pauž, ka jau pašlaik var prognozēt, ka jaunās lidostas dizains “būs ļoti iedvesmojošs, kas pārspēs jebkādas investoru cerības – dažos gadījumos ir jāskatās uz neparastiem dizaina risinājumiem, par kādiem iepriekš pat nav domāts.”

Britu arhitektu studijas “Foster + Partners” projekts paredz veidot divus termināļus. Viens no tiem varētu būt atslēgas formā, bet otrs - “X” burta formā.

FOTO: "Centralny Port Komunikacyjny" publicitātes attēls

Uzņēmums savā projektā norāda, ka abus termināļus savienotu īpaša transporta sistēma. Savukārt no iekšpuses uzmanību pievērstu fakts, ka tā ārējās sienas būtu veidotas no stikla, tāpat lidostas interjeru varētu papildināt dzīvi koki un citi augi.

Savukārt arhitektu apvienības “Grimshaw” pārstāvju ideja paredz lidostu veidot tā, lai tā atgādinātu mezglu, simbolizējot tās transporta nozīmi.

FOTO: "Centralny Port Komunikacyjny" publicitātes attēls

Tikmēr “Zaha Hadid” piedāvā citādāku vīziju uz topošo lidostu. Šis arhitektu uzņēmums piedāvā projektu, kas sastāvētu no sešiem līmeņiem, kurā pasažieru terminālis būtu savienots ar dzelzceļa staciju un tās peroniem, citos līmeņos esot ielidošanas un izlidošanas sektoriem, biznesa atpūtas telpām, restorāniem, veikaliem un cita veida iestādēm.

Katram līmenim būtu sava simboliskā nozīme, kas atspoguļotu Polijai raksturīgās ainavas – jūras krastu, ezerus, valsts vidieni, kalnus un ielejas.

FOTO: "Centralny Port Komunikacyjny" publicitātes attēls

Šā dizaina autori ir atzinuši, ka iedvesmu smēlušies no “Jewel Changi” lidostas Singapūrā, kuras interjerā ir iekļauts liels daudzums dabīgo augu. Taču galvenais koncepta mērķis ir nevis dizains, bet gan funkcionalitāte, jo tajā rūpīgi domāts par dzelzceļa integrēšanu lidostas sistēmā.

Tikām arhitektu birojs “Benoy” prognozē, ka CPK būs “jauna mēroga” lidosta, kas savā lielumā būs ievērojami lielāka nekā Manhetenas apkaime Ņujorkā. Šī arhitektu uzņēmuma ideja paredz izveidot atsevišķu “lidostas pilsētu”, kurā būtu ne tikai gaisa satiksmes mezgls, bet arī vieta dažādiem uzņēmumiem, rūpnīcām, kā arī birojiem un viesnīcām.

FOTO: "Centralny Port Komunikacyjny" publicitātes attēls

Tiek norādīts, ka līdz 2020. gadam ir ne tikai jāizvēlas lidostas dizaina autors, bet arī jāizstrādā lidostas vispārējais plāns, kas noteiks tās attīstības virzienu CPK pirmajiem 25 darbības gadiem.