Satura mārketings

Pieci biežāk uzdotie jautājumi par bezkontakta norēķinu drošību

FOTO: Publicitātes foto

Bezkontakta norēķini ir kļuvuši par Latvijas iedzīvotāju maksājumu jauno normu. Aizvien vairāk ļaužu izvēlas par saviem pirkumiem vienkārši nopīkstināt - tas tiešām ir ātri un ērti. Arī bankas sākušas klientiem no jauna izsniegt tikai bezkontakta kartes un aktīvāk piedāvā norēķinu iespējas viedierīcēs. Tomēr vēl aizvien sabiedrībā ir izplatīti mīti par bezkontakta norēķinu drošību. Apkopojām pircēju un tirgotāju biežāk uzdotos jautājumus par bezkontakta norēķiniem.

1. Kas notiek, ja mana bezkontakta karte vai ierīce nozagta? Vai zaglis iztērēs visu manu naudu?

Ja gadās karti nozaudēt vai tā nonākusi zagļa rokās, uzreiz ir jāsazinās ar savu banku un karte jābloķē. Ja nozaudēta bezkontakta maksājumu ierīce, piemēram, telefons, deaktivizē kartes mobilos bezkontakta maksājumus. Maksājot ar bezkontakta ierīci, pircējs autorizē maksājumu ar PIN kodu vai izmantojot biometriskos rādītājus, - apstiprina maksājumu ar pirksta nospiedumu vai sejas identifikāciju, kas garantē maksājumam papildu drošību.

Banka rūpīgi izmeklē katru gadījumu, kad ir noticis nedrošs un/vai neautorizēts maksājums - pircējiem šādos gadījumos ir tiesības uz naudas atmaksu 100 % apmērā. Veicot maksājumu par pirkumu, kartes lietotājs pieliek karti pie termināļa, un norēķins līdz 25 eiro notiek bez PIN koda ievadīšanas. Neatkarīgi no summas drošības nolūkos ik pa laikam būs jāievada kartes PIN arī par mazākiem pirkumiem, lai pārliecinātos, ka karti izmanto tās īstais lietotājs. Bezkontakta maksājums ir drošs!

2. Vai ejot garām karšu pieņemšanas iekārtai, tā var netīšām noņemt naudu no manas bezkontakta kartes? Vai zaglis, pietuvinot viltus karšu pieņemšanas iekārtu, var nozagt naudu?

Karšu pieņemšanas iekārtas darbības rādiuss parasti ir 1 - 2, maksimums 4 centimetri, krāpniekam ar šādu ierīci būtu jānonāk patiešām tuvu makam - tā jāieliek cilvēka somā vai bikšu kabatā. Taču, pat ja to mēģinātu īstenot, nauda vēl nenonāktu krāpnieka kontā. Ikvienam kartes lasītājam, kas nodrošina bezkontakta norēķinus, ir nepieciešams konkrēto ierīci reģistrēt un slēgt līgumu ar apkalpojošo banku. Tādējādi katrs bezkontakta darījums ir izsekojams.

3. Vai bezkontakta kartes dati ir drošībā? Vai var nozagt kartes datus un iepirkties internetā?

Bezkontakta maksājuma laikā kartes dati, piemēram, vārds, uzvārds un trīs ciparu numurs kartes aizmugurē, ko izmanto interneta pirkumiem, netiek pārsūtīts. Iepērkoties internetā, banka piedāvā 3D Secure drošības sistēmu - tā ietver kartes lietotāja pārbaudi ar paroli, ko izvēlas pats kartes īpašnieks un bez kuras darījums nevar notikt.

4. Vai iespējams nejauši samaksāt divas reizes? Kā varu būt drošs, ka maksājums ir noticis?

Katram bezkontakta maksājumam ir unikāls, vienreizējs numurs, tādējādi maksājumu nav iespējams nejauši veikt divas reizes vai ļaunprātīgi dublēt. Ja maksājums ir noticis, proti, tas ir apstiprināts, gan tirgotājs, gan pircējs saņem tādu pašu maksājuma garantiju, kā apstiprinot maksājumu, ievietojot karti ierīcē un ievadot PIN kodu.

5. Kā notiek bezkontakta maksājums?

➔ Tavā rīcībā ir bezkontakta karte vai ierīce (piemēram, telefons, aproce vai mobilā uzlīme), kurā ir iestrādāta radiofrekvences antena.

➔ Bankā vai telefona aplikācijā ieslēdz bezkontakta maksājumu funkciju.

➔ Veic maksājumu ar bezkontakta karti vai ierīci, pietuvinot to POS terminālim, kurš, izmantojot iebūvēto radiofrekvences antenu, maksājuma laikā pārsūta unikālu maksājuma kodu.

➔ Skaņas signāls “piik” un termināļa čeks signalizē, ka maksājums ir veikts.

Uz augšu