"Latvijas dzelzceļš" deviņos mēnešos strādājis ar 2,2 miljonu eiro lieliem zaudējumiem (2)

TVNET/LETA
CopyLinkedIn Draugiem X
Foto: Ieva Čīka/LETA

VAS "Latvijas dzelzceļš" (LDz) apgrozījums šogad deviņos mēnešos bija 139,589 miljoni eiro, kas ir par 10,8% mazāk nekā pērn attiecīgajā periodā, kā arī kompānija cieta zaudējumus 2,2 miljonu eiro apmērā pretstatā peļņai gadu iepriekš, liecina LDz publiskotā informācija. 

Finanšu pārskata vadības ziņojumā norādīts, ka 2019.gada deviņos mēnešos vilcienu nobraukto kilometru skaits kravu pārvadājumos, kas ir svarīgākais uzņēmuma darbības rādītājs, salīdzinājumā ar 2018.gada deviņiem mēnešiem samazinājies par 9,9%, savukārt pasažieru pārvadājumos attiecīgais rādītājs pieaudzis par 0,2%.

Kravu pārvadājumu apmērs šogad deviņos mēnešos veidoja 31,643 miljonus tonnu, kas ir par 4,463 miljoniem tonnu jeb 12,4% mazāk nekā pērn deviņos mēnešos, veicot 6,589 miljonus vilcienu kilometru. Vienlaikus pa LDz infrastruktūru pārvadāti 14,202 miljoni pasažieru, veicot 4,615 miljonus vilcienu kilometru. Tostarp SIA "Gulbenes-Alūksnes bānītis" veicis 36 500 vilcienu kilometrus, bet Lietuvas dzelzceļa uzņēmums "Lietuvos geležinkeliai" - 8800 vilcienu kilometrus.

Pēc LDz pārskatā minētā, lielākais īpatsvars pārvadājumos ir importa pārvadājumiem, kas veido 79,9% no kopējiem pārvadājumiem. To apmērs deviņos mēnešos ir 25,287 miljoni tonnu, kas ir samazinājums par 14,1%. Tostarp pārvadājumi caur pieostas stacijām samazinājās par 14,9%.

Vadības ziņojumā arī teikts, ka lielāko īpatsvaru jeb 44,2% pārvadājumos veido akmeņogles, bet to pārvadājumu apmērs salīdzinājumā ar pagājušā gada attiecīgo periodu samazinājies par 13,3%. Otrs lielākais īpatsvars - 22,5% - ir naftas un naftas produktiem, kas pārvadāti par 18,8% mazāk nekā pērn deviņos mēnešos. Savukārt par 18,9% pieaudzis pārvadāto ķīmisko kravu apmērs, to īpatsvaram sasniedzot 4,8% kopējā kravu pārvadājumu apmērā. Kokmateriālu pārvadājumu apmērs pieaudzis par 20,1%, īpatsvaram sasniedzot 4,5%. 

LDz pārstāvji aģentūrai LETA norādīja, ka 2019.gada deviņu mēnešu laikā gan LDz koncerns, gan visa Latvijas transporta un tranzīta nozare saskārās ar ienākošo un izejošo kravu apmēra svārstībām. Šīs kravu apmēra izmaiņas ir veidojušās gan fosilo izejvielu (nafta un akmeņogles) cenu izmaiņu globālajos finanšu tirgos un, attiecīgi, mazāka to pārvadājumu apmēra dēļ, gan arī saistībā ar ekonomisko un politisko situāciju atsevišķos LDz mērķa tirgos.

"LDz koncerns šobrīd īpašu uzmanību pievērš darbības efektivitātes pakāpeniskai veicināšanai un mērķa tirgu diversifikācijai, un, reaģējot uz mainīgo situāciju globālajos tirgos, LDz pašlaik aktīvi strādā arī pie procesu sakārtošanas," pauda kompānijā.

Kompānijā arī norādīja, ka LDz kā publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja galvenais ieņēmumu avots ir pārvadātāju samaksātā maksa par publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras minimālo piekļuves pakalpojumu kompleksu un piekļuvi dzelzceļa infrastruktūrai, kas savieno dzelzceļa infrastruktūru ar apkalpes vietām, kā arī ieņēmumi, kas saistīti ar infrastruktūras pārvaldītāja papildpakalpojumiem.

Kopš 2019.gada jūlija ir mainījusies kārtība, kādā LDz tiek segtas izmaksas par infrastruktūras izmantošanu iekšzemes pasažieru pārvadājumu nodrošināšanai. Līdz šī lēmuma pieņemšanai ik gadu Satiksmes ministrijas valsts budžeta programmā "Sabiedriskais transports" apakšprogrammā "Finansējums dzelzceļa publiskai infrastruktūrai" tika paredzēts finansējums zaudējumu kompensācijai par dzelzceļa pasažieru pārvadājumu veikšanu atbilstoši sabiedrisko pārvadājumu līgumam starp Autotransporta direkciju un "Pasažieru vilcienu", kas savukārt slēdza līgumu ar LDz un no saņemtā valsts budžeta finansējuma sedza pilnās infrastruktūras lietošanas maksas izmaksas.

Savukārt jaunā pieeja paredz, ka "Pasažieru vilciens" maksā LDz par minimālo piekļuves pakalpojumu kompleksu un piekļuvi infrastruktūrai, kas savieno infrastruktūru ar apkalpes vietām, vidējo tiešo izmaksu noteiktā apmērā, savukārt pārējais pasažieru infrastruktūra nodrošināšanai nepieciešamais finansējums piešķirams no valsts budžeta dotācijas veidā tieši LDz. "Jaunā pieeja jau tagad būtiski ietekmē LDz ieņēmumus no pasažieru pārvadājumu pakalpojumiem, kas tiek sniegti saskaņā ar sabiedrisko pakalpojumu līgumu," atzina kompānijā.

LDz ieņēmumi no pārvadātājiem un saņemtā valsts dotācija 2019.gada deviņos mēnešos veidoja 97,9 miljonus eiro, kas ir samazinājums par 8,6% salīdzinājumā ar 2018.gada attiecīgo periodu, un veidoja 70,1% no neto apgrozījuma šogad deviņos mēnešos. Ieņēmumu samazinājums saistīts gan ar kravu pārvadājuma apmēra samazināšanos, gan arī ar izmaiņām minimālā piekļuves pakalpojumu kompleksa maksas noteikšanā un iekasēšanā. Apgrozījuma samazinājums vērojams arī ieņēmumiem, kas saistīti ar infrastruktūras pārvaldītāja papildpakalpojumiem, - šie ieņēmumi samazinājušies par 18,6%.

"Lai mazinātu risku, kas saistīts ar atkarību no tranzītkravu pārvadājumiem Austrumu-Rietumu virzienā, LDz turpina attīstīt sadarbību ar citiem tirgiem. Pozitīvus rezultātus ir uzrādījusi 2017.gada sākumā Baltkrievijā izveidotā pastāvīgā pārstāvniecība - ir palielinājušies šīs valsts izcelsmes kravu apmēri, kas tiek pārvadāti pa LDz infrastruktūru, kā arī ir attīstīti alternatīvi darbības virzieni, tostarp multimodālie un konteinervilcienu pārvadājumi Eirāzijas kravu pārvadājumu maršrutu ietvaros," minēja kompānijā.

Tāpat kompānijā norādīja, ka šogad deviņos mēnešos salīdzinājumā ar 2018.gada attiecīgo periodu būtiski pieaudzis pārvadāto kokmateriālu apmērs, un lielu daļu no tā veido šķelda, kas pārvadāta sadarbībā ar Baltkrieviju. Lai gan ir vērojams pārvadājumu samazinājums energoresursu segmentā (akmeņogles, naftas produkti), pateicoties mērķtiecīgai darbībai ārvalstu tirgos, pieaugums reģistrēts minerālvielu un ķīmisko kravu segmentā.

Pērn deviņos mēnešos LDz strādāja ar 156,432 miljonu eiro apgrozījumu un 18,818 miljonu eiro peļņu.

"Latvijas dzelzceļš" ir publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs un koncerna "Latvijas dzelzceļš" valdošais uzņēmums.

Koncernā ietilpst arī sešas meitassabiedrības - "LatRailNet", kas veic infrastruktūras maksas noteikšanu un dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadali, "LDZ Cargo", kas nodrošina dzelzceļa kravu pārvadājumus un starptautiskos pasažieru pārvadājumus, infrastruktūras būvniecības un uzturēšanas uzņēmums "LDZ infrastruktūra", ritošā sastāva remonta un uzturēšanas uzņēmums "LDZ ritošā sastāva serviss", apsardzes uzņēmums "LDZ apsardze", kā arī loģistikas uzņēmums "LDZ loģistika".

Komentāri (2)CopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu