Riga Ropax Terminal arhitektoniskā konkursa uzvarētājs – Zaha Hadid Architects

CopyLinkedIn Draugiem X
Foto: Publicātes foto

Šodien, 7. maijā, apbalvoti jaunā pasažieru un ro-ro kravu termināļa Riga Ropax Terminal arhitektoniskā konkursa uzvarētāji. Pirmo vietu ieguva pasaulslavenais Londonā bāzētais arhitektu birojs Zaha Hadid Architects. Nākamais solis termināļa projekta attīstībā būs būvprojekta izstrāde. Pie veiksmīgas projekta virzības Riga Ropax Terminal pasažieriem durvis vērs 2028. gadā.

Saskaņā ar Rīgas domes apstiprināto Eksportostas dienvidu daļas lokālplānojumu arhitektoniskajā konkursā piedalīties varēja ikviens interesents, kurš kvalificējās prasībām. Metu konkursā tika saņemti 10 konkursa pieteikumi. Trešajā vietā ierindojās Berenblum Busch Architects no ASV, otro vietu ieguva R-Konsult no Igaunijas, bet pirmo – Zaha Hadid Architects. Trīs godalgoto metu starpā tika sadalīts kopējais balvu fonds 35 000 eiro apmērā. Žūrijas komisijas sastāvā bija Rīgas domes, Rīgas Brīvostas pārvaldes, Nacionālās kultūras mantojuma pārvaldes, Pētersalas-Andrejsalas apkaimes biedrības, Bouygues Bâtiment International, kā arī Latvijas Arhitektu savienības un Riga Ropax Terminal pārstāvji.

Riga Ropax Terminal projekta vadītāja Jūlija Bērziņa: “Esam gandarīti par Riga Ropax Terminal arhitektoniskā konkursa rezultātiem, ne vien par Zaha Hadid Architects augstās kvalitātes piedāvājumu, bet arī kopumā par lielo interesi šajā konkursā. Konkursa dokumentācijas saņemšanai pieteicās teju 60 arhitektu biroji, un no tiem 10 iesniedza pieteikumus. Darbs pie konkursa ir pabeigts, bet pats atbildīgākais darbs tagad tikai sākas – sadarbojoties Riga Ropax Terminal, Rīgas brīvostai, Rīgas domei, Satiksmes ministrijai un atbildīgajām institūcijām, izveidot tādu mobilitātes risinājumu galvaspilsētai, kas radītu ērtības un reālu vērtību, piesaistītu investorus, attīstītu Rīgas un Latvijas ekonomiku. Pašlaik tiek turpināts darbs, lai pēc iespējas ātrāk īstenotu projekta attīstības nākamo fāzi – projektēšanu, lai jūras ceļotājiem, rīdziniekiem un pilsētas viesiem būtu mūsdienīgs pasažieru terminālis. Norit arī aktīvs darbs sadarbības veidošanā un stiprināšanā ar pasažieru kuģu līnijām. Jaunais terminālis nākotnē noteikti papildinās Rīgas piekrastes panorāmu un kļūs par Rīgas vizītkarti jūras ceļotājiem.”

Zaha Hadid Architects direktors Džanluka Rakana (Gianluca Racana): "Apvienojot dizaina inovācijas ar lietotāju pieredzes augstākajiem standartiem un ilgtspējīgiem risinājumiem, Riga Ropax Terminal būs arhitektūras paraugs, kas kalpos kā ceļš uz Rīgas nākotni, vienlaikus respektējot pilsētas bagāto vēsturi kā ostas pilsētai. Otrreizēji izmantojot būvlaukumā esošās betona konstrukcijas, kā arī vietējos materiālus no pārstrādātiem un atjaunojamiem avotiem, jaunais terminālis būs etalons videi draudzīgā arhitektūrā, kas ietver progresīvus dizaina risinājumus, lai samazinātu enerģijas patēriņu un oglekļa emisijas. Pateicoties ievērojami uzlabotai piekļuvei krastmalai un plašām jaunām publiskajām telpām, projekts nodrošinās, ka šīs teritorijas kļūs par populāru galamērķi.”

“Jauns, mūsdienīgs pasažieru terminālis ir Rīgas iespēja atjaunot regulāru prāmju satiksmi Rīgas ostā, kā arī palielināt kruīza kuģu un tūrisma pasažieru skaitu, dodot papildu ilgtermiņa ieņēmumus galvaspilsētas un valsts tautsaimniecībā. Ir gandarījums par augstvērtīgiem arhitektoniskajiem piedāvājumiem projekta vizuālajam un tehniskajam ietvaram, kas ir labs pieteikums Riga Ropax Terminal projekta tālākai realizācijai, un, jāteic, jau paspējis radīt arī plašāku pozitīvu rezonansi un starptautisko partneru interesi par pasažieru termināļa projektu”, uzsver Ansis Zeltiņš, Rīgas brīvostas pārvaldnieks, atzīmējot, ka Rīgas brīvostas pārvalde jau šogad sadarbības ietvaros ar Riga Ropax Terminal gatava uzsākt darbus pie tās atbildībā esošā projekta pirmā posma – vēsturiskā ED dambja pārbūves un akvatorija padziļināšanas darbiem, lai uzlabotu kuģu pieejas drošību un navigāciju Eksportostā.

Rīgas vicemērs Edvards Ratnieks: "Rīgai ir svarīgi tūristi un tūrisma nozares attīstība. Viens no efektīvajiem veidiem, kā to panākt, ir kruīza kuģu ienākšana mūsu ostā. Tāpēc ceram, ka ar jaunā pasažieru termināļa attīstību Rīga iegūs ne tikai modernu termināli un apkalpošanu, bet arī kļūs par kruīza kuģu mājas ostu. Tas veicinās pilsētas popularitāti starptautiskā tūrisma kartē, kā arī radīs jaunas ekonomiskās iespējas un darba vietas vietējiem iedzīvotājiem."

Riga Ropax Terminal arhitektoniskā konkursa piedāvājumi klātienē būs apskatāmi līdz 12. maijam Rīgas Tehniskās universitātes Arhitektūras un dizaina institūta 4. stāvā, Ķīpsalas ielā 6, darbadienās no plkst. 9.00 līdz 18.00.

Riga Ropax Terminal projekta attīstītāji paralēli arhitektoniskā konkursa norisei aktīvi strādā gan pie investīciju un projekta sadarbības partneru piesaistes, gan projekta atpazīstamības veicināšanas pasaules līmenī. 2020. gadā starp Rīgas Brīvostas pārvaldi un Riga Ropax Terminal attīstītāju tika noslēgts nodomu protokols. 2023. gada vasarā Riga Ropax Terminal, Stokholmas osta un Rīgas brīvostas pārvalde sadarbības stiprināšanai parakstīja saprašanās memorandu, kā ietvaros plānota sadarbība kopēju Eiropas līdzfinansētu projektu pieteikumu iesniegšanai – līdz šim iesniegti jau trīs kopīgi pieteikumi. Riga Ropax Terminal katru gadu piedalās lielākajā kruīzu nozares profesionāļu izstādē Seatrade Cruise Global Miami. Tāpat projekta īstenotāji piedalījās arī 2023. gada Seatrade izstādē Hamburgā un starptautiskā nekustamā īpašuma un investīciju forumā MIPIM Kannās.

Par Zaha Hadid Architects

Zaha Hadid Architects (ZHA) ar saviem projektiem, kas aizrāvuši visu pasauli, ir no jauna definējuši 21. gadsimta arhitektūru. Radot ēkas, kas ir unikāli pielāgotas sabiedrības vajadzībām un apkaimēm, kurai tās kalpo, ZHA ir saņēmusi visaugstākos profesionālo un akadēmisko institūciju apbalvojumus visā pasaulē. Zaha Hadida (Zaha Hadid) 1979. gadā dibināja ZHA, un tās projektos ir ierakstīti gadu desmitiem ilgie pētījumi, lai kļūtu telpiski atjautīgāki, strukturāli efektīvāki, tehnoloģiski modernāki un videi draudzīgāki. Apvienojot inovatīvus dizaina risinājumus ar videi draudzīgiem materiāliem un ilgtspējīgu būvniecības praksi, ZHA arhitektūra atbilst katras nākamās paaudzes vēlmēm.

Par Riga Ropax Terminal

Jaunais Riga Ropax Terminal, kas plānots Eksportostas dienvidu daļā, efektīvi apkalpos Rīgas pasažierus vienā no pilsētas trim transporta balsta mezgliem un vienlaikus nodrošinās kvalitatīvas, mūsdienīgas, publiskas komerclietošanas un izklaides iespējas. Riga Ropax Terminal viens no mērķiem būs kļūt par kruīza kuģu mājas ostu.

Terminālis ietvers papildu infrastruktūru kruīza kuģu apkalpošanai, ar perspektīvu izveidot kruīza līnijas mājas ostu, ar restorānu un kafejnīcu pieejamību apkaimes iedzīvotājiem, ar skaņas un gaisa piesārņojuma samazināšanu pilsētas centrā un drošas pārvietošanās nodrošināšanu. Nākotnes aplēses liecina, ka jaunais terminālis varētu uzņemt līdz 150 kruīza kuģiem un 540 kuģiem gadā pasažieru un kravu segmentā – 360 prāmju līniju kuģu un 180 ro-ro kuģu. Kopumā pirmajā darbības gadā jaunais terminālis varētu uzņemt aptuveni 800 000 pasažieru. https://ropax.lv/lv

Raksts tapis sadarbībā ar Rīgas Brīvostu.

CopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu