Daudzus gadus visā Latvijā esmu vadījis skolotāju kursus, tāpēc ar pārliecību varu teikt: lielākā vēstures skolotāju sāpe ir ierobežotā stundu skaitā ietilpināt skolēna galvā neizmērojami plašo vēsturi. Tas gluži vienkārši nav iespējams. Tāpēc šo pārmaiņu mērķis ir iet dziļumā, nevis plašumā, dodot skolēnam izpratni par to, ko vispār nozīmē mācīties vēsturi? Kā tā veidojas? Protams, nozīmīgākie “mezglu” punkti saglabājas, tos mēs vēstures stundās apskatām un analizējam. Piemēram, runājot par Franču revolūciju, saprotam, ko vispār nozīmē revolūcija, kā tā veidojas, kāpēc tā veidojas, kādas ir tās sekas? Veltām vairāk laika izpratnei, nevis tam, lai hronoloģiski apgūtu visus ar šo revolūciju saistītos notikumus. Šāda pieeja labāk ļauj apgūto pārnest – vienkāršāk uztvert un mācīties par citām revolūcijām.
Ja lielāka nozīme būs saprašanai, nevis iegaumēšanai, – kas mainīsies vērtēšanas pieejā?
Jāsaka, ka arī šobrīd spēkā esošais izglītības standarts saka, ka līdzās faktoloģiskām zināšanām, skolēnam ir jābūt arī izpratnei, spējai novērtēt un analizēt. Tāpēc, ja kādā skolā šobrīd skolēns saņem atzīmi par gada skaitļu vai uzvārdu iegaumēšanu vien, tā vērtējama kā izglītības standarta nepildīšana. Profesionālam skolotājam ir jāspēj novērtēt skolēna zināšanu un izpratnes līmenis, – kā un ko viņš saprot.
Pilnveidotajā mācību pieejā esam pievērsuši lielu uzmanību tam, lai skolēniem būtu iespēja pakāpeniski veidot arvien dziļāku izpratni par apgūstamo saturu, vienlaikus attīstot savas domāšanas prasmes. Mēs sākam ar pamata līmeņa uzdevumiem, kas no skolēna prasa iegaumēt faktus, atkārtot doto informāciju, tālāk virzāmies uz iespēju skolēnam definēt, aprakstīt un grupēt dažādus jēdzienus. Tad seko spēja salīdzināt, izskaidrot, klasificēt analizēt, formulēt jautājumus par konkrēto tēmu. Un augstākajā līmenī skolēns spēj par konkrēto jautājumu teoretizēt, kritiski vērtēt izmantotos avotus, interpretēt un pieiet šai tēmai radoši. Tādēļ ir ļoti svarīgi, lai skolotājs izvēlētos, veidotu tādus uzdevumus, ar kuru palīdzību skolēns visas šīs prasmes var attīstīt.