Sāksies"Rail Baltica" būvniecība Iecavas apkopes punkta teritorijā

Foto: Zane Bitere / LETA

No Valsts dzelzceļa tehniskās inspekcijas saņemts noslēdzošais būvprojektēšanas saskaņojums par Iecavas infrastruktūras apkopes punkta projektēšanas nosacījumu izpildi pirmajai būvatļaujai Eiropas sliežu platuma dzelzceļa līnijas "Rail Baltica" projektā, informēja SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas" (EDzL) pārstāvji.

Šis ir pirmais pamattrases posms Latvijā, kurā veiksmīgi noslēgta projektēšana, un tas atļauj uzsākt Iecavas apkopes punkta būvdarbus.

Būvprojektēšanu "Eiropas dzelzceļa līnijas" uzdevumā veic Latvijas un Itālijas uzņēmumu apvienība - projektēšanas uzņēmums SIA "BRD projekts" un inženieru uzņēmums "Sintagma Srl".

Kā norāda EDzL, "Rail Baltica" pamattrases posms virzienā no Rīgas līdz Lietuvas robežai ir noteikts par prioritāru, un tajā jau drīzumā paredzēts uzsākt būvniecību.

Pirmie būvdarbi plānoti tieši Iecavas apkopes punkta teritorijā, to sākotnēji iekārtojot kā būvniecības loģistikas bāzi "Rail Baltica" būvniecībai un izveidojot savienojumu ar esošo dzelzceļa tīklu tehnikas un materiālu transportēšanai no ostām.

Pie "Rail Baltica" dzelzceļa līnijas Latvijā būs ne tikai divas starptautiskās un 16 reģionālās stacijas, bet arī divi infrastruktūras apkopes punkti - Iecavā un Skultē. Lai gan apkopes punktu pamatfunkcija būs "Rail Baltica" dzelzceļa tīkla uzturēšana, tomēr tie sniegs pievienoto vērtību pirms tiešās darbības, skaidro EDzL.

Iecavas infrastruktūras apkopes punkta kopējā platība plānota ap 16 hektāriem. Paredzēts izbūvēt 1435 milimetru platuma sliežu ceļus aptuveni 14 kilometru garumā, kā arī izbūvēt pieslēgumus tuvumā esošajiem 1520 milimetru platuma sliežu ceļiem.

EDzL valdes priekšsēdētājs Kaspars Vingris norāda, ka tikko kā starptautiskā konkursā būs noskaidrots "Rail Baltica" pamattrases būvnieks, Latvija būs gatava uzsākt sagatavošanos būvdarbiem prioritārajā Lietuvas virzienā.

Viņš arī pauž, ka tieši pamattrases būvdarbu uzsākšanai ir nodrošināts finansējums 165 miljonu eiro apmērā, un darbi jāuzsāk šogad.

LETA jau vēstīja, ka saskaņā ar Elektronisko iepirkumu sistēmā (EIS) publiskoto informāciju, konkursā par "Rail Baltica" pamattrases būvdarbiem uzvarēja personu apvienība "E.R.B. Rail Baltica JV", kas būvdarbus piedāvā īstenot par 3,698 miljardiem eiro.

Šonedēļ Iepirkumu uzraudzības birojā (IUB) tiks skatīta Turcijas uzņēmumu apvienības "IC Ictas Insaat Sanayi Ve Ticaret" un "Dogus Insaat Ve Ticaret" sūdzība par "Rail Baltica" pamattrases būvdarbu iepirkumu. Iesniedzēji lūdz IUB aizliegt EDzL slēgt iepirkuma līgumu, kā arī uzlikt par pienākumu veikt atkārotu konkursā iesniegto piedāvājumu izvērtēšanu.

Turcijas uzņēmumu piedāvātā līgumcena bija 3,162 miljardi eiro, taču šis pretendents tika noraidīts, ņemot vērā Valsts drošības dienesta atzinumu.

Jau ziņots, ka "Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 milimetru) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.

Sākotnēji bija paredzēts, ka "Rail Baltica" izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, bet iesaistītās puses vairākkārt paudušas, ka tās ir būtiski pieaugušas. Daļa izmaksu tiks segtas no Eiropas Savienības līdzekļiem. Dzelzceļa līniju "Rail Baltica" plānots atklāt secīgi pa posmiem laikā no 2028.gada līdz 2030.gadam.

Svarīgākais
Uz augšu