Raidījums “de facto” gan noskaidroja, ka šobrīd vismaz puse no “Krievijas dzelzceļa” direktoru padomes 14 locekļiem, no kuriem daļa ir valdības pārstāvji, ir Eiropas Savienības sankcijās. Arī Finanšu izlūkošanas dienestā tam pievērsuši uzmanību, un prasa papildu skaidrojumus Eiropas Komisijai. “Ņemot vērā, ka šai direktoru padomei ir dažādas funkcijas, kuru ietvaros viņi pieņem dažādus lēmumus attiecībā uz “Krievijas dzelzceļu”, uz to darbību, rīcību ar tiem aktīviem, mēs kā Finanšu izlūkošanas dienests esam arī vērsušies pie Eiropas Komisijas, lūguši atkārtoti skaidrot, vai tas viedoklis, ko viņi pauda 2022. gada decembrī, vai tas joprojām ir aktuāls, ņemot vērā šo situāciju, kas ir faktiski šobrīd,” sacīja Tilhena. FID norāda, ka ir izpildes iestāde. Tā sankcijas piemēro, bet pati neizvēlas, kam tās piemērojamas – tas ir politisks jautājums.
Ārlietu ministrijā skaidro, ka pret “Krievijas dzelzceļu” tiešām noteiktas vien daļējas sankcijas uz noteiktiem finanšu darījumiem. Bet pilnīgai sadarbības pārtraukšanai būtu jāvienojas visām Eiropas Savienības dalībvalstīm. Vienlaikus no Ārlietu ministrijas piebildes rakstiskā komentārā noprotams, ka diez vai tas varētu notikt: “Jāņem vērā Krievijas dzelzceļa loma ne tikai Eiropas transporta sistēmās un tirdzniecībā ar nesankcionētajām precēm no un uz Krieviju, bet arī Eiropas valstu tranzītā uz Āziju un tirdzniecībā ar Āzijas valstīm.”
Arī Satiksmes ministrijā atzīst, ka, neraugoties uz Latvijas apņemšanos mazināt jebkādu sadarbību ar Krieviju kā agresorvalsti, Eiropas Savienība par vienu no svarīgākajām prioritātēm starptautiskā sadarbībā izvirzījusi sadarbību ar Centrālāziju. Ministrijas Transporta loģistikas un starptautiskās sadarbības koordinācijas departamenta direktors Andris Maldups skaidro: “Dzelzceļa pārvadājumos tas nav iespējams bez sadarbības starp Latvijas un Krievijas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājiem: “Latvijas Dzelzceļu” un “Krievijas dzelzceļu”, kā arī bez sadarbības starp dzelzceļa pārvadātājiem. Ir nepieciešams nodrošināt kravu vilcienu pieņemšanu un nodošanu starp abu valstu dzelzceļa uzņēmumiem. Tādēļ šī sadarbībā minimālā līmenī ir, un ir jāsaglabā. To labi apzinās arī Eiropas Savienībā un tādēļ arī no sankciju viedokļa šādai sadarbībai ierobežojumi netiek.”