/nginx/o/2025/06/02/16890470t1hacf0.jpg)
Latvijas izglītības sistēmas pamatā ir skaidrs mērķis: dot iespēju ikvienam jaunietim kļūt par mērķtiecīgu un spējīgu savas nākotnes veidotāju. Līdztekus zināšanu un prasmju apguvei, mēs vēlamies, lai jaunieši būtu arī empātiskas un pārliecinātas personības, kas apzināti piedalās sabiedriskajā dzīvē, sadarbojas ar citiem un lepojas ar savu piederību Latvijai. Lai sasniegtu šo mērķi, izglītības sistēmai jānodrošina padziļinātas zināšanas, iespēju attīstīt dzīvei būtiskas prasmes un uz nākotni vērstu domāšanu. Savukārt mācīšanās procesā nozīmīga ir skolotāja lomas maiņa - nevis sniedzot skolēniem gatavas atbildes, bet vairāk viņiem ļaujot pie atbildēm nonākt pašiem, piedāvājot uzdevumus, kas rosina skaidrot, pretstatīt, vispārināt un sarunāties. Citiem vārdiem sakot – mācīties iedziļinoties. Būtiska loma šīs misijas īstenošanā ir Eiropas skolu sadarbības tīklam eTwinning.
Uzņēmīgiem pedagogiem ir nepieciešama kopiena
eTwinning ir Eiropas Savienības programmas izglītības un mācību, jaunatnes un sporta jomā “Erasmus+” aktivitāte, kas bezmaksas tiešsaistes platformā apvieno vairāk nekā miljons pedagogu no 46 valstīm un teritorijām. Šīs aktivitātes ietvaros divām vai vairāk izglītības iestādēm ir iespēja sadarboties un īstenot kopīgu projektu mācību stundu laikā, atrodoties katrai savā valstī. Skolotāji kopā ar skolēniem izvēlas tēmas, nosaka projekta ilgumu, apzina sev pieejamos resursus un seko līdzi sava plāna izpildei.
Nodrošinot sadarbību starp skolotājiem un skolēniem visā Eiropā un ārpus tās, eTwinning mērķis ir veicināt radošumu, inovatīvu mācību procesu un bērnu un jauniešu līdzdalību. Tā ir iespēja pedagogiem savas mācību stundas padarīt saistošākas un radošākas, kā arī mudināt skolēnus jēgpilni izmantot tehnoloģijas, apgūt svešvalodas un mācīties sadarboties ar cilvēkiem ar dažādām pārliecībām un attieksmēm. Turklāt eTwinning palīdz ne vien iedvesmoties jaunām idejām, kā mācīt skolēnus, bet arī veicina pašu pedagogu profesionālo pilnveidi, īpaši informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (IKT) jomā.
Šie projekti ne vien bagātina ikdienas mācību darbu, bet arī veido pamatus aktīvai pilsoniskai līdzdalībai jau no agra vecuma.
Lai veicinātu jauniešu līderību, Latvijas eTwinning Nacionālais atbalsta dienests mērķtiecīgi paplašina savu darbību, pedagogu profesionālās pilnveides pasākumos iekļaujot arī skolēnus. Tagad arī pamatskolas skolēni rada savas eTwinning projektu idejas, bet skolotāji atbalsta šīs iniciatīvas.
Tāpat Jaunatnes starptautisko programmu aģentūra (JSPA), kuras paspārnē atrodas Latvijas eTwinning Nacionālais atbalsta dienests, iedrošina pedagogus integrēt formālajā izglītībā neformālās izglītības metodes. Tieši šāda pieeja var palīdzēt bērniem un jauniešiem veiksmīgāk sasaistīt zināšanas ar reālo dzīvi un sasniegt kā mācību, tā sociālos mērķus. eTwinning aktivitātes ietvaros skolotāji apgūst gan zināšanas mācību satura integrācijai, gan inovatīvas, bērncentrētas metodes. Arī skolēnu pašpārvaldēm tiek nodrošināti resursi, lai mudinātu tās uzņemties atbildību un veidot pašiem savu skolas vidi.
Pirmsskolas kā pārmaiņu virzītāji
Lai gan Latvijā ir salīdzinoši neliels iedzīvotāju skaits, mēs eTwinning kopienā darbojamies ļoti aktīvi – esam viena no Eiropas valstīm ar vislielāko eTwinning dalībnieku uz katru iedzīvotāju. Turklāt – kas varētu šķist negaidīti – gandrīz puse no mūsu vairāk nekā 5000 eTwinning projektu pēdējo 20 gadu laikā ir nākuši tieši no pirmsskolām un sākumskolām.
Varētu pieņemt, ka eTwinning galvenokārt iesaistās vidējās izglītības iestādes, kur svešvalodu un digitālās prasmes ir augstākā līmenī. Taču Latvijā tieši pirmsskolas vecuma bērni un sākumskolas skolēni ir pārmaiņu līderi. Pirmsskolu projektu ir ne vien daudz – tie ir arī ļoti kvalitatīvi. Daudzi no tiem saņēmuši gan nacionālu, gan Eiropas atzinību, apliecinot mūsu pedagogu ieguldījumu un mūsu bērnu potenciālu.
Nenoliedzami eTwinning Nacionālais atbalsta dienests iegulda nozīmīgus resursus pedagoģiskajā un tehniskajā atbalstā skolotājiem. Mēs piedāvājam dažādus profesionālās pilnveides formātus – gan tiešsaistē, gan klātienē –, kā arī praktiskus rīkus, pamācības un atbalsta tīklus, piemēram, vēstnieku un mentoru komandu. Šis visaptverošais atbalsts ir veicinājis plaukstošu eTwinning kopienu, kurā skolotāji jūtas novērtēti, motivēti un vēlas sadarboties.
Ņemot vērā pirmsskolas izglītības specifiskās vajadzības, jau četrus gadus pēc kārtas īstenojam mērķtiecīgas kampaņas, vēršot uzmanību tādām tēmām kā patstāvības veidošana, emocionālā regulācija, pamata lasīšanas un rakstītprasmes, runas prasmes, kā arī aktīva līdzdalība. Ar 17 pasākumiem un gandrīz 4700 dalībniekiem šīs kampaņas apvieno teoriju ar praktiskiem rīkiem, lai pedagogi droši varētu uzsākt savus projektus – no plānošanas un projektu partneru meklēšanas līdz īstenošanai un izvērtējumam.
Skolotāji un skolēni bieži sāk savu eTwinning ceļojumu ar nelieliem, nacionāla līmeņa projektiem un pakāpeniski iesaistās plašākā starptautiskā sadarbībā. Skolotāju iesaiste ir brīvprātīga – bez papildu finansējuma vai ārējas motivācijas. Pedagogi šos projektus redz kā nozīmīgu ieguldījumu gan savā, gan bērnu un skolēnu izaugsmē, tāpēc strādā ar patiesu aizrautību, ieguldot papildu laiku un darbu. Turklāt, lai gan projektu metode ir daļa no pamata un vispārējās izglītības standartiem, eTwinning sniedz iespēju to izmantot arī pirmsskolā – tā bērni jau no mazotnes mācās sadarboties, domāt radoši un izmantot zināšanas dzīvē. Daži projekti kļūst par Erasmus+ programmas iniciatīvām – tas apliecina, ka pedagogu entuziasms un pārliecība par šīs pieejas vērtību izglītības iestādēs rada paliekošas pārmaiņas.
Projektu piemēri Latvijā
Padalīšos ar pāris projektu piemēriem, kas Latvijā īstenoti eTwinning aktivitātes ietvaros. Piemēram, Priekuļu pirmsskolas izglītības iestāde “Mežmaliņa” ir izcils paraugs, kā apvienot eTwinning, Erasmus+ un Ekoskolu programmas. Kopš 2007. gada 14 pedagogi un vadība ir īstenojuši 48 eTwinning projektus, saņēmuši piecas nacionālās un vairākas Eiropas balvas.
Viņu projekti aptver dažādas tēmas – no modernās mākslas līdz robotikai – un atspoguļo spēcīgu fokusu uz ilgtspēju un pilsonisko līdzdalību. Tāpēc Priekuļos nav nekas neparasts, ka pirmsskolas vecuma bērni tiekas ar vietējās pašvaldības amatpersonām, lai risinātu invazīvo augu izplatības problēmu, tā parādot, ka pat mūsu jaunākie valsts iedzīvotāji var veicināt pārmaiņas vides jomā.
Savukārt, jaunākajā Erasmus+ projektā Find Your Way Through the Clouds!, kas tika īstenots sadarbībā ar Itāliju, 5-7 gadus veci bērni tika iesaistīti kosmosa un astronautu dzīves izpētē. Izmantojot praktiskas un digitālās aktivitātes, bērni būvēja raķetes, pilnveidoja savas angļu valodas un IKT prasmes, kā arī izveidoja video stāstu par kosmosu pētošo degunradzi Robertu. Projekts tika atzīts par 2024. gada nacionālo finālistu un saņēma īpašu balvu no Kosmosa izziņas centra.
Izceļams ir arī Kokneses pamatskolas – attīstības centra projekts Fairy Tale Unites Us, kurā piedalījās skolēni no Latvijas, Rumānijas un Turcijas. Projekts apvienoja 6-12 gadus vecus skolēnus, tostarp skolēnus ar intelektuālās attīstības traucējumiem, lai pētītu pasakas kā daļu no kopīgā kultūras mantojuma. Kopā viņi veidoja pirkstiņlelles, izspēlēja pasakas un izgatavoja e-grāmatu un kalendāru 2025. gadam. Šis ir lielisks piemērs iekļaujošai un starpkultūru izglītībai.
Baložu vidusskolā redzam, kā eTwinning veicina skolēnu līderību. Skolēni, kas eTwinning sāka darboties pirmajā klasē COVID-19 pandēmijas laikā, nesen ieguva nacionālu atzinību par savu starptautisko projektu “Pozitīvo domu kartītes”. Sadarbībā ar skolām no Grieķijas, Polijas, Igaunijas un Somijas šis projekts veicināja emocionālo labbūtību, izmantojot apzinātību, afirmācijas un pateicības.
Viens no aktīvākajiem reģioniem, kurā ir liels eTwinning aktīvo skolotāju īpatsvars ir Latgale. Šis reģions izceļas ar īpašu aktivitāti un īstenoto projektu kvalitāti. Pēdējo četru gadu laikā piecas no astoņām eTwinning Nacionālajām balvām piešķirtas izglītības iestādēm Rēzeknē, Daugavpilī un Ludzas novadā. Šo projektu īstenotāji izceļas ar bērnu iesaistīšanu visos projekta posmos - ideju ģenerēšanā, projektu plānošanā, svarīgu lēmumu pieņemšanā un izvērtēšanā.
Tā piemēram, Blontu pirmsskolas izglītības iestādē katrā projektā mērķtiecīgi iekļauj un izpēta pašu bērnu uzdotos jautājumus. Projektā “Vistas dzīves cikls”, bērniem interesēja, vai inkubatorā izšķilsies cāļi no ledusskapī atrodamajām olām. Savukārt projekta Nettle researchers plānošanas posmā bērni domāja pētāmos jautājumus par nātrēm, uz kuru pamata skolotāji tālāk plānoja projekta aktivitātes. Savukārt šogad Blontos plāno stiprināt arī bērnu līderību, ieviešot pašiem savu pašpārvaldi.
Šie piemēri ir tikai ieskats eTwinning ietekmē Latvijas pirmsskolas un sākumskolas izglītībā. Arī turpmāk JSPA un eTwinning Nacionālā atbalsta dienests ir apņēmības pilni sniegt iespēju gan skolotājiem, gan skolēniem un bērniem vadīt procesus, ieviest inovācijas un sadarboties. Tieši šādi – ar strukturētu atbalstu, praktiskiem rīkiem un iedvesmojošu kopienu varam veidot tādu bērnu un jauniešu paaudzi, kas ne tikai spēs pielāgoties nākotnes izaicinājumiem, bet arī aktīvi veidos iekļaujošu, ilgtspējīgu un atbildīgu sabiedrību.
“eTwinning Skolu” un vēstnieku tīkls – atbalsts mērķtiecīgiem pedagogiem
“eTwinning Skolas” ir izglītības iestādes, kuras izceļas ar mērķtiecīgu sadarbību, kvalitāti un aktīvu pedagogu komandu. Tās atbilst Eiropas Komisijas noteiktajiem kritērijiem interneta drošībā, skolēnu līdzdalības veicināšanā izglītības iestādē un kopienā, pedagogu sadarbības veicināšanā, kā arī sniedz profesionālās pilnveides iespējas reģiona skolotājiem.
Kopš “eTwinning Skolas” iniciatīvas ieviešanas Latvijā šis statuss piešķirts gandrīz 130 reižu. Ik gadu ar šo statusu aktīvi darbojas 20–30 izglītības iestādes, kas pārstāv dažādus valsts reģionus un izglītības līmeņus – no pirmsskolas līdz profesionālajai un interešu izglītībai. Tās kalpo kā reģionālie mācību un sadarbības centri, kuros pedagogi var ne tikai iegūt jaunas zināšanas, bet arī saņemt iedvesmu un praktisku atbalstu no pieredzējušiem kolēģiem. Tajās regulāri notiek profesionālās pilnveides pasākumi sadarbībā ar Latvijas eTwinning Nacionālo atbalsta dienestu, kurus vada eTwinning vēstnieki.
Pedagogiem, kuri meklē partnerus starptautiskai sadarbībai, “eTwinning Skolas” ir uzticams ceļvedis. Viņi var būt droši, ka arī citās valstīs šajās skolās strādā profesionāla, motivēta skolotāju komanda, kas pārzina projektu metodi un darbojas ar skaidru vīziju. Tas būtiski atvieglo kontaktu veidošanu un projekta kvalitātes nodrošināšanu.
Latvijā darbojas arī eTwinning vēstnieki – zinoši un atsaucīgi pedagogi, kuri sniedz atbalstu kolēģiem visā valstī. Viņi konsultē par projektu metodes izmantošanu mācību darbā, palīdz spert pirmos soļus un pilnveidot jau uzsāktas iniciatīvas. Gadu gaitā eTwinning kopienā iesaistījušies daudzi skolotāji, kuri šo darbu turpina ilgstoši, veidojot stipru, pieredzē balstītu profesionālo tīklu.
Šāda strukturēta un profesionāla atbalsta sistēma nodrošina, ka ikviens pedagogs Latvijā – neatkarīgi no pieredzes vai izglītības līmeņa – var droši spert soļus starptautiskā sadarbībā, attīstīt savu profesionālo izaugsmi un būt daļa no mūsdienīgas, uz izcilību orientētas izglītības vides, kurā skolēni jau no mazotnes veidojas par empātiskiem, atbildīgiem un uz nākotnes sabiedrības ilgtspēju orientētiem cilvēkiem.
Par eTwinning
eTwinning ir Eiropas Savienības programmas izglītības un mācību, jaunatnes un sporta jomā “Erasmus+” aktivitāte, kura tiek īstenota, izmantojot projektu kā mācību metodi un nodrošinot kompetenču pieeju izglītībā, veicina pedagogu profesionālo pilnveidi IKT, metodikas un valodu jomā. Reģistrējoties eTwinning, skolotāji var īstenot projektus vietējā un Eiropas mērogā, izmantot bezmaksas tiešsaistes partneru atrašanas, sadarbības un projekta gaitas atainošanas rīkus, kā arī piedalīties vietējā un starptautiskā mēroga pedagogu profesionālās pilnveides pasākumos gan tiešsaistē, gan klātienē. Pašlaik eTwinning reģistrējušies aptuveni viens miljons skolotāju, no kuriem vairāk nekā 4500 ir Latvijas skolotāji. Informācija par eTwinning pasākumiem – www.etwinning.lv.
Par JSPA
JSPA darbojas kopš 1999. gada ar mērķi veicināt jauniešu aktivitāti un mobilitāti, līdzdalību jaunatnes brīvprātīgajā darbā, neformālās izglītības un jaunatnes informācijas programmās un projektos, kā arī veicināt jauniešu neformālo izglītību saistībā ar mūžizglītību. JSPA administrē dažādas starptautiskas un valsts līmeņa programmas: “Erasmus+”; “Eiropas Solidaritātes korpuss”, Eiropas Komisijas informācijas tīklu jauniešiem “Eurodesk”, Eiropas skolu sadarbības tīklu “eTwinning”, Izglītības un zinātnes ministrijas Jaunatnes politikas valsts programmu, kā arī projektus “Digitālā darba ar jaunatni sistēmas attīstība pašvaldībās” un “PROTI un DARI 2.0”.