RUS
Tavs pārlūks ir novecojis, lūdzu atjauno to..
Sīkdatnes (cookies) mums sniedz iespēju uzlabot jūsu kā lietotāja ērtibas. Turpinot izmantot mūsu vietni, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai. VAIRĀK >

PTAC izstrādājis vadlīnijas par ekomarķējumu izmantošanu reklāmā

LETA
Patērētāju tiesību aizsardzības centra direktore Baiba Vītoliņa | Foto: Patrīcija Eglīte/LETA

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) ir izstrādājis vadlīnijas par ekomarķējumu izmantošanu reklāmā, informēja PTAC pārstāve Santa Zarāne.

Ekomarķējumi, jeb paziņojumi par ietekmi uz vidi, norāda, ka precei vai pakalpojumam ir mazāk kaitīga ietekme nekā citām precēm vai pakalpojumiem. Taču tie nedrīkst maldināt patērētāju, tā kā patērētāji var neatpazīt dažādus privātos, vietējos vai starptautiskos simbolus, uzņēmējiem ieteicams pievienot skaidrojumus, norāda Zarāne.

Izplatīts paziņojumu veids par ietekmi uz vidi ir vides marķējuma shēmas. PTAC aicina patērētājus un komersantus pievērst uzmanību, ka ir dažādi marķējumi. Viens no vides marķējuma veidiem ir ekomarķējums, kurš tiek piešķirts, ja produkts vai pakalpojums atbilst noteiktiem kritērijiem, kurus nosaka eksperti, pētot un analizējot katras preču grupas ietekmi uz vidi. Kā piemēru var minēt Eiropas Savienības (ES) ekomarķējumu «Ekopuķīte», kas norāda, ka salīdzinot ar tirgū dominējošo produkciju, prece vai pakalpojums, kas ieguvis šo marķējumu ir videi draudzīgāks visā dzīves aprites ciklā. Latvijā ES ekomarķējumu piešķir Vides pārraudzības valsts birojs, skaidro Zarāne.

Praksē sastopamas ir arī citas vides marķējuma shēmas, kuras atšķirībā no ekomarķējuma, netiek pārraudzītas un tās nepiešķir pēc ekspertu veiktajām pārbaudēm. Tās var būt gan dažādas privātās marķēšanas shēmas, gan starptautiski atpazīstami simboli. Šo marķējumu lietošana ir brīvprātīga, taču jāņem vēra, ka šie marķējumi var apgrūtināt patērētājiem izprast to nozīmi. Kā piemēram, «Otrreizējā pārstrāde». Prece ar šo simbolu var tikt otrreizēji pārstrādāta vai arī prece un tās iepakojums ir daļēji vai pilnīgi ražots no otrreizējām izejvielām. Piemēram, alumīnija lūžņu izmantošana jauna alumīnija ražošanai. Taču jāņem vērā, ka otrreizējās pārstrādes simbolam ir jābūt norādītam tieši uz tās preces daļas, kura ir pārstrādājama. Uz preci nevar attiecināt otrreizējās pārstrādes simbolu, ja patērētājam Latvijā netiek nodrošināta preces otrreizējā pārstrāde.

Mūsdienās populāri ir arī tādi paziņojumi par ietekmi uz vidi kā «Bioloģisks» - BIO, un «Ekoloģisks» - EKO. Šos apzīmējumus var izmantot ES tādu pārtikas produktu apzīmēšanai, ja tie atbilst bioloģiskās ražošanas prasībām. Savukārt attiecībā uz nepārtikas precēm šos terminus var izmantot tikai attiecībā uz izejvielām, kuras ir konkrētās preces sastāvā un kuras ir iegūtas bioloģiskās ražošanas procesā, piemēram, kosmētikā.

PTAC aicina komersantus rūpīgi izvērtēt izmantoto paziņojumu un apgalvojumu atbilstību un patiesumu konkrētajai precei vai pakalpojumam. Pierādījumiem, kas pamato konkrēto paziņojumu par ietekmi uz vidi, ir jābūt pieejamiem ne vēlāk kā no brīža, kad paziņojums tiek sniegts patērētājiem. Tas nozīmē, ka jābūt nodrošinātai visai informācijai, kas nepieciešama, lai paziņojumu varētu pārbaudīt. Savukārt attiecībā uz informācijas pieejamību jāņem vērā princips, ka informācijai, kas saistīta ar procedūru, metodoloģiju un jebkuru kritēriju un attiecas uz konkrēto paziņojumu par vidi, ir jābūt pieejamai un nodrošinātai pēc pieprasījuma.

PTAC arī aicina komersantus izstrādāt labas prakses kodeksu konkrētajā darbības nozarē paziņojumu par vidi izmantošanas jomā, savstarpēji sadarbojoties uzņēmējiem un/vai to apvienībām.

ES PTAC
0 Komentāri