Bezmaksas sabiedriskais transports cīņā ar gaisa piesārņojumu. Vai tas ir iespējams?

TVNET
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: AP/Scanpix

Runājot par dzīves dārdzības problēmām pasaules lielpilsētās, sarunas ātrāk vēlāk nonāk pie sabiedriskā transporta cenu jautājuma. Piemēram Ņujorkas iedzīvotāji par sabiedrisko transportu maksā vidēji 100 eiro mēnesī, savukārt Londonas iedzīvotājiem nākas šķirties no vairāk nekā 150 eiro mēnesī. Tikmēr Vācija šajā jautājumā gatavojas visnotaļ pārdrošam eksperimentam – padarīt sabiedrisko transportu par bezmaksas pakalpojumu, tādējādi cīnoties ar gaisa piesārņojuma problēmu Vācijas lielākajās pilsētās, vēsta ASV medijs «The Washington Post».

Vācijas plāni īstenot šo ambiciozo projektu izklāstīti vēstulē, ko Vācijas valdība nosūtījusi Eiropas Savienībai, un šīs vēstules teksts nonācis arī vairāku mediju rīcībā.

Projekts paredz, ka sākotnēji bezmaksas sabiedriskais transports tiks piedāvāts piecu Vācijas pilsētu iedzīvotājiem. Kā vēsta Vācijas medijs DW, šīs pilsētas ir Bonna, Esene, Reitlingene, Manheima un Herenberga. Herenberga, kas atrodas netālu no Štutgartes, ir pilsēta ar vienu no lielākajiem gaisa piesārņojumiem Vācijā.

Ja projekts šajās piecās pilsētās izrādīsies veiksmīgs, tas nākotnē varētu tikt īstenots visas Vācijas mērogā.

Šobrīd gan nav skaidrs, kad varētu sākties šīs programmas īstenošana minētajās piecās pilsētās.

Līdz šim eksperimenti ar bezmaksas sabiedriskā transporta piedāvāšanu pasaules pilsētās pārsvarā ir bijuši īstermiņa projekti.

Piemēram, kad Francijas galvaspilsētu Parīzi 2014.gadā piemeklēja biezs smogs, pilsētas pašvaldība pieņēma lēmumu ieviest bezmaksas sabiedrisko transportu un aizliegt puses pilsētā reģistrēto automašīnu ieviešanu, tomēr šie pasākumi bija spēkā aptuveni nedēļu.

Savukārt Vācijas radikālākās pieejas mērķis rast gaisa piesārņojuma problēmai ilgtermiņa, nevis tikai īstermiņa risinājumu.

Par gaisa piesārņojuma problēmas nerisināšanu Eiropas pilsētām draud soda sankcijas no Eiropas Savienības.

Saskaņā ar Eiropas Komisijas datiem, šobrīd Eiropā jau ir vairāk nekā 130 pilsētu, kurās gaisa piesārņojuma līmenis ir cilvēku veselībai un pat dzīvībai bīstams. Gaisa piesārņojums Eiropas Savienībā katru gadu vainojams aptuveni 400 000 cilvēku nāvē.

Lai arī Vācija situācija gaisa piesārņojuma ziņā nav no sliktākajām Eiropā, Vācija šī jautājuma risināšanai pieiet ar lielu nopietnību.

Piesārņojuma jautājums Vācijā ar jaunu sparu aktualizējās pēc 2015.gada «Volkswagen» skandāla, kad atklātībā nonāca informācija, ka Vācijas autoražotājs krāpies ar automašīnu kaitīgo gāzu emisiju rādītājiem, tādējādi uzdodot savus produktus par videi draudzīgākiem nekā tie patiesībā ir.

Bezmaksas sabiedriskā transporta ieviešana Vācijā tiek plānota ar mērķi samazināt automašīnu skaitu, tādējādi samazinot to radītos kaitīgos izmešus, kā rezultātā tiek samazināts gaisa piesārņojums.

Šāds ambiciozs plāns Vācijai gan varētu izmaksāt ļoti dārgi, jo šobrīd daudzi Vācijas sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzēji aptuveni 50% finansējuma gūst no biļešu pārdošanas.

Ieviešot bezmaksas sabiedriskā transporta sistēmu, trūkstošo finansējumu nāksies nodrošināt valdībai un tātad arī nodokļu maksātājiem.

Pastāv arī bažas, ka šīs programma varētu radīt būtisku pārslodzi vairāku lielāko Vācijas pilsētu sabiedriskā transporta sistēmās, kas jau šobrīd mēdz saskarties ar grūtībām pasažieru tā dēvētajās sastrēgumstundās.

Tas nozīmē, ka tādās pilsētās kā Berlīne, Hamburga un Minhene pēc bezmaksas sabiedriskā transporta ieviešanas var nākties īstenot vērienīgus transporta infrastruktūras paplašināšanas darbus, kas var prasīt milzīgus līdzekļus.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu