Septiņi neticami, bet zinātniski pierādīti fakti (18)

TVNET
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Reuters/ScanPix

Televīzijas reklāmas klipos regulāri izskan it kā uz zinātniskiem pētījumiem balstīti skaļi saukļi par viena vai otra parfīma labāku iedarbību uz pretējo dzimumu, par lēto veļas pulveru pārākumu pār dārgajiem konkurentiem, par to, ka tieši šis automobilis ir tas labākais, un tamlīdzīgi.

 
Galaktika NGC 1275 (Persejs A) rentgenstaru gaismā
Galaktika NGC 1275 (Persejs A) rentgenstaru gaismā Foto: AP/ScanPix

7. Visums ir baltas kafijas krāsā

Džona Hopkinsa universitātes astronomi ir noskaidrojuši, ka visa Visuma (tai skaitā 200 000 galaktiku) gaisma atbilst viegli bēšam tonim. Ja Tavā rīcībā ir kāda attēlu apstrādes programma, piemēram, Adobe Photoshop, RGB krāsu paletes kodu logā ieraksti #FFF8E7 un uz sava datora ekrāna iegūsi Visuma gaismas paraugu, raksta www.therichest.com.

Jāatzīst, ka zinātniski pamatotais izskaitļojums ir diezgan garlaicīgs, jo cik NASA attēlos nav redzēts greznu galaktiku, krāšņu supernovu, zvaigžņu kopu un miglāju.

Visuma #FFF8E7 un baltas krāsas salīdzinājums
Visuma #FFF8E7 un baltas krāsas salīdzinājums Foto: TVNET
 
Foto: Reuters/Scanpix

6. Sievietes ir pievilcīgākas grupās

To dēvē par «karsējmeiteņu efektu», «līgavas māsu paradoksu» vai «universitātes studenšu kluba sindromu» un īsu brīdi deviņdesmitajos gados arī par «Spice Girls sazvērestību». Šai sieviešu pievilcības īpatnībai vispirms uzmanību pievērsa TV seriāla «Kā es satiku jūsu māti» (How I Met Your Mother) tēls Bārnijs Stinsons, taču šobrīd tā jau ir zinātniski apstiprināta un aprakstīta autoritatīvajā psiholoģijas nozares izdevumā Psychological Science.

Patiesība slēpjas apstāklī, ka neatkarīgi no dzimuma mums ir tieksme cilvēku grupā no visām sejām iegūt vidējo vērtību, kas nereti var būt augstāka, nekā vērtējot vienu cilvēku atsevišķi.

Lai to pierādītu, pētnieki lielai zinātniskā pētījuma dalībnieku grupai demonstrēja attēlus ar 100 cilvēkiem un pēc tam bildes, kurā kāds cilvēks redzams viens pats. Lielais vairākums eksperimenta dalībnieku

par pievilcīgākiem uzskatīja cilvēkus, kas redzami citu cilvēku lokā,

nevis vienatnē.

Foto: AP/ScanPix
 
Foto: PantherMedia/ScanPix

5. Uzslavas nāk tikai par labu

Raugoties no subjektīvās puses, kuram gan patīk klausīties pārmetumus un nav patīkami dzirdēt uzslavas? Tomēr arī zinātniski pierādīts, ka darbinieku menedžmentā liela nozīme ir pozitīvam novērtējumam un morālam atbalstam jeb uzslavām, jo tās palīdz sasniegt augstāku produktivitāti, labākus rezultātus. Kritizēšana rada pilnīgi pretēju efektu.

Pēc analoģijas - piemēram, suņa apmācībā daudz labākus rezultātus dos kārums pēc izpildīta uzdevuma nekā sodīšana par pieļautām kļūdām. Šajā ziņā mēs maz atšķiramies no suņa, jo

pēc uzslavu saņemšanas cilvēks ir motivēts paveikt vairāk.

Atsevišķos pētījumos noskaidrots, ka darbinieku uzmundrināšanas programmas uzlabo produktivitāti un kadru nomaiņu var samazināt pat par 40%.

 
Foto: PantherMedia/ScanPix, TVNET kolāža

4. Sievietēm patīk T

Zinātnieki apgalvo un pamato, ka sievietes uzmanību vairāk piesaista nevis tas, cik daudz nopelni vai kādu smaržūdeni lieto, bet gan tas, kādu T kreklu valkā.

Notingemas Trenta universitātē (Lielbritānijā) noskaidrots, ka vienkāršs, vienkrāsains T krekls ar milzīgu melnu T burtu uz krūtīm var ievērojami palielināt vīrieša pievilcību pretējā dzimuma acīs. Kā? T burta forma vizuāli palielina krūšu un vidukļa izmēru proporciju, kas ir viens no vīrišķības raksturlielumiem. Un atlētiski vīrieši sievietēm pamatā šķiet pievilcīgāki.

Šim fenomenam pierādījums tika rasts, lielai sieviešu grupai parādot attēlu ar vīrieti, kuram mugurā ir vienkāršs balts T krekls, krekls ar lielu T un krekls, uz kura attēlots apgriezts T. Sievietēm bija jānovērtē attēlā redzamā vīrieša pievilcība, veselības un intelekta līmenis.

Ja vīrietis jau dabiski bija ar gandrīz ideālu krūšu un vidukļa apkārtmēra proporciju, T burta efekts bija neliels (pamatā gan bija novērojama pozitīva korelācija). Bet, ja vīrietis bija attālāk no ideālās minēto ķermeņa daļu proporcijas, T burta psiholoģiskais efekts viņa pievilcību spēja pacelt par vairāk nekā 10%.

 
Foto: Phovoir/ScanPix

3. Jo mazāk tu zini, jo tev šķiet, ka zini vairāk

Viens no ironiskākajiem zinātniskajiem fenomeniem ir tā dēvētais Danninga - Krīgera efekts. Tā būtība ir saistīta ar cilvēka kompetenci, proti, jo nekompetentāks ir cilvēks, jo lielāka viņa pārliecība par savu kompetenci. Sakarības eksistence tika pierādīta Kornela universitātē vēl 1999.gadā.

Jo vairāk Danninga - Krīgera efektu analizē, jo nežēlīgāks tas šķiet. Cilvēki, kas no tā cieš, principā nespēj ne pamanīt, ne novērtēt neprasmi. Jo īpaši tas attiecas uz paša nemākulību. Tā rezultātā šāda cilvēka apziņā veidojas ilūzija par pārākumu un spējām, kas ir augstākas, nekā tās patiesībā. Ja tu lasi šo un esi simtprocentīgi pārliecināts, ka nekas no šeit rakstītā uz tevi neattiecas, tad, visticamāk, attiecas gan.

 
Foto: Phovoir/ScanPix

2. Darbu saraksts veicina produktivitāti

Zinātnieki ir pierādījuši, ka veicamo uzdevumu saraksta veidošana vai sasniedzamo mērķu pierakstīšana uz papīra ievērojami palielina varbūtību, ka uzdevumi tiks izpildīti un mērķi - sasniegti. Kāds ir skaidrojums? Zinātnieki skaidro, ka veicamo darbu fiziska pierakstīšana ir kā aktīva piedalīšanās un veido spēcīgāku pienākuma sajūtu darbus arī izdarīt.

Piedevām mērķu «uzlikšana uz papīra» palīdz vizualizēt prioritātes un labāk pārvaldīt laika resursus. Pētnieki norāda, ka nedēļa ir ideālais periods, kurā bez pārlieku lielu vai mazu saistību uzņemšanās plānot darbus un mērķus.

 
Foto: Phovoir/ScanPix

1. Sievietes vēlas to, ko nevar iegūt

The Journal of Experimental Social Psychology (Eksperimentālās sociālās psiholoģijas žurnāls) nesen veica pētījumu, kurā vēlējās noskaidrot, kurš no dzimumiem ir vairāk tendēts nodarboties ar tā dēvēto partnera piesavināšanos.

Pagātnē tika uzskatīts, ka vīrietis ir iekarotājs un vairāk nekā sievietes kāro iegūt jau aizņemtu partneri. Tomēr daži psihologi nevēlējās piekrist šim pieņēmumam un viņiem izrādījās taisnība. Nesenos eksperimentos atklāts, ka

nesaistītām sievietēm ir krietni vien lielāka interese par vīrieti, ja viņš ir aizņemts.

Lūk, kā tas tika noskaidrots: abu dzimumu eksperimenta dalībniekiem vispirms bija jāsniedz atbildes uz jautājumiem, kādus parasti uzdod iepazīšanās portālos. Eksperimenta nākamajā fāzē tā dalībniekiem tika parādīts ideālais pretējā dzimuma partneris, tikai vienai pusei tika paziņots, ka persona ir aizņemta, bet otrai - ka cilvēkam nav attiecību.

Kādi bija rezultāti? Vīriešiem lielā mērā bija vienalga, vai ideālā partnere ir aizņemta vai ne; rezultāti bija sadalīti vienlīdzīgi. Arī sieviešu vidū pamata rezultāti bija līdzīgi. Lielākās atšķirības uzrādīja brīvās sievietes - ja viņām pavēstīja, ka ideālais partneris ir brīvs, ieinteresētas bija tikai mazāk par 60% eksperimenta dalībnieču, savukārt par aizņemtu ideālo partneri interesentu īpatsvars uzlēca līdz 90%.

Citiem vārdiem sakot, brīviem vīriešiem meklējot partneri, lielākas izredzes gūt panākumus ir, tēlojot, ka mājās gaida otra pusīte. Lūk, tāda ir zinātne.

Komentāri (18)CopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu