Tramvaju apķēzītāji RS rada lielas galvassāpes

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Šā gada pirmajos trīs mēnešos sabiedriskā transporta huligāni uzdarbojušies īpaši aktīvi, radot "Rīgas satiksmei" (RS) vairāk nekā 70 000 latu zaudējumus, kas tiek segti arī no rīdzinieku kabatām. Līdz aprīļa beigām norisināsies akcija pret vandalismu "Roku darbs... to pamana", kuras laikā tramvaju vagonos tiks izlikti informatīvi plakāti ar attēliem, kādi izskatītos vagoni, ja tie netiktu atjaunoti. RS un pašvaldības policija pret demolētājiem sola vērsties īpaši bargi.

RS apkopotie dati liecina, ka 2010.gadā sabiedriskajā transportā kopumā tika konstatēti 2452 vandalisma akti - sasisti un saskrāpēti durvju un salona logu stikli, apzīmēti no ārpuses, sazīmēti saloni, sagriezti, nolauzti vai nozagti sēdekļi, nozagti avārijas āmuriņi un citi bojājumi. No tiem 1747 jeb 71% bojājumu veikti tieši tramvajos.

"Nekādu grafiti es te neredzu. Lielākoties tie ir vienkārši ķēpājumi," iesāk 5.tramvaju depo remontdarbnīcu vadītājs Ingus Strauts. Vakars, kad Brīvības ielā esošajā tramvaju galapunktā klāt bija arī TVNET, izvērtās salīdzinoši mierīgs. Tāds nav bijis pēdējais pusotrs gads, kura laikā Rīgas sabiedriskais transports no huligānu uzbrukumiem cietis izteikti bieži.

Rīgas 5.tramvaju depo ienāk 4., 6. un 11. maršruta tramvaji. Ik dienas apkrāsoti vai izdemolēti tiek aptuveni septiņi.

Viens pilnībā apķēpāts tramvaja vagons RS rada aptuveni 300 latu zaudējumus. Pērn, lai sakoptu vandaļu sabojātos pilsētas sabiedriskā transporta līdzekļus, Rīgas pašvaldība iztērējusi vairāk nekā 130 000 latu, savukārt šā gada trijos mēnešos zaudējumi jau ir 73 712 latu. Mērs Nils Ušakovs uzsver, ka tramvaju sakopšanas tēriņi segti no pilsētas budžeta, ko veido arī rīdzinieku maksātie nodokļi. Par pērn iztērēto naudu varētu nosiltināt un pilnībā atjaunot divus bērnudārzus.

6.tramvaja vadītāja Silvija novērojusi, ka starp huligāniem ir ne tikai jaunieši, bet arī pieaugušie
6.tramvaja vadītāja Silvija novērojusi, ka starp huligāniem ir ne tikai jaunieši, bet arī pieaugušie Foto: TVNET

Lielākie sabiedriskā transporta apzīmētāji un demolētāji ir jaunieši, ko netieši apstiprina fakts, ka visvairāk autobusi, trolejbusi un tramvaji no vandālisma cieš brīvdienās un ārpusskolas laikā. "Normālā" nedēļas nogalē tiek sabojāti vidēji 20 tramvaji, taču šī statistika attiecas tikai uz 5.depo Brīvības ielā. Realitātē skaitļi ir lielāki, jo tramvajus uzņem arī pilsētas 3.depo Fridriķa ielā.

Tramvaja vadītāja pienākumos ietilpst pēc katra apļa iebraukt galapunktā un pārbaudīt vagonu. Visvairāk cieš otrie vagoni, kurus vadītājs braukšanas brīdī nevar izkontrolēt. Aizturēt vandaļus nozieguma brīdī nav droši, un visbiežāk viņu nodarījumus tramvaju šoferi konstatē jau pēc atgriešanās depo.

"Viņu uzvedība ir diezgan cūcīga – tiek salauzti sēdekļi, apzīmēti un izsisti stikli. Citreiz pat neredz nevienu baltu vietu. Tā ir necieņa pret sevi un apkārtējiem,"

sarunā ar TVNET norāda 5. tramvaju depo tehniskā darbiniece Iveta. Viņa atbildīga par to, lai tramvaji būtu sakopti un tīri. Apķēpātāji viņai un citiem depo darbiniekiem galvassāpes sagādā regulāri.

Kā stāsta tramvaju vadītāji, huligāni ir piešāvušies un viņiem pilnīgi pietiek ar brīdi, kad tramvajs apstājies pieturā, lai uzņemtu pasažierus. 6.līnijas tramvaja vadītāja Silvija novērojusi, ka zīmē ne tikai jaunieši, bet arī pieaugušie.

RS ir izveidota plaša datubāze un nepieciešamības gadījumā, lai noteiktu vainīgo, uzņēmums ir gatavs izmantot arī grafoloģiskās ekspertīzes palīdzību
RS ir izveidota plaša datubāze un nepieciešamības gadījumā, lai noteiktu vainīgo, uzņēmums ir gatavs izmantot arī grafoloģiskās ekspertīzes palīdzību Foto: TVNET

"Kādam vīrietim labākajos gados patīk rakstīt vārdu "suns". Viņš lieliem burtiem to uzraksta gan aizmugurē, gan sānos. Diemžēl tāda ir mūsu uzvedības kultūra. Esmu tikai sieviete un nevaru aizturēt pieaugušus vīriešus," viņa saka. Tramvaju vadītāju versijas par huligānu iecienītāko maršrutu ir atšķirīgas – "krāsotāju brigādes" nemitīgi pārceļas no vienas vietas uz citu.

"Lielākās problēmas rodas tad, ja apzīmēts tiek viss tramvajs. Kaut arī pa nakti to pārkrāso no jauna, krāsa nepaspēj nožūt un nākamajā dienā tas jāatstāj depo," stāsta Ingus Strauts.

RS Ekspluatācijas direktors Jānis Dziedātājs aicina vecākus uzmanīt bērnus, kā arī pasažierus nepaiet garām, ziņojot par ļaundariem policijai, vai arī zvanīt uz RS bezmaksas informatīvo tālruni 8000 1919 vai vecākajam dispečeram 8000 0008. Dziedātājs pieļauj, ka, noķerot tramvaju apzīmētājus, tiks izmantota grafoloģiskā ekspertīze, kas varētu konstatēt arī viņu senākus zīmējumus.

"Par visiem gadījumiem izveidota datu bāze, un, ja ar policijas palīdzību mums izdosies noķert vainīgos, vienam otram vecākam tas būs kā zibens spēriens gaišā dienas laikā. [..] Zaudējumu summa varētu sniegties daudzos tūkstošos," apliecina uzņēmuma pārstāvis.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu