Mamerts Vaivads: «Sadarbībā ar Vitol būšu piesardzīgs optimists»

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: AFI

Plānots, ka 25. oktobrī notiks a/s Ventspils nafta akcionāru ārkārtas sapulce, kuras darba kārtībā ieplānots veikt izmaiņas sabiedrības statūtos, svītrojot ar akciju privatizāciju saistīto sadaļu.

Valstij piederošo VN akciju izsolē 2006. gada 5. oktobrī 34,5% kompānijas akciju nopirka globālajā naftas tirgū strādājošā kompānija Vitol Group. Ļoti ticams, ka jaunie akcionāri 25. oktobrī ierosinās izmaiņas arī VN padomes sastāvā. Par gaidāmajām pārmaiņām vienā no Latvijas lielākajiem uzņēmumiem uz Neatkarīgās lasītāju jautājumiem lūdzām atbildēt a/s Ventspils nafta padomes priekšsēdētāju un a/s Latvijas Naftas tranzīts (LNT) valdes priekšsēdētāju Mamertu Vaivadu.

– Kā vērtējat VN valsts akciju izsoles rezultātus? Vai jums bija liels pārsteigums, kad akcionāru lokā ieraudzījāt Vitol?

– Izsoles rezultāti ir labi. VN ir ieguvusi cienīgu akcionāru un partneri. Protams, bija klusa cerība akcionāru lokā redzēt kādu no lielākajām Krievijas naftas biznesa kompānijām, kurai būtu resursi un vēlēšanās izmantot Ventspils virzienu pilnā kapacitātē. Taču tā nav noticis. Akcijas iegādājās Vitol Group, un tas ir otrs labākais risinājums. Izsole ir veiksmīga gan Ventspilij, gan Latvijas valstij.

Lai gan daži rezultātu ir kritizējuši, kopumā tas ir Latvijas valsts labākais ieguvums visā privatizācijas vēsturē.

Protams, arī pirms izsoles bija zināmas prognozes, un Vitol nebija tas lielākais pārsteigums, jo naftas biznesa pasaulē tas ir ilgstoši un labi pazīstams nosaukums. Vitol uzņēmumi ir arī a/s Ventspils nafta sadarbības partneri tranzīta jomā, jo izmanto mūsu naftas un naftas produktu pārkraušanas termināli. 2005. gadā Vitol Group uzņēmumi caur a/s Ventspils nafta simtprocentīgi piederošo meitassabiedrību SIA Ventspils nafta terminālis pārkrāva gandrīz 0,4 miljonus tonnu naftas produktu. Vitol vienmēr ir izcēlies ar nestandarta biznesa priekšlikumiem, kas bija atšķirīgi no citiem mūsu sadarbības partneru priekšlikumiem. Ja lielākā daļa sadarbības partneru līgumus slēdza uz vienu gadu, Vitol izrādīja interesi par VN rezervuāru ilgtermiņa izmantošanu. Šī ilgtermiņa interese bija apstāklis, kura dēļ netika izslēgts, ka Vitol varētu veikt tik liela mēroga investīciju.

Vitol Group pārstāvji bija vieni no tiem uzņēmējiem, kas jau visai ilgstoši apliecināja savu interesi par a/s Ventspils nafta tranzīta nozares uzņēmumu attīstības perspektīvām un sadarbības paplašināšanas iespējām, piemēram, rakstot vēstules Latvijas premjeram.

– Vitol finanšu rādītāji simtos reižu pārspēj VN un LNT finanšu rādītājus, vai tas neradīs potenciālas problēmas akcionāriem rast kopēju valodu par VN stratēģisko attīstību? Pasaules praksē, ja finansiāli ļoti spēcīgs partneris ienāk uzņēmumā, kura akcionāriem ir mazākas finansiālas iespējas, sākas runas, ka tas ir pārņemšanas pirmais solis...

– Neatkarīgi no Vitol reputācijas vai iespējām LNT bija un paliek lielākais VN akcionārs. Es kā VN padomes priekšsēdētājs raudzīšu, lai turpmākā sadarbība ir izdevīga visiem akcionāriem un ceļ uzņēmuma vērtību.

Runājot par Vitol iespējām, Vitol Group 2005. gada apgrozījums sasniedzis 80,6 miljardus ASV dolāru. Kompānijas pamatdarbība ir naftas un naftas produktu transportēšana un tirdzniecība, tā nodarbojas arī ar naftas pārstrādi, pārvalda pārkraušanas termināļus un pārsūknēšanas cauruļvadus.

Tā ir pasaules mēroga kompānija, un visi praktiskie soļi vēl tikai tiks apzināti. Taču nedomāju, ka šie finanšu resursi būtu traucējoši, drīzāk tie ir liela priekšrocība.

Vērtējot Vitol iepriekšējo darbības pieredzi un arī tagad sarunās pausto, manuprāt, varētu nedaudz mainīties biznesa akcenti. Ir pausta liela interese par termināļu un rezervuāru parku ar 1,2 miljoniem kubikmetru, kas mums ir. VN līdz šim šajā jomā bija klasisks tranzīta bizness – preču tradicionāla pārkraušana. Vitol Roterdamā un citur veic darbu, lai uzlabotu naftas produktu kvalitāti un pielāgotu naftas produktu kvalitāti dažādu tirgu tehniskajām un ķīmiskajām prasībām. Tā ir, var teikt, sava veida ražošana. Ja šis virziens tiks attīstīts, Ventspils, iespējams, varētu kļūt par sava veida Roterdamu Baltijas jūras reģionā. Vitol vadība izteica arī interesi par tādu naftas produktu kā mazuts. Ja VN sāks darbu mazuta tirgus segmentā, būs nepieciešamas ievērojamas investīcijas, piemēram, būs jāpārbūvē viena no dzelzceļa estakādēm, lai tā varētu pieņemt mazutu. Tālākajā nākotnē būtu jāpalielina rezervuāru parks. Finansiāli spēcīgs partneris var nodrošināt termināļa izaugsmes perspektīvas tālākā nākotnē. Ar šādu uzņēmumu strādāt būs interesanti. Runājot par hipotētisku pārņemšanu, šādas sarunas nav bijušas.

– 25.oktobrī ieplānotās VN akcionāru ārkārtas sapulces darba kārtībā nav iekļauts jautājums par padomes pārvēlēšanu. Vai ir gaidāmas izmaiņas uzņēmuma pārvaldē?

– 12. oktobrī Londonā notika tikšanās starp Vitol Group mātessabiedrības valdes priekšsēdētāju Janu Teiloru un citiem augsta līmeņa Vitol vadītājiem un VN pārstāvjiem. Vitol pauda vēlmi tieši piedalīties VN operatīvajā darbībā, attiecīgi līdzdarbojoties uzņēmuma pārvaldes institūcijās. Vitol valdes priekšsēdētājs jau ir apmeklējis Ventspili.

Komerclikums pieļauj sapulcē izvirzīt arī darba kārtībā neiekļautus jautājumus.

– Kas vēl varētu mainīties pēc Vitol aktīvākas iesaistīšanās uzņēmuma darbā?

– Patlaban abpusējās sarunās kā aktuālākais tika skarts tieši jautājums par SIA Ventspils nafta termināļa darbības būtisku aktivizēšanu.

Abpusēja sadarbība pirmām kārtām varētu izpausties Ventspils naftas termināļa biznesa attīstīšanā, palielinot termināļa pārkraušanas apjomu un paplašinot uzglabājamo naftas produktu amplitūdu, ko no savas puses apņemtos nodrošināt Vitol. Jaunā akcionāra vadība uzskata, ka šādas sadarbības garantēšanai palīdzētu Vitol pārstāvju tieša iesaistīšana termināļa biznesa pārvaldē, un, iespējams, jau drīzumā Vitol savu priekšlikumu apspriešanai citiem akcionāriem varētu izteikt oficiāli. No Vitol vadības puses pausts gandarījums par termināļa tehnisko stāvokli. VN terminālis ir atzīts Eiropas mērogā.

– Vai Vitol vadības pārstāvji ir izrādījuši interesi par citiem holdinga uzņēmumiem, būtu loģiski naftas tranzīta loģistikā iesaistīt Latvijas kuģniecību?

– Tas ir interesants jautājums. Iespējams, ka Vitol daudz intensīvāk izmantos jūras ceļus.

– Jūs aktīvi iestājāties par valsts izstāšanos no Ventspils naftas akcionāru sastāva. Vai tagad esat apmierināts ar rezultātu?

– Mēs esam ilgus gadus runājuši par privatizācijas pabeigšanu. Tā tagad ir pabeigta un ir zināms gandarījums par to. Ar valsti kā īpašnieku no vienas puses strādāt bija viegli, jo valsts kā īpašnieks bija ļoti pasīva. Valsts līdzdalība, rūpes par kompāniju bija vājas. Jā! Strādāt bija viegli, bet no valsts pārstāvju puses nebija nekādu risinājumu un attīstību sekmējošu soļu. Tagad aina ir cita, jo jaunais VN akciju īpašnieks ir ieguldījis ievērojamu naudu – vairāk nekā 100 miljonus eiro, un īpašniekam šis ieguldījums būs jāatgūst ar uzviju. Uzņēmuma vadībai vieglu dienu vairāk nebūs. Būs cita spriedze. Būs jāmobilizējas un jāsastrādājas. Būs jārēķinās ar daudzām jaunām prasībām un jaunām pārmaiņām. Taču pagaidām tas attiecas uz VN termināli, jo jautājumi par pārējiem holdinga uzņēmumiem tiks iezīmēti vēlāk.

– Vai tagad, pēc izsoles, varat atklāt, vai starp potenciālajiem pretendentiem bija vēl kāds nozīmīgs tranzīta industrijas uzņēmums?

– Es pieļauju, ka daļa t. s. potenciālo pretendentu savu interesi publiski pauda tikai formāli. Taču es nedomāju, ka ar šo izsoli Krievijas uzņēmumiem ir zudusi interese par Ventspils virzienu, lai arī izsolē šo uzņēmumu nosaukumi neparādījās. Pašlaik vismaz viena Krievijas naftas nozares uzņēmuma vadītājs man ir atklāti izteicis nožēlu, ka nav piedalījies izsolē.

– Tagad, pēc iepazīšanās ar jaunā akcionāra plāniem, vai jums ir izveidojusies vīzija, kāda izskatīsies Ventspils nafta pēc pieciem gadiem?

– Lai vīzija iegūtu konkrētu izskatu, būtu kopā jāpastrādā vismaz vienu gadu. Tagad mana vīzija vairāk balstās uz intuīciju. Sliktāk noteikti nebūs. Esmu dzirdējis ļoti optimistiskus izteikumus par gaidāmajām pārmaiņām uzņēmumā. Esmu piesardzīgs optimists, jo vēl nav pamata teikt: "Urā!". Vēl priekšā ir savstarpējas pielāgošanās posms, kas parasti nav ar rozēm kaisīts. Taču jau tagad varu prognozēt, ka VN termināļa rezervuāra parks piecos gados varētu pieaugt no divām līdz trim reizēm. Apjomiem līdz ar to būs jābūt ievērojami lielākiem.

Vitol ir labi atpazīstams un Krievijā zināms ar atzītu reputāciju. Tas palielina cerības atgūt Krievijas tirgu. Tas ir ļoti pozitīvi, un līdz ar to uz uzņēmuma nākotni raugos ar piesardzīgu optimismu. Terminālim vajadzēs investīcijas, un investīcijas būs. Nākotnē redzu labu izaugsmi, bet pagaidām saglabāju piesardzīgu attieksmi – vispirms sadarbība jāuzliek uz sliedēm, tad varēsim priecāties.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu