Globālā sasilšana atvērusi Ziemeļu jūras maršrutu konteineru transportam

TVNET
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Konteinerkuģis “Venta Maersk” Vladivostokas ostā
Konteinerkuģis “Venta Maersk” Vladivostokas ostā Foto: Reuters/ScanPix

Dānijas konteinerkuģis “Venta Maersk” šonedēļ kļuva par pirmo konteinerkuģi, kas devies ceļā pa Ziemeļu jūras maršrutu, kas savieno Atlantijas un Kluso okeānu. Maršruts globālās sasilšanas rezultātā kļuvis pieejamāks kuģošanai, vēsta Lielbritānijas raidsabiedrība BBC. 

Dānijas kuģniecības un naftas koncerna «A.P. Moller-Maersk» konteinerpārvadājumu struktūrvienībai «Maersk Line» piederošais kuģis «Venta Maersk» ceturtdien devās ceļā no Krievijas pilsētas Vladivostokas. 

Kuģis, kas ved 3600 konteineru, plāno septembra beigās ierasties Sanktpēterburgas ostā. 

Izmantojot Ziemeļu jūras maršrutu, kuģis ceļu no Vladivostokas līdz Sanktpēterburgai plāno veikt par 14 dienām ātrāk, nekā tas tiktu veikts pa Dienvidu maršrutu caur Suecas kanālu.

Foto: Reuters/Scanpix

 «Maersk Line» pārstāvji informē, ka kuģa apkalpe arī vāks datus par to, vai ledus kušana Ziemeļu ledus okeānā ir padarījusi kuģošanu šajā maršrutā ekonomiski dzīvotspējīgu. 

Ledus sega Ziemeļu ledus okeānā lielāko platību klāj ziemas beigās martā, savukārt mazākais ikgadējais ledus segas daudzums tiek fiksēts septembrī, vēsta aģentūra «Reuters». 

Ledus sega Ziemeļu jūras maršrutā pēdējās desmitgadēs ir ievērojami samazinājusies, zinātniekiem šo tendenci galvenokārt skaidrojot ar cilvēku izraisītām klimata pārmaiņām. 

«Izmēģinājuma ceļojums ļaus mums izvērtēt ekonomisko izdevīgumu konteineru transportēšanai Ziemeļu jūras maršrutā, kā arī ievākt datus,» teikts «Maersk Line» paziņojumā. 

Kuģis «Venta Maersk» ir izgatavots kā jaunās ledus klases konteinerkuģis. Pirmajā ceļojumā tas vedīs saldētas zivis un citas saldētas preces, un citas ģenerālkravas. 

Ziemeļu jūras maršruts stiepjas no Barenca šauruma starp Krieviju un Aļasku austrumos līdz Norvēģijai rietumos.

Foto: Reuters/Scanpix

Līdz šim kuģiem, kas devās šajā maršrutā bija nepieciešams kodolledlaužu eskorts, kas kuģniecības uzņēmumiem izmaksā ļoti dārgi. 

Tomēr globālā sasilšana pēdējo gadu laikā ir padarījusi maršrutu vieglāk kuģojamu. 

Kā secināts Kopenhāgenas Biznesa skolas pētījumā, Ziemeļu jūras maršruts ekonomiski izdevīgs varētu kļūt līdz 2040.gadam, pie nosacījuma, ja ledus daudzums Ziemeļu ledus okeānā turpinās samazināties līdzšinējā ātrumā.

Foto: Reuters/Scanpix

«Venta Maersk» kļūs par pirmo konteinerkuģi, kas Ziemeļu jūras maršrutu pieveicis vienatnē, tomēr iepriekš šo maršrutu bez ledlauža palīdzības ir veikuši arī citi kuģi. 

Piemēram, pagājušajā gadā šo maršrutu vienatnē pieveica īpaši šim ceļojumam būvēts tankkuģis «Christophe de Margerie», kas veda sašķidrinātās dabasgāzes kravu. 

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu