PTAC aicina finanšu problēmu gadījumā sazināties ar pakalpojumu sniedzējiem

CopyLinkedIn Draugiem X
Foto: LETA

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) aicina iedzīvotājus finanšu problēmu gadījumā sazināties ar pakalpojumu sniedzējiem.

PTAC aģentūrai LETA norādīja, ka saistībā ar valstī izsludināto ārkārtējo situāciju ir veiktas izmaiņas normatīvos, kas patērētājiem varētu palīdzēt gadījumā, ja ir radušās finansiālas grūtības izpildīt saistības - apmaksāt rēķinus, veikt kredītmaksājumus u.c. Tāpat Covid-19 radījis būtisku ietekmi uz kredītdevēju piedāvāto pakalpojumu pieejamību un esošo saistību sekmīgu izpildi.

"Ja ir radušās saistību izpildes grūtības, aicinām sazināties ar savu kredīta devēju pēc iespējas ātrāk un rast piemērotāko risinājumu saistību izpildei," pauda PTAC, piebilstot, ka šajā gadījumā klusēšana būs neveiksmīga problēmas risinājuma stratēģija.

Tāpat PTAC iesaka pēc iespējas maksājumus veikt noteiktajā termiņā un neatlikt, jo liels nesamaksātās summas uzkrājums var izrādīties nozīmīgs apgrūtinājums nākotnē. Tostarp arī kredītbrīvdienas un citu maksājumu atlikšana ir tikai īslaicīgs risinājums.

PTAC atzīmēja, ka saistībā ar Covid-19 izplatību šogad no 1.aprīļa līdz 1.septembrim patērētāju kreditēšanas līgumos paredzētie nokavējuma procenti aizstājami ar nokavējuma procentu apmēru 6% gadā no kavētā pamatsummas maksājuma. Vienlaikus kredīta devējs var turpināt piemērot līgumā noteiktos procentus par aizdevuma lietošanu saskaņā ar līgumā noteikumiem.

No šā gada 22.marta parādu atgūšanas pakalpojuma sniedzējam un jebkuram komersantam (kreditēšanas pakalpojumu sniedzējs, pārdevējs, pakalpojumu sniedzējs, telekomunikāciju, apsaimniekošanas pakalpojumu sniedzējs u.c.), kurš ir tiesiskās attiecībās ar parādnieku un kuram ir tiesības prasīt parāda samaksu, sākot parāda ārpustiesas atgūšanu, jānodrošina patērētājam tiesības 60 dienu laikā izteikt rakstveida iebildumus pret parāda esamību, tā apmēru un samaksas termiņu. Šajā laikā nedrīkst tikt veiktas darbības, kas var radīt nelabvēlīgas sekas, piemēram, iekļaut informāciju par parādnieku un tā parādu parādvēstures datubāzē, vai palielināt parāda atgūšanas izdevumus.

PTAC ir veicis arī sākotnēju tirgus izpēti un secinājis, ka lielākās kredītiestādes šobrīd piedāvā atlikt pamatsummas maksājumus, tostarp hipotekārās kreditēšanas jomā no trim līdz 12 mēnešiem, bet patēriņa kredītiem un līzingam, tostarp auto līzingam - no trim līdz sešiem mēnešiem. 

Pieteikties kredītbrīvdienām iespējams internetbankā vai arī sazinoties ar kredītdevēja pārstāvi. Lielākie patērētāju kreditēšanas pakalpojumu sniedzēji, tostarp nebanku kredītdevēji piedāvā atlikt maksājumus līdz 60 dienām, sadalīt maksājumus un veikt minimālo maksājumu.

Komisijas maksu par iesnieguma izskatīšanu kreditētāji nepiemēro, taču tā var tikt piemērota gadījumos, ja paredzēti būtiski līguma grozījumi un nepieciešams veikt notariālu apstiprinājumu.

Lai pieteiktos kredītbrīvdienām, var tikt pieprasīts iesniegt papildus dokumentus un apliecinājumu, par to, ka klients ārkārtējās situācijas laikā patiešām ir nonācis finansiālās grūtībās, piemēram, Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras izziņa vai apliecinājums no darba devēja, par to, ka klients atrodas bezalgas atvaļinājumā vai ir samazinājušies viņa ienākumi.

PTAC: Nopirktās biļetes uz kultūras pasākumiem tik ātri apmainīt nevarēs

Neziņa par to, cik ilgi turpināsies pulcēšanās ierobežojumi, liedz kultūras pasākumu rīkotājiem norēķināties ar skatītājiem par jau pārdotajām biļetēm.

PTAC uzsver, ka neatkarīgi no ārkārtējās situācijas ilguma bešā atstāt nevienu nedrīkst un uzņēmējiem būs pienākums par biļetēm iztērēto naudu atmaksāt vai arī piedāvāt koncertu vai izrādi noskatīties citā laikā.   

Vienlaikus centra vadītāja uzsver, ka šobrīd ir pāragri no kultūras pasākumu organizētājiem prasīt konkrētus pārcelto izrāžu vai naudas atmaksas datumus, piemetinot, ka jāgaida ārkārtas situācijas beigas un jauni lēmumi. 

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu