Pagarināta pieteikšanās "Pasažieru vilciena" dīzeļvilcienu iepirkumā

FOTO: Zanda Seņkova / LETA

Pagarināta pieteikšanās AS "Pasažieru vilciens" iepirkumā par astoņu jaunu pasažieru pārvadāšanai paredzētu dīzeļvilcienu piegādi, liecina Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) informācija.

Sākotnēji pieteikšanās termiņš konkursā bija 5.jūnijs, bet tas ir pagarināts līdz 19.jūnijam.

Jau ziņots, ka "Pasažieru vilciens" maija sākumā izsludināja konkursu par astoņu dīzeļvilcienu iegādi. Vienlaikus uzvarējušam pretendentam būs jāpiegādā dīzeļvilcienu uzturēšanai nepieciešamās iekārtas, kā arī rezerves daļu fondu. Tāpat būs jāapmāca personāls šo vilcienu ekspluatācijā un uzturēšanā. 

Konkurss tiek organizēts kā sarunu procedūra un notiek divās kārtās - kandidātu atlase, kā arī piedāvājumu iesniegšana, vērtēšana un sarunas ar pretendentiem.

Uzņēmumā skaidroja, ka dīzeļvilciens ir motorvagonu vilciens, kuru darbina vismaz divi dīzeļdzinēji un kura darbināšanai nav nepieciešama atsevišķa lokomotīve. 

Kandidātu atlases nolikumā norādīts, ka precīzs iepirkuma priekšmeta raksturojums tiks iekļauts iepirkuma tehniskajā specifikācijā, kas tiks nosūtīta atlasītajiem kandidātiem kopā ar uzaicinājumu iesniegt piedāvājumu un piedalīties sarunās atbilstoši otrās kārtas nolikumam. 

Tomēr nolikumā paredzēts, ka viena dīzeļvilciena sastāva ietilpībai ir jābūt no 200 līdz 250 pasažieru sēdvietām, bet viena sastāva garums nedrīkst pārsniegt 110 metru. Tāpat ir uzskaitīts minimālo prasību kopums, kam jāatbilst jaunajiem dīzeļvilcieniem, piemēram, vilcienā jābūt nodrošinātām tādām pasažieru ērtībām kā labierīcības, viena līmeņa iekāpšana, velosipēdu novietnes un citām. Savukārt vilcienu konstruktīvajam ātrumam jābūt vismaz 140 kilometriem stundā. 

Dīzeļvilcieni būs jāpiegādā līdz 2023.gada 30.novembrim. Iepirkuma līgumu ir plānots noslēgt līdz šā gada 31.decembrim. 

Galvenais kritērijs piedāvājuma vērtēšanā būs saimnieciskais izdevīgums, proti, cenas vai izmaksu efektivitāte un kvalitātes kritēriji. 

Dīzeļvilcienu iegādei paredzēts tērēt līdz 75 miljoniem eiro, iepriekš pauda satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP). 

Savukārt uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Rodžers Jānis Grigulis martā aģentūrai LETA sacīja, ka jauni dīzeļvilcieni būtu vajadzīgi jau šogad. "Taču ir jābūt reāliem un jāskatās arī uz to, kā norit iepirkumu procedūras. Turklāt iepirkuma uzvarētājam vajadzēs šos vilcienus vēl saražot un sertificēt," skaidroja uzņēmuma valdes priekšsēdētājs.

Viņš arī minēja, ka procesa paātrināšanai "Pasažieru vilciens" var skatīties uz tiem vilcienu modeļiem, kuri jau ir adaptēti Latvijā esošajam sliežu platumam, - šādus modeļus uzņēmums varētu iegādāties ātrāk, jo tie nebūtu no jauna jāprojektē.

"Vilcienu izgatavošanā ir trīs posmi - projektēšana, ražošana un sertificēšana. Krīzes apstākļos mēs projektēšanas posmu varam izlaist, ja pasūtām kaut ko, kas tirgū ir jau pieejams un adaptēts pie mums esošajam sliežu platumam," teica Grigulis.

"Pasažieru vilciens" šobrīd izmanto 22 dīzeļvilcienu sastāvus, no kuriem septiņi ir "DR1A" modeļa dīzeļvilcieni ar Krievijas ražotāja "Zvezda" motoriem. Pērnā gada nogalē "Zvezda" tika iekļauta ASV sankciju sarakstā, tāpēc aktualizējās jautājums par dīzeļvilcienu parka nomaiņu.

Grigulis stāstīja, ka pērn "Pasažieru vilcienam" bija jāizveido attīstības modelis zonām ārpus elektrificētajām dzelzceļa līnijām, tomēr, sākot darbu, nebija domāts, ka dīzeļvilcienu nomaiņa kļūs akūta.

"Brīdī, kad nāca gaismā problēmas ar "Zvezda" dzinēju piegādātāju, tas pārvērtās par krīzes plānu," uzsvēra Grigulis, piebilstot, ka dīzeļvilcienus būtu jāsāk mainīt jebkurā gadījumā, mainoties kopējai Eiropas politikai par zaļo principu nodrošināšanu transportā. 

Viņš teica, ka ne "Zvezda", ne MTU dzinēji vairs neatbilst normām par pieļaujamo izmešu daudzumu. Turklāt runa nav tikai par dzinējiem, bet arī par ritošo sastāvu jeb vilcieniem kopumā, jo tie nāk mantojumā vēl no Padomju Savienības norieta laikiem.

Viņš arī iepriekš norādīja, ka kopējā iepirkuma summa par trim līdz septiņiem dīzeļvilcienu sastāviem būtu 30 līdz 70 miljoni eiro.

Uz augšu