IZM: Pašvaldībām jāpārliecinās par skolēnu tehniskajiem resursiem un piekļuvi internetam

TVNET/LETA
CopyLinkedIn Draugiem X
Skolēns. Ilustratīvs foto.
Skolēns. Ilustratīvs foto. Foto: Kyodo / Reuters

Pašvaldības un skolu vadību aicina pārliecināties par skolēnu tehnisko resursu pieejamību un piekļuvi internetam, paredz Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) izstrādātie ieteikumi mācību procesa organizēšanai vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs, ievērojot epidemioloģisko situāciju Covid-19 laikā.

IZM ir izstrādājusi ieteikumus izglītības iestādēm mācību procesa organizēšanai izglītības ieguvei klātienes formā, tajā skaitā mācības organizējot arī attālināti, atbilstoši izglītības iestādes īstenotajai izglītības programmai, lai mazinātu iespējamos inficēšanās riskus ar Covid-19.

Ieteikumi esot izmantojami kopā ar projekta "Skola 2030" izstrādātajiem metodiskajiem ieteikumiem "Vadlīnijas vispārējās un profesionālās izglītības iestādēm attālinātu mācību īstenošanai izglītības iestādē", kā arī ievērojot "Ieteikumus izglītības iestādēm piesardzības pasākumu īstenošanai Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai".

Būtībā izglītības iestādes vadība sadarbībā ar dibinātāju, un izglītības iestādes padomi, lemj par mācību procesa organizēšanas modificēšanu, lai pēc iespējas mazinātu skolēnu/audzēkņu un skolotāju inficēšanās riskus.

Taču IZM ir izstrādājusi ieteikumus, kā palīdzēt ieviest un nodrošināt Ministru kabineta noteikumos noteiktos piesardzības pasākumus.

Organizējot mācības, ministrija iesaka mācību saturu pielāgot situācijai, piemēram, attālinātā procesā plānot mazākā apjomā nekā tikai klātienes mācībās izglītības iestādes telpās. 

Tāpat IZM rekomendē skolām veidot mācību stundu plānu nedēļai, vairākām nedēļām vai mēnesim no skolēna perspektīvas un specifiski konkrētajai situācijai. Mācību stundas piedāvā plānot blokos, kā arī samazināt mācību priekšmetu/kursu skaitu dienā, tos apvienojot vienā mācību jomās vai

veidojot moduļus starp mācību jomām.

Tāpat IZM aicina skolas plānot mācību stundas un nodarbības tā, lai skolotāji iespēju robežās strādātu ar vienas klases/grupas skolēniem. Nepieciešamības gadījumā lietotu atbilstošus individuālās aizsardzības līdzekļus, lai mazinātu inficēšanās riskus.

Vienlaikus ministrija aicina ievērot audzēkņa mācību slodzi. Attālinātā darba mācību slodze dienā atkarībā no skolēna vecuma nevar pārsniegt 6-8 mācību stundas.

Ministrija arī piedāvā mācības organizēt pa klasēm vai izglītības pakāpēm, lai tās būtu nošķirtas, savstarpēji noslēgtas, un ilgākā laika posmā nemainītos to sastāvs. Īstenojot mācības izglītības iestādes telpās, IZM aicina paredzēt atšķirīgus mācību sākuma laikus, un atteikties  no vienotiem starpbrīžiem vai starpbrīžiem vispār, mācību stundu laikā organizējot dinamiskās pauzes, nodrošinot regulāru telpu vēdināšanu.

Attiecībā uz mācību ekskursijām, IZM aicina tās plānot sadarbībā ar uzņēmumu, muzeju, izstādes organizētāju un citām iesaistītajām pusēm, nodrošinot apmeklētāju plūsmu nepārklāšanos.

IZM ieteikumos aicina skolas ievērot skolēna mācīšanās vajadzības, tai skaitā sociāli emocionālās, sniegt atbalstu un nepieļaut jebkāda veida diskrimināciju vai aizskaršanu, piemēram, analizējot mājas

darbus, filmētu materiālu un sniegtu atgriezenisko saiti skolēnam citu skolēnu klātbūtnē.

Skolām iesaka arī nodrošināt atbalstu skolēnam atbilstoši viņa tā brīža vajadzībām. Ja nepieciešams, operatīvi meklēt atbalsta personāla vai kāda cita speciālista vai dienesta palīdzību. Ministrija aicina skolu pārliecināties par skolēna tehnisko resursu pieejamību un piekļuvi internetam, kā arī meklēt risinājumu un nodrošināt kvalitatīvu un efektīvu mācību procesu neatkarīgi no audzēkņa rīcībā esošajiem resursiem un tehnoloģiskajām iespējām.

Jau ziņots, ka no šā gada 1.augusta mācību procesu organizēs klātienē izglītības iestādē, bet būs jāievēro virkne piesardzības prasību, tostarp jāorganizē izglītojamo plūsma, mazinot to krustošanos, kā arī nepieļaujot drūzmēšanos, otrdien atbalstot grozījumus noteikumos "Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai", lēma valdība.

IZM un Valsts izglītības satura centrs otrdien informēja, ka mācību organizēšana no nākamā mācību gada plānota trīs modeļos. Pašlaik uzskatāms, ka no 1.septembra mācības visās izglītības iestādēs Latvijā notiek klātienē un tas ir A modelis, ja epidemioloģiskā situācija ir līdzīga kā tagad.

Valdības atbalstītie grozījumi nosaka, ka arī šajā gadījumā, ja nepieciešams, izglītības procesu, atbilstoši izglītības iestādes dibinātāja lēmumam daļēji varēs īstenot attālināti, piemēram, to varēs darīt vienu dienu nedēļā, lai nodrošinātu distancēšanās iespēju, piemēram, koplietošanas telpu piepildījuma un izglītojamo plūsmas organizēšanas un kontroles nolūkā.

IZM norāda, ka šis nosacījums vispārējās izglītības iestādēs attiecināms tikai uz 7.-12.klasi, ņemot vērā izglītojamo vecumposmu un līdzdalību pašvadītā mācību procesā. Attiecīgi profesionālās izglītības iestādēs šāds risinājums iespējams visos kursos un grupās.

Vienlaikus, lai sekmīgi īstenotu mācību procesu, izglītības iestādes vadītājam būs jānosaka kārtību par mācību un pedagogu darba organizāciju, tai skaitā jānosaka komunikācijas kanālus ar izglītojamiem un viņu vecākiem.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu