PTAC aicina iedzīvotājus būt uzmanīgiem ar "Melnās piektdienas" piedāvājumu izmantošanu internetā

Aplikācijas telefonā. Ilustratīvs attēls. FOTO: Chandan Khanna/AFP

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) aicina cilvēkus būt uzmanīgiem, izmantojot tā dēvētās "Melnās piektdienas" un Ziemassvētku akciju piedāvājumus, iepērkoties internetā gan interneta veikalos, gan sociālajos tīklos.

PTAC Baiba Vītoliņa norāda, ka pēdējo mēnešu laikā saņēmis vairāk nekā 700 patērētāju sūdzību par interneta veikalā apmaksātām, bet nepiegādātām precēm. Vairāki tiešsaistes veikali ir beiguši savu darbību, bez naudas un precēm atstājos daudzus patērētājus. "Tādēļ aicinu patērētājus šajā iepirkšanās drudzī īpaši atbildīgi un rūpīgi izvēlēties interneta vietni, kur iegādāties preces vai pakalpojumus. Uzmanīgi izvērtējiet jebkuru piedāvājumu, sevišķi, ja tas šķiet īpaši pievilinošs," atgādina Vītoliņa.

PTAC, konsultējot patērētājus, kā arī palīdzot risināt viņu sūdzības, novērojis vairākas problēmas tiešsaistes tirdzniecībā, kas, iespējams ir saistītas arī ar Covid-19 ierobežojumiem - preču nepiegādāšana vai aizkavēta piegādāšana, grūtības sazināties ar interneta veikaliem, nepatiesi norādītas cenas u.c.

Ņemot vērā pasūtījumu apjomu interneta veikalos, dažkārt komersanti nespēj preci piegādāt tik ātri kā iepriekš. Šādos gadījumos PTAC aicina patērētājus būt saprotošiem, jo dažkārt preci nepiegādā, jo piegādes uzņēmumi ir pārslogoti, piemēram, pakomāti ir pilni un tajos nav iespējams ievietot pasūtījumu. PTAC šādās situācijās vispirms iesaka sazināties ar komersantu, lai risinātu radušos situāciju.

Vienlaikus interneta veikaliem ir svarīgi pievērst īpašu uzmanību patērētājiem apsolītajiem preču piegāžu un pakalpojumu sniegšanas termiņiem, to nosacījumiem un citai būtiskai preču pieejamības informācijai. Ja minētais netiek ievērots, rodas patērētāju maldinājuma riski un negodīgas komercprakses pazīmes, atzīmē PTAC.

Centrā skaidro, ka papildus interneta veikaliem, aktīva tirdzniecība norit arī sociālajos tīklos "Facebook" un "Instagram", kur tāpat kā interneta veikalos ir jābūt sniegtai informācijai par pārdevēja nosaukumu, reģistrācijas numuru un juridisko adresi, ja pārdevējs ir komersants, vai arī pārdevēja vārdu, uzvārdu un adresi, ja pārdevējs ir fiziska persona, kā arī atteikuma tiesībām un citiem distances līguma noteikumiem Tāpat patērētāji tiek aicināti pirms pasūtījuma veikšanas painteresēties par citu patērētāju pieredzi un atsauksmēm saistībā ar attiecīgo produktu iegādi vai sadarbību ar konkrēto pārdevēju.

"Būtiska atšķirība starp pārdošanu parastā veikalā un distances tirdzniecībā ir atteikuma tiesības. Tas nozīmē, ka patērētājam ir tiesības atteikties no pasūtījuma 14 dienu laikā pēc piegādes brīža bez īpaša iemesla. Šajā laikā patērētājam ir tiesības pārbaudīt preces īpašības tiktāl, cik to būtu iespējams izdarīt parastā veikalā. Taču ir gadījumi, kuros patērētājs nevar izmantot likumā noteiktās atteikuma tiesības, piemēram, iegādājoties digitālo saturu vai atvērts tādas preces iepakojums, kuru veselības un higiēnas apsvērumu dēļ nevar atdot atpakaļ," stāsta PTAC.

Savukārt, ja tirgotājs nav informējis patērētāju par atteikuma tiesībām un nav nodrošinājis "atteikuma veidlapu" - atteikuma tiesības ir izmantojamas viena gada laikā. Vienlaikus atgādinām, ka par distances tirdzniecību tiek uzskatīta arī pārdošana sociālajos tīklos, tostarp "Facebook" un "Instagram".

Lai arī interneta veikali būtiski atvieglo cilvēku ikdienu, PTAC aicina patērētājus būt uzmanīgiem. Ieteicams izvēlēties komersantus, kuri ļauj veikt apmaksu preces saņemšanas brīdī, ar pēcapmaksu vai ar maksājuma karti, kas sniedz papildu drošību ļaunprātīgu pārdevēju gadījumā.

Uz augšu
Back