Indijas Covid-19 katastrofa var ievērojami pasliktināt situāciju daudzās svarīgās nozarēs

FOTO: AP/Scanpix

Indija pašlaik pieredz ļoti smagu Covid-19 izplatības vilni, kas apdraud valsts ekonomisko atlabšanu, kā arī rada triecienu vairākām globāli svarīgām nozarēm, ziņo CNN.

Āzijas trešā lielākā ekonomika jau vairākas nedēļas nespēj kontrolēt postošo Covid-19 izplatības vilni. Ik dienas tiek reģistrēti simtiem tūkstošu jaunu gadījumu, bet ekonomisti ir spiesti pārvērtēt ekonomiskās izaugsmes prognozes Indijai, kas iepriekš bija mērāmas ar vismaz 10% atzīmi. Tās nav labas ziņas valstij, kas pērn piedzīvoja pirmo recesiju vairāk nekā 25 gadu laikā.

Indijas premjers Narendra Modi ir atteicies ieviest vēl vienu valsts līmeņa lokdaunu, tomēr vairāki reģioni tāpat ir ieviesuši ļoti stingrus ierobežojumus. Atsevišķas globālas nozīmes industrijas ar bažām skatās uz Indiju. Ja krīze padziļināsies, tad viss – sākot ar apģērbu nozari, beidzot ar finanšu pakalpojumiem – piedzīvos sāpīgu sitienu.

Piegādes ķēdes

Aptuveni 80% no pasaulē pārvadātajām precēm tiek pārvadātas ar kuģiem, un Indija piegāžu ķēdēs spēlē ļoti nozīmīgu lomu. Aptuveni 200 000 no 1,7 miljoniem reģistrēto jūrnieku visā pasaulē ir indieši. Daudziem no viņiem ir virsnieku pakāpes, un viņu prasmes ir ārkārtīgi svarīgas dažādu uzdevumu veikšanai.

“Mēs ceram, ka situācija normalizēsies, pretējā gadījumā pieredzēsim milzīgu jūrnieku deficītu, kas var izjaukt globālo piegāžu ķēžu darbību,”

4

norādīja Starptautiskās Kuģniecības kameras ģenerālsekretārs Gajs Platens.

Ņemot vērā, ka daudzas valstis ir liegušas nosēsties lidmašīnu reisiem no Indijas, jau pašlaik ir neiespējami pārvietot strādājošos Indijas pilsoņus uz dažādām pasaules ostām.

Pasaulē lielākās jūras kravu pārvadājumu kompānijas “Maersk” pārstāvis Renē Pīls Pedersens norādīja, ka valstīm ir jāsāk izdalīt, vai cilvēki ir vienkārši ceļotāji, vai arī viņi ir devušies darba darīšanās. Pretējā gadījumā var nākties saskarties ar nopietnu triecienu kravu plūsmām, kā arī pieredzēt īstu “humāno krīzi”, jo Indijas pilsoņiem – kuģu apkalpes locekļiem būs liegts pamest kuģus un atgriezties mājās.

“Tam būs smaga ietekme uz jūrnieku garīgo veselību,” norāda Pedersens, kura pārstāvētajā kompānijā 30% jūrnieku ir Indijas pilsoņi. Jau pašlaik pandēmija ir radījusi īstu haosu globālajā kuģniecības nozarē, jo vairāk nekā 200 000 jūrnieku ir iesprostoti uz saviem kuģiem. Daudzi jūrnieki savas darbavietas ir sākuši saukt par “peldošiem cietumiem” – Pedersens baidās, ka šis scenārijs kļūs vēl aktuālāks gadījumā, ja Indijas Covid-19 katastrofai nebūs gala.

Eksperti norāda, ka jūrnieku vakcinēšana var būt risinājums, kā atjaunot iespējas viņiem brīvi pārvietoties, tomēr šis uzdevums ir ļoti sarežģīti paveicams.

4

Vakcīnas un citi medikamenti

Globālās vakcinācijas norise jau pašlaik cieš no Indijas Covid-19 katastrofas sekām. Vairāk nekā 60% no pasaulē saražotajām vakcīnām nāk tieši no Indijas. Šī valsts ir mājvieta Indijas Seruma institūtam (SII), kas ir lielākais vakcīnu ražotājs pasaulē. Valsts plašās ražošanas iespējas ir iemesls, kādēļ Indija ir parakstījusi COVAX vienošanos – globālo iniciatīvu, kas ļaus zemāku ienākumu valstīm par zemākām cenām vai pat par brīvu saņemt vakcīnas.

Pagājušajā gadā SII parakstīja vienošanos par vairāk nekā 200 miljonu Covid-19 vakcīnu devu ražošanu vairāk nekā 92 pasaules valstu vajadzībām. Tomēr brīdī, kad vakcinēti mazāk nekā 2% Indijas iedzīvotāju, valdība un SII ir mainījušas galveno fokusu, prioritāri rūpējoties par vakcīnu piegādēm Indijas iedzīvotājiem.

Ar to sliktās ziņas nebeidzas. Neraugoties uz Covid-19 vakcīnu trūkumu, globālajai farmācijas nozarei var būt arī citas sekas,

Indija ir lielākais dažādu lēto medikamentu ražotājs pasaulē. Zāles, kas faktiski ir kā kopijas lielo farmācijas uzņēmumu ražotajām, ir tikpat efektīvas, bet lētākas nekā “oriģinālās alternatīvas”. Piemēram, ASV 90% recepšu tiek izmantotas, lai iegādātos “lētās zāles”, kas tiek ražotas Indijā.

Tomēr arī medikamentiem ir vajadzīgas izejvielas. Tā, piemēram, Indijas medikamentu ražotāji iegūst vairāk nekā 70% no izejvielām Ķīnā. Tas ir piegādes ķēdes posms, kas pašlaik izskatās ļoti trausls. Aprīļa beigās Ķīnas “Sichuan Airlines” apturēja kravas lidojumus uz Indiju. Lai arī liegums bija uz 15 dienām, tas bija pietiekami, lai Indijas valdības pārstāvji vērstos pie Ķīnas amatpersonām ar lūgumu iejaukties.

Indijas Farmācijas eksporta padomes direktors Rāvi Udaja Baskars vēstulē Ķīnas vēstniekam rakstīja, ka “spriedze ir ļoti liela, un kravas lidojumu apturēšanai var būt nopietnas sekas”.

“Lielākā daļa valstu paļaujas uz Indiju kā galveno medikamentu ražotāju, un Indija ir ļoti atkarīga no Ķīnas. Tas būs ļoti liels trieciens farmācijas nozarei, ja piegādes ķēde tiks apturēta,”

4

norāda Džona Hopkinsa biznesa skolas profesors Tinlongs Dajs.

Lai arī situācija bija visai saspringta, sekas tomēr nav tik dramatiskas. Baskars pagājušajā nedēļā atklāja, ka pašlaik nav nekādu problēmu ar medikamentu nodrošinājumu, savukārt Indijas farmācijas kompāniju izejvielu krājumi ir pietiekami, lai darbotos vismaz 3-4 mēnešus. Turklāt “Sichuan Airlines” lidojumus uz Indiju varētu atsākt jau tuvākās nedēļas laikā.

Apģērbi

Indija ir viena no lielākajām tekstila eksportētājām pasaulē, un šī industrija saskaras ar ļoti nozīmīgām darbaspēka problēmām.

“Šī ir pirmā reize, kad mūsu paaudze pieredz ko tādu. Bija izskatīti dažādi scenāriji, bet ko tādu negaidījām,” sacīja apģērbu ražotāja “NG Apparels” biznesa attīstības vadītājs Arpits Arjans Gupta. Kompānija nodrošina tādu zīmolu ražošanu kā “New Balance” un “Nordstrom”. Uzņēmumā darbojas vairāk nekā 100 speciālisti, no kuriem puse darbu ir pametusi. Gupta norāda, ka esošajiem strādniekiem tiek nodrošināta arī naktsmītne, un pašlaik ražotne darbojas, tikai pateicoties palikušajiem strādniekiem.

Citur Indijā apģērbu ražotāji izskata citus negatīvos scenārijus. Tā, piemēram, rūpnīcās Deli un Bengalūru, kurās ir ļoti augsts ar Covid-19 inficēto skaits, darba vietās nav vairāk nekā 50% strādājošo. Rūpnīcas, kas cieta pērn notikušās ekonomikas krīzes dēļ, darbinieku drošība ir ļoti sāpīgs jautājums. Tiek piebilsts, ka pagājušajā gadā apģērbu industrijas eksporta rādītāji kritās par līdz pat 30%.

“2021. gadā ir ļoti sarežģīti prognozēt, kas notiks tālāk, jo mēs nezinām, kad pandēmija pietuvosies beigām,” teikts “NG Apparels” ziņojumā.

4

Indija ir arī ādas un ādas izstrādājumu nozīmīga eksportētāja. Valsts ir otra lielākā ādas izstrādājumu eksportētāja un ceturtā ādas eksportētāja pasaulē. Pagājušajā gadā šī nozare piedzīvoja sāpīgu triecienu, pēc kā šīs nozares uzņēmumi joprojām nespēj atgūties.

Finanšu pakalpojumi

Lielās bankas un grāmatvedības uzņēmumi cīnās, lai saglabātu savas operācijas vismaz internetā. Daudzas kompānijas ir strauji audzējušas savu kapacitāti IT jomā. Aptuveni 4,4 miljoni Indijas iedzīvotāju ir nodarbināti IT un ar to saistītajā biznesa pārvaldes jomā.

Daudzas kompānijas sāk ļaut strādājošajiem strādāt no mājām, bet dažādiem projektiem tiek pagarināti izpildes termiņi. “Goldman Sachs” un “Wells Fargo” Indijā ir sākušas ieviest attālināto darbu visiem strādājošajiem. Tomēr darbs no mājām ir ļoti sarežģīts, it īpaši, ja kopjami vairāki slimi radinieki. Ir arī izaicinājumi attiecībā uz drošību un datu aizsardzību, jo strādājošie, paši sev nezinot, var izpaust ļoti sensitīvu informāciju par kompāniju vai klientiem.

Starptautiskās kompānijas atzīst – Covid-19 izplatības vilnis Indijā ir katastrofāls, un tas ietekmē arī strādājošos, kuri viens pēc otra saslimst ar šo slimību un nereti attālināti strādā arī tad, ja paši ir slimi. Tomēr cerība pastāv vienmēr – arī attiecībā uz Indijas Covid-19 katastrofu, par kuras beigām pagaidām vēl pāragri runāt.

Uz augšu
Back